|

خانه‌های دودی در دل محله قدیمی

ستاد مدیریت محله هنوز رئیس ندارد. روز گذشته در نبود مهدی چمران درصحن علنی، یکی از اعضای شورای شهر پیشنهاد کرد که او مسئولیت ریاست این ستاد را بر عهده بگیرد؛ موضوعی که گفته می‌شد پس از بن‌بست انتخاب رئیس در این ستاد از سوی پرویز سروری مطرح و مورد پذیرش چهار عضو مخالف ریاست علیرضا نادعلی بر این ستاد هم قرار گرفته است. هرچند بر اساس مصوبه شورای شهر تهران باید یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ریاست این ستاد را بر عهده بگیرد.

خانه‌های دودی در دل محله قدیمی

شرق:‌ ستاد مدیریت محله هنوز رئیس ندارد. روز گذشته در نبود مهدی چمران درصحن علنی، یکی از اعضای شورای شهر پیشنهاد کرد که او مسئولیت ریاست این ستاد را بر عهده بگیرد؛ موضوعی که گفته می‌شد پس از بن‌بست انتخاب رئیس در این ستاد از سوی پرویز سروری مطرح و مورد پذیرش چهار عضو مخالف ریاست علیرضا نادعلی بر این ستاد هم قرار گرفته است. هرچند بر اساس مصوبه شورای شهر تهران باید یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ریاست این ستاد را بر عهده بگیرد.

روز گذشته در صحن شورای شهر تهران مشکلات محله شوش بررسی شد؛ محله‌ای پر از بن‌بست که ساکنان آن با وجود فعالیت‌های قرارگاه اجتماعی همچنان از حضور پرتعداد معتادان متجاهر گلایه دارند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در گزارشی که از چالش‌های این محله تهیه کرده بود، بخشی از مشکلات این محله را ناشی از قرارگرفتن در مرز بین دو منطقه 15 و 12 شهرداری تهران دانسته و گفت: معمولا معابر و محله‌هایی که در بین دو منطقه در شهرداری قرار می‌گیرند، قدری از دید و توجه مدیران هر دو منطقه مغفول می‌ماند. به گفته او مهم‌ترین مشکل مردم مسائل اجتماعی و فرهنگی است؛ اول حضور اتباع بیگانه که به گفته مردم 50 درصد بافت جمعیتی را تشکیل می‌دهند و مدارس مراکز خدماتی پایگاه‌های بهداشت و هرجا که محل مراجعه مردم است تا 90 درصد مراجعانش اتباع بیگانه است؛ افزایش قیمت اجاره واحدهای مسکونی با اینکه در همه تهران هست، ولی در این محلات به دلیل حضور اتباع بیگانه و اجاره واحدهای کوچک از 40 تا 50 متر از سوی 30 نفر به‌شدت بالا رفته است. حضور شبانه‌روزی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها هرچند نسبت به گذشته کاهش یافته، اما همچنان برای ساکنان محله آزاردهنده است و منظر شهر و محله را آشفته کرده و مانند محلات هرندی و کوثر سرقت و ناامنی به‌ویژه در معابر فرعی و خلوت را موجب شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه املاک پلاک‌قرمز مثل محله هرندی در این محله نیز فعال است، گفت: تاکنون با تلاش شهرداری منطقه، 18 پلاک در این محله پلمب شدند. پدیده جدیدی که در این محله با آن مواجه شدیم، خانه‌های دودی هستند که برای اولین بار می‌شنیدیم و به گفته مردم، مشتریان اول صبح واردش می‌شوند و چند دقیقه در آنجا مواد مخدر استعمال می‌کنند و اعمال منافی عفت هم انجام می‌گیرد و از این مراکز خارج می‌شوند. تاکنون 37 واحد از این خانه‌های دودی که اکثرا اتباع بیگانه هستند، از طرف شهرداری شناسایی شدند و این را که پلمب شدند یا نه، نمی‌دانم. زباله‌گردها در سطح محله حضور فعال دارند و با وجود تعطیلی اکثر مراکز خرید ضایعات، حدود هشت تا 10 وانت‌بار شب‌ها به صورت گردشی اقدام به خرید زباله از زباله‌گردها می‌کنند.

امانی ادامه داد:‌ در یک ناحیه یعنی شش محله با هم هزارو 800 بن‌بست وجود دارد که کوچه یا خیابان بن‌بست است و 300 مورد از این معابر بن‌بست به طور متوسط در محله شوش قرار دارد.

او به چالش‌های نوسازی بافت فرسوده در این محله هم اشاره کرد و گفت: در‌حالی‌که بر‌ اساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض صدور پروانه رایگان است، اما مبلغی تحت عنوان تدوین ضوابط شهر با متوسط 70 میلیون تومان از مردم گرفته می‌شود؛ برای کسی که در این محله زندگی می‌کند 70 میلیون تومان پول سنگینی است. نمی‌دانیم با مجوز چه کسی شهرداری این را به فیش بافت فرسوده اضافه کرده است؟

محمد شیری، شهردار منطقه 15 هم درباره ساماندهی معتادان متجاهر گفت: در سال 1400 در مجموع هزارو 920 نفر، تا پایان آذر سال قبل چهارهزارو 173 نفر، از دی ماه تا پایان سال دوهزارو 971 نفر و در مجموع هفت‌هزارو 144 نفر معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند و آمار امسال دوهزارو 563 نفر است که شیب صعودی جمع‌آوری معتادان را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: در مراکز ماده 16 معتادان را بیشتر از شش ماه نگهداری نمی‌کنند و مجددا افراد بازمی‌گردند و این نگرانی وجود دارد که معتادان به منطقه سرازیر شوند؛ اتفاقی که رخ داده است. ما معتادان را جمع‌آوری کرده و به مراکز تحویل می‌دهیم؛ قبول داریم که مشکلاتی وجود دارد و باید بیش‌ از ‌این 

انجام شود.

شیری با اعلام اینکه 18 پلاک قرمز در این منطقه پلمب شده است، گفت: شب عید نیز یک خانه تیمی با حضور 70 معتاد تخریب شد و خوشبختانه بخشی از مشکلات محله با این اقدام کاهش یافت و اگر دستور قضائی دریافت کنیم، پلمب و تخریب سایر خانه‌ها نیز انجام خواهد شد.

شهردار منطقه 15 تهران با اشاره به وجود مشکلات فرهنگی در منطقه تصریح کرد: شهروند در برخی موارد حاضر نیست زباله را با نایلون در مخازن تخلیه کند و گاهی زباله با سطل در مخازن تخلیه شده یا با نایلون تخلیه و مجددا نایلون استفاده می‌شود.

در جلسه روز گذشته مهدی پیرهادی در تذکری با اشاره به وضعیت ستاد مدیریت محله گفت: شش ماه است که ریاست ستاد تعیین تکلیف نشده است. او از اعضای شورای شهر تهران خواست تا از مهدی چمران، رئیس این شورا، بخواهند که ریاست ستاد را بپذیرد تا مشکلی که در این چندین ماه گذشته بوده، حل و ستاد از بلاتکلیفی خارج شود.

پیرهادی با بیان اینکه شنیده‌ایم که برخی مدیران محلات عزل شدند، گفت: اگر دلایل قانونی و قانع‌کننده در این زمینه وجود نداشته باشد، این اجحاف است. شهرداری فهرستی از مدیران معذول به شورای شهر ارائه دهد.

جعفر تشکری‌هاشمی هم با انتقاد از لغو مصوبه لزوم مطالعات عارضه‌سنجی و سفرسازی ناشی از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس از طرف دیوان عدالت اداری گفت: حتما باید قبل از صدور پروانه مطالعات ترافیکی و نتایج سفرسازی‌های ناشی از این پروژه‌های بزرگ‌مقیاس بررسی و تجزیه و تحلیل شود.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز در تذکری بیان کرد: حضور یک پیمانکار برای احداث رستوران و کافی‌شاپ و انجام عملیات عمرانی نامناسب در محوطه عمارت عین‌الدوله، به‌هیچ‌وجه متناسب با فضای تاریخی این بنای ارزشمند نیست. او تشریح کرد: مجموعه باغ و عمارت عین‌الدوله از بناهای میراثی دارای ارزش تاریخی است که در دوره قاجاریه احداث شده و در محدوده میدان هروی واقع شده است، در وضعیت فعلی از ظرفیت این بنای گسترده استفاده بهینه و مناسبی نمی‌شود و با کارایی بسیار پایینی روبه‌رو هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها