|

ماه‌شمار اتفاقات شهری در سال 1401

تلخ و شیرین پایتخت در یک نگاه

شهردار تهران یکی از رسانه‌ای‌ترین چهره‌های شهری در سال گذشته بود. او در نیمه دوم سال هر شنبه تحت عنوان شنبه‌های امید و افتخار به میان رسانه‌ها می‌آمد و از برنامه و فعالیت‌های شهرداری می‌گفت و حضور او و معاونانش در برنامه‌های صبحگاهی و شامگاهی صداوسیما نیز قابل توجه بود. مطلب زیر مروری بر سخنان پرتکرار اعضای شورای شهر تهران، شهردار و معاونان شهردار تهران است

تلخ و شیرین پایتخت  در یک نگاه
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: شهردار تهران یکی از رسانه‌ای‌ترین چهره‌های شهری در سال گذشته بود. او در نیمه دوم سال هر شنبه تحت عنوان شنبه‌های امید و افتخار به میان رسانه‌ها می‌آمد و از برنامه و فعالیت‌های شهرداری می‌گفت و حضور او و معاونانش در برنامه‌های صبحگاهی و شامگاهی صداوسیما نیز قابل توجه بود. مطلب زیر مروری بر سخنان پرتکرار اعضای شورای شهر تهران، شهردار و معاونان شهردار تهران است:

فروردین

*نوروز سال گذشته برای رئیس شورای شهر تهران شروع خوبی نبود. او سال را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان آغاز کرد و غیبت طولانی در جلسات شورای شهر تهران داشت تا آنجا که برخی گمانه‌زنی‌ها از کناره‌گیری او از شورا یا دست‌کم از ریاست شورای شهر حکایت داشت اما او پس از سپری‌شدن دوره درمانش به شورا و صندلی ریاست بازگشت.

*اولین تذکر ناصر امانی در فروردین ماه مربوط به قطع 200 اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی مستقر در خیابان خوارزمی (مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران) بود. تذکری که با واکنش این دانشگاه روبه‌رو شد و ادعای جابه‌جایی درختان مطرح شد.

*شهردار تهران در نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال 1401 شرکت کرد و قول داد موضوع زباله‌گردی نیز در شهر تهران جمع شود.

*شهردار تهران در این ماه وعده داد که خدمات‌دهی شهرداری 24ساعته می‌شود و میادین میوه و تره‌بار پایتخت به ۵۰۰ مجموعه افزایش پیدا می‌کند و ۳۵۰ شهروند محله هم راه‌اندازی می‌شود.

*سال گذشته بهار با آلودگی هوا همراه بود درحالی که دو روز پیوسته وضعیت هوای پایتخت ناسالم بود، تهران تعطیل نشد که این موضوع مورد اعتراض برخی از اعضای شورای شهر در صحن شورای شهر بود. یکی از اعضا با اشاره به رتبه نخست تهران در میان شهرهای آلوده جهان خطاب به استاندار گفت شاخص هوای تهران باید به چه مرحله‌ای می‌رسید که جان مردم و شهروندان برای شما مهم تلقی می‌شد و اقدام به تعطیلی مدارس و ادارات می‌کردید؟

*شهردار تهران در این ماه قول داد که سه هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به حوزه اتوبوس‌رانی اضافه شود. در حالی که در روزهای پایانی سال تعداد اتوبوس‌های فعال شهر تهران را هزار و 700 اتوبوس اعلام کرد.

*شهردار تهران در این ماه تأکید کرد که امسال، سال جهش شهرداری در حوزه هوشمندسازی خواهد بود.

*در این ماه اعضای شورای شهر تهران با ۱۱ رأی موافق با تشکیل سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری در شهرداری تهران موافقت کردند. سازمانی که ایجادش مخالفان جدی داشت و وزارت کشور نیز ابهاماتی را درخصوص آن مطرح کرد و تا پایان سال خبری از فعالیت این سازمان جدید در شهرداری نبود، اما در بودجه سال 1402 برای آن ردیف اعتباری پیش‌بینی شد.

* صدور کارت شناسایی برای دست‌فروشان تهران قولی بود که در فروردین ماه از سوی مدیران شهری مطرح شد. به گفته آنها برای ساماندهی دست‌فروشان در تهران ۱۰ محور در نظر گرفته شده که در سال جاری عمده این طرح‌ها و برنامه‌ها اجرائی می‌شود. این وعده در فروردین ماه سال 1402 هم دوباره تکرار شد.

اردیبهشت

* شهردار تهران در این ماه اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو به امضا رسانده که براساس آن مقرر شده ظرف دو سال لامپ‌های ۱۴۰ واتی در سطح شهر به ۲۰ واتی ال‌ای‌دی تبدیل شوند.

* جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این ماه اعلام کرد که وضعیت اتوبوس‌رانی اصلا خوب نیست، تعداد اتوبوس‌های فعال تهران به کمتر از هزارو 500 دستگاه رسیده است.

*حاشیه‌های جداسازی بوستان‌های پایتخت به نام کودک و مادر در این ماه به شورای شهر کشید و برخی از اعضای شورا در دفاع از این جداسازی عنوان کردند چنین بوستان‌هایی در تمام دنیا وجود دارد درحالی که در سخنان هیچ کدام از مسئولان شهری و اعضای شورای شهر نام این شهرها برده نشد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران هم با وجود مخالفت‌ها از راه‌اندازی بوستان مادر و کودک در ۳۲۵ محله شهر تهران خبر داد.

* در این ماه اعلام شد سیدمحمدجواد هاشمی، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ در حین بازدید و جلوگیری از ساخت‌وساز در ساختمانی غیرقانونی در محدوده خلازیر مورد تهاجم متخلفان قرار گرفت. بلافاصله شهردار تهران و سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص این حادثه توییت زدند. علیرضا نادعلی نوشت: شما گردن‌کلفتان قانون‌شکن پشتتان به کجا گرم است که می‌زنید و می‌درید و...!؟ بعد از مدتی مشخص شد که مبارزه با فساد این فرد نمایشی بوده و شهردار هم با وجود قول پیگیری این حادثه ترجیح داد دیگر در این خصوص سخنی نگوید.

*مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در این ماه از ورود معاون رئیس‌جمهور و دادستانی به موضوع ساخت‌وساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی خبر داد و گفت ساخت‌وساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی کار غلطی است و به باغ آسیب می‌زند.

* در این ماه جمعی از رانندگان اتوبوس به افزایش حقوق‌ها اعتراض کردند که شهردار تهران در میان معترضان حاضر شد و گفت بنده به عنوان نوکر شما می‌گویم که در جلسه هیئت دولت سه نوبت در این خصوص بحث شده است و دولت اعلام کرده که مشمولین تأمین اجتماعی که در شرکت‌هایشان هستند، ضریب ۱۰ درصد است. اما ناظر به نهادهای عمومی هیچ چیزی اعلام نشده است.

* شهردار تهران از مناسب‌سازی حداقل ۶۰۰ کیلومتر از معابر پایتخت در سال جاری برای تردد افراد دارای معلولیت خبر داد. این در حالی بود که در پایان سال آمار260 کیلومتر مناسب‌سازی مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار گرفت و از شهرداری خواستند مستندات خود در این حوزه را منتشر کند.

خرداد

*مدیران شهرداری در این ماه از خرید هزار اتوبوس دست دوم خبر دادند و درخصوص جزئیات این اتوبوس‌ها گفتند حداکثر سن اتوبوس بایستی پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی حداقل یورو۵ باشد و در کنار آن مسئله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.

*در این ماه اعضای شورای شهر و شهردار با رئیس قوه قضائیه دیدار کردند، محسنی‌اژه‌ای در این نشست گفت که قوه قضائیه این آمادگی را دارد که بر حسب ضرورت، یک شورای حل اختلاف دیگری، جدای از شورای حل اختلاف موجود، با یک ترکیب خاص، متشکل از متخصصین و آشنایان به حوزه مدیریت شهری ایجاد کند.

* در خرداد آلوده پایتخت شاخص آلودگی هوا در برخی مناطق به عدد ۵۰۰ رسید. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر اعلام کرد که مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه می‌کنند. همچنین دیگر مناطق نیز شرایط خوبی ندارند و در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۴ شاخص بر روی عدد ۴۰۰ است.

*در این ماه شهردار منطقه ۱۳ از تکمیل فاز نخست پایانه جدید شرق تا پایان سال جاری خبر داد. این وعده محقق نشد و در پایان سال 1401 اعلام شد این پایانه برای تکمیل به 260 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

*هم‌زمان با حادثه متروپل شهردار تهران در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «پنجاه آتش‌نشان متخصص شهرداری تهران با تجهیزات پیشرفته در آبادان مشغول خدمت هستند. فرمانده تیمی که به آبادان اعزام کرده‌ایم، فرمانده حادثه پلاسکو بوده است».

*هم‌زمان با حادثه متروپل لیست ساختمان‌های پرخطر تهران در رسانه‌ها منتشر شد. رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران هم از اولتیماتوم یک‌هفته‌ای شورا به شهرداری برای به‌روزرسانی اطلاعات و اسامی ساختمان‌های ناایمن و انتشار لیست در سامانه شفافیت خبر داد. این لیست تا پایان سال هم منتشر نشد.

*12 خرداد ماه سامانه‌های شهرداری مورد حمله سایبری قرار گرفت. به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران تا روزهای پایانی سال گذشته هنوز اثرات این حمله سایبری به طور کامل برطرف نشده بود.

* در این ماه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از تشکیل بانک اطلاعاتی بناهای تاریخی، باغ‌موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها در پایتخت خبر داد.

تیر

*عملیات ایمن‌سازی گود برج میلاد آغاز شد. در این ماه سرپرست سازمان عمرانی مناطق و نماینده معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران گفت: مدت‌هاست گود برج میلاد رها شده بود؛ اما در حال حاضر در دو بخش عملیات اجرائی ایمن‌سازی آن آغاز شده و امیدواریم ظرف دو هفته آینده به عملیات سرعت دهیم تا بتوانیم تا پایان سال جاری ایمن‌سازی گود را انجام دهیم.

*مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران بر لزوم ارائه گزارش سفرهای خارجی شهرداری تهران به شورای شهر تهران تأکید کرد.

*شهردار تهران در صحن شورای شهر اعلام کرد ساخت خطوط جدید و ایستگاه‌ها در یک افق ۲۰ساله تدوین شده اما اگر منابع مهیا شود، این مدت می‌تواند به پنج سال نیز تقلیل یابد و گفت: مشکل اصلی ما کمبود منابع است.

*حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران از مدیریت شهری خواست که برای ازدواج جوانان کاری انجام دهد و لایحه‌ای بیاورد تا الگوسازی و انگیزه‌ای برای جوانان در امور ازدواج شود.

*در این ماه اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح «نظام‌نامه مدیریت محله» را که منتقدان بسیاری داشت، به تصویب رساندند.

*سید جعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدام عجیب و سؤال‌برانگیز تخریب پیاده‌راه ١٧ شهریور از سوی شهرداری منطقه ١٢، گفت: شورای اسلامی شهر تهران به فوریت و قاطعانه درخصوص توقف هرگونه عملیات عمرانی، تا زمان بررسی دقیق توسط کمیسیون‌های مربوطه، ارزیابی ضرر و زیان شهرداری مربوطه به سرمایه‌های شهری و تعیین تکلیف خاطیان و در صورت لزوم، ارجاع پرونده تخلف صورت‌گرفته به مقام قضائی اقدام کنند. این منطقه در نیمه دوم سال نیز سنگ‌فرش‌های خیابان امام خمینی را آسفالت کرد.

*در این ماه کودکی پنج‌ساله در چاهی واقع در منطقه ۱۵ سقوط کرد. رئیس شورای شهر تهران در این خصوص گفت این کودک در بوستان در چاه سقوط نکرده بلکه رمپ و لوپی در کنار بزرگراه بسیج وجود داشته که اساسا محلی برای استراحت و رفت و آمد نیست. اگرچه قسمتی از آن چمن بوده اما بوستان و جای استراحت محسوب نمی‌شود بلکه بالعکس جای خطرناک و مسیر اتومبیل و حرکت خودروها بوده که این اتفاق رخ داده است. شهردار این منطقه چندساعتی به دلیل این حادثه بازداشت شد که مورد اعتراض برخی از اعضای شورای شهر قرار گرفت. این شهردار در فصل جابه‌جایی‌ها شهردار منطقه یک شد.

مرداد

در این ماه میثم مظفر با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه 22 پروژه بام‌لند است که ۱۰ هزار متر بنای خلاف دارد و یکی از ساختمان‌های ناایمن تهران تشخیص داده شده اما مانوری بر روی آن نمی‌شود، گفت: همچنین مجتمع تجاری باران به صورت مشارکتی ساخته شده اما هنوز اسناد مالکیتی آن منتقل نشده و یا قرار بوده زمین‌های بالای هزار متر در منطقه ۲۲ به صورت ۷۰-۳۰ تقسیم‌بندی شود تا صرف تأمین سرانه‌ها شود اما این اتفاق نیفتاده است.

*در این ماه سوده نجفی عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران نسبت به خالی‌بودن انبارهای سازمان آتش‌نشانی از تجهیزات هشدار داد و گفت: ممکن است حتی تا پایان سال به ابتدایی‌ترین تجهیزات مانند لباس آتش‌نشانی محتاج شویم.

*در نیمه تابستان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرد برای نخستین بار ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به‌تدریج وارد خط اتوبوس جمهوری-بهارستان خواهد شد.

*در مرداد ماه رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به خشکاندن و قطع ۱۸۷ درخت در مجموعه ورزشی انقلاب، گفت: وزارت ورزش به موضوع قطع درختان باشگاه انقلاب ورود کند.

* شهردار تهران از تشکیل ستاد ایمنی در شهرداری تهران برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن سطح شهر تهران خبر داد.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، از رئیس‌جمهور خواست که شخصا به موضوع برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی وارد شود.

*در این ماه شهردار پایتخت در توضیح درباره بازداشت یکی از مدیران حقوقی شهرداری تهران گفت: این امر از طرف مجموعه‌های داخلی شهرداری انجام شده و یک امر صیانتی است.

شهریور

*در شهریور ماه برخی از مدیران شهرداری جابه‌جا شدند و برخی نیز تغییر کردند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو یکی از مدیرانی بود که در فصل تغییرات جابه‌جا شد.

* شهردار تهران در شهریور ماه با بیان اینکه در هر منطقه‌ای به دنبال تأسیس مدرسه فوتبال هستیم، درباره احتمال نمایش بازی‌های جام جهانی در سطح شهر گفت: ظرفیت‌های خودمان را در جهت توسعه ورزش و ایجاد زمینه‌ای تا مردم تسهیلات بهتری مانند دیدن این رویداد داشته باشند، بسیج می‌کنیم.

*در این ماه معاون مالی و اقتصاد وقت شهرداری تهران جزئیات عرضه ملک شهرداری در بورس را تشریح کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که به طور شفاف املاک را بفروشیم. به همین دلیل است که در چهار ماه اول سال ملکی برای فروش نگذاشتیم؛ چرا‌که نمی‌خواستیم به روش‌های سنتی و غیر‌شفاف کار را پیش ببریم. هرچند که با تغییر این معاون اولویت فروش املاک در بورس هم کنار گذاشته شد و فروش املاک به شیوه‌های گذشته ادامه پیدا کرد.

* محمد آقامیری در این ماه با اشاره به خدمات شهرداری تهران در پوشش مراسم اربعین گفت: به شهردار تهران پیشنهاد می‌شود که قرارگاه دائمی اربعین را تشکیل دهد و این‌گونه نباشد که کارهای اربعین تعطیل شود تا روز عاشورای بعد، چرا‌که برخی اقدامات برای مراسم اربعین به گونه‌ای است که باید از همین امروز مقدمات آن را فراهم کنیم.

* رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از شهرداری خواست که در‌خصوص انتشار اخباری درمورد زد‌و‌بندهای پست‌گرفتن در یکی از ادارات شهرداری اطلاع‌رسانی کند؛ هرچند که این جنس تذکرات اعضا معمولا بی‌پاسخ می‌ماند.

*شهردار تهران در این ماه گفت: موضوع معیشت مردم برای ما مسئله‌ای مهم است که در آن موضوع مسکن جنبه‌ای اساسی و اصلی دارد؛ بنابراین در شرایطی که مسکن به یک آرزو تبدیل شده و فشار و سرخوردگی ناشی از دسترسی‌نداشتن به آن بر روی جامعه هدف مداوم افزایش پیدا می‌کند، تشکیل قرارگاه مسکن در دستور کار قرار گرفت و بنا شد کمبود مسکن در تهران که قریب به یک میلیون واحد است، هدف‌گذاری شود تا با ساخت سالی ۱۸۰ هزار واحد در مدت پنج یا شش سال این پرونده به‌درستی بسته شود و از قِبَل آن ایمنی برای شهر نیز به ارمغان آورده شود.

*در این ماه مدیر‌عامل سازمان تاکسی‌رانی شهر تهران از اجرای فاز اول طرح شناور‌شدن نرخ کرایه تاکسی‌ها از فرودگاه مهرآباد خبر داد.

مهر

*در نخستین ماه فصل پاییز خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به عقب‌ماندگی شهرداری تهران از برنامه مصوب بودجه سال جاری در بخش درآمدها، گفت: در شش‌ماهه نخست سال جاری حدود ۱۸‌هزار‌و ۷۴۵ میلیارد تومان وصول شده؛ در‌صورتی‌که باید ۲۵‌هزار‌و ۱۸۵ میلیارد تومان وصول می‌شد؛ پس شهرداری تهران در شش‌ماهه نخست سال جاری مبلغ شش‌هزارو 439 میلیارد تومان از برنامه مصوب عقب است.

در این ماه رئیس شورای شهر تهران از احتمال ورود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تا پایان سال جاری خبر داد؛ هرچند این وعده محقق نشد.

*در این ماه اولین پارکینگ طبقاتی هوشمند و صددرصد زیرسطحی پایتخت افتتاح شد. این پارکینگ نزدیک به محدوده طرح ترافیک و در مجاورت ایستگاه متروی امیرکبیر و مسیر اتوبوس خیابان ۱۷ شهریور قرار دارد. بعد از مدتی مشخص شد این پارکینگ مدتی بعد از افتتاح برای تکمیل تعطیل شده و بعد از رسانه‌ای‌شدن آن دوباره درهای آن باز شد و تنها طبقه اول آن در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

* شهردار تهران از آغاز نهضت پارکینگ‌سازی در تهران خبر داد و گفت: امیدواریم با ساخت پارکینگ بتوانیم فضاهای عمومی شهر را آزاد کنیم.

*در این ماه شهرداری تهران در جریان اعتراض‌ها مخازن زباله را جمع‌آوری کرد که با حاشیه‌هایی همراه بود. معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره طرح جدید مدیریت شهری برای تغییر شیوه رفت‌و‌روب و نظافت شهر در اواخر این ماه وعده داد مخازن جمع‌آوری‌شده به شهر با‌زمی‌گردند.

آبان

* پس از انتشار تصویری از توده گاز متان در جنوب تهران از طرف ناسا، رئیس شورای شهر تهران گفت: عکس منتشر‌شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است. شهردار تهران هم از تشکیل تیم دانشگاهی برای بررسی وجود توده متان در جنوب تهران خبر داد و گفت: دلیلی که ادعای ناسا را تأیید کند، پیدا نکردیم.

* در این ماه رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران از بهره‌برداری مجموعه بزرگ بازیافت خاک و نخاله در تهران در آینده نزدیک خبر داد.

شهردار تهران در آبان ماه اعلام کرد در شیوه جدید نظافت شهر تهران زباله‌ها از دسترس کوله‌کتفی‌ها خارج می‌شوند و از قرارگیری پوشش برای مخازن زباله پایتخت در آینده خبر داد.

*محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، گفت: سال گذشته تذکری درمورد ایجاد مسیر دوچرخه بیان کردم و با بیان دلایل مختلف عرض کردم که این مدل حمل‌ونقل شکست‌خورده است؛ چرا‌که در سال‌های گذشته مورد استقبال مردم قرار نگرفته، ۳۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران ایجاد شده؛ اما ۳۲۰ نفر در این مسیر حرکت نکرده‌اند و در بازدید از برخی مناطق مانند منطقه ۱۳ شهروندان از این موضوع ناراضی هستند.

آذر

* رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از شناسایی و رسیدگی به هفت فقره پرونده اخذ رشوه به صورت شبکه‌ای در ۱۵ ماه گذشته خبر داد.

* شهردار تهران گفت: مردم با استفاده از نرم‌افزاری که روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند، می‌توانند با مشاهده همه پروژه‌ها درباره آنها نظر دهند و در کنار آن نیز ما از طریق مناطق و نواحی تقسیم کاری صورت دادیم تا بتوانیم بسیج شویم و به سراغ مردم برویم تا به شکل حضوری نظرات آنها را دریافت کنیم.

* احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، گفت: در سال جاری تاکنون هیچ فوتی کارتن‌خوابی در شهر تهران نداشتیم و سال گذشته نیز گشت‌های ما فعال بودند و مردم هم در این حوزه کمک کردند. همچین شاهد کاهش ۲۰ درصدی بی‌خانمان‌های تهران نسبت به سال گذشته بودیم.

* رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: استفاده از واگن‌های اجاره‌ای و اتوبوس‌های دست‌دوم راه‌حل مشکل ترافیک شهر تهران نخواهد بود.

* رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: واریز‌نکردن درآمدها به خزانه واحد از سوی برخی مجموعه‌های شهرداری تهران سبب می‌شود که در گزارش‌ها موضوع درآمدهای شهرداری آن‌گونه که باید نمود پیدا نکند؛ پس این مهم باید رعایت شود و در گزارش‌ها نیز لحاظ شود.

دی

در نخستین روز زمستان عباس شیبانی، عضو سابق شورای شهر، درگذشت. اعضای شورای شهر تهران مصوب کردند خانه این عضو قدیمی شورای شهر خریداری و به موزه تبدیل شود. در حالی شورای شهر این طرح را در صحن مصوب کرد که خانه این عضو قدیمی در مالکیت وزارت ارشاد است.

* نخستین ساختمان کفش ملی که حدود ٩ دهه، گوشه‌ای از میدان «قیام» تهران سرپا مانده و در سودای مرمت بود، سرانجام به بهانه «خطر ریزش و تهدید امنیت جانی عابران پیاده و شهروندان»، تخریب شد. این اقدام در حالی است که شهرداری تهران موزه سیمان در کارخانه قدیمی آن را به‌تازگی افتتاح کرده است.

*مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه تراکم بیش از ۱۰ میلیونی در روزهای پایتخت و ۹ میلیونی در شب‌های تهران خود یک بحران است، گفت: گفت‌وگو درباره مدیریت بحران در شرایط خاص یک شوخی است.

* شهردار تهران با بیان اینکه کمبود واگن در مترو ربطی به تحریم‌ها ندارد، گفت: تخریب‌هایی که از سوی برخی انجام می‌شود، مبتنی بر سیاست‌زدگی است.

* رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تشکیل ۲۲ تیم ارزیاب برای بررسی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه از وجود ۱۶ هزار ساختمان نیازمند بازرسی ایمنی در تهران خبر داد.

بهمن

*پس از چالش‌هایی که بارش برف در تهران ایجاد کرد و با انتقاد تند برخی از اعضای شورای شهر همراه بود و برخی از کاربران فضای مجازی هم از غافلگیری شهرداری از بارش برف سخن گفته بودند، معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان آنکه ظلم است به کسانی که با «عشق» کار می‌کنند، انگ غافلگیری بزنند، گفت: اتفاقات روزهای اخیر در مدیریت برف‌روبی خیابان‌های پایتخت، عملا تمرین هم‌افزایی و هماهنگی بین‌دستگاهی بود.

* رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از وضعیت بررسی ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران، گفت: مالکان ساختمان‌های ناایمن تا پایان سال جاری مهلت دارند که اقدامات عملی ایمن‌سازی را آغاز کنند.

*ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران، از شهرداری خواست که با پیمانکارانی که از کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند، برخورد شود.

اسفند

* جمعی از نمایندگان مجلس و مدیران سازمان برنامه و بودجه از پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو بازدید کردند و قول مساعدت به منظور همراهی برای عملیاتی‌شدن فرایند تولید انبوه این دستاورد ملی دادند.

* رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: لایحه فرونشست‌ها در حال جمع‌بندی نهایی است و در شورای عالی استان‌ها برای ارسال به مجلس شورای اسلامی، به رأی گذاشته خواهد شد. این لایحه در روزهای آخر اسفند ماه مصوب و به مجلس ارسال شد.

* رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران از کم‌کاری سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در ایجاد و ساخت پارکینگ در سطح شهر تهران انتقاد کرد.

* رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درمورد وضعیت فضاهای بازی کودکان در بوستان‌ها گفت: ایمن‌سازی محیط بازی کودکان در کاهش حوادث و آسیب به آنها نقش اساسی دارد؛ از‌این‌رو بازدیدهایی که از سوی کارشناسان مربوطه صورت می‌گیرد، باید براساس موازین استاندارد و دستورالعمل‌های مصوب باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها