|

زلزله‌هایی شدید خوزستان و خراسان را لرزاند

شرق: صبح و عصر روز گذشته دو زلزله نسبتا شدید شرق و جنوب غرب ایران را لرزاند. افغانستان که روزهای سختی را پس از زلزله پشت سر می‌گذارد دیروز برای بار دیگر با شدت 6.3 ریشتر لرزید. این زلزله چنان شدید بود که در مشهد هم به شدت احساس شد.

زلزله‌هایی شدید خوزستان و خراسان  را  لرزاند

شرق: صبح و عصر روز گذشته دو زلزله نسبتا شدید شرق و جنوب غرب ایران را لرزاند. افغانستان که روزهای سختی را پس از زلزله پشت سر می‌گذارد دیروز برای بار دیگر با شدت 6.3 ریشتر لرزید. این زلزله چنان شدید بود که در مشهد هم به شدت احساس شد. عصر روز گذشته هم خوزستان زلزله نسبتا شدید 5.3 ریشتری را تجربه کرد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از وقوع زمین‌لرزه ۵.۳ ریشتری در مشراگه استان خوزستان خبر داد و گفت که تیم‌های ارزیاب این جمعیت به مناطق تحت تأثیر زلزله اعزام شده‌اند و جمعیت هلال احمر نیز به حالت آماده‌باش درآمده است. صادق محمودی دراین‌باره گفت: در ساعت ۱۴:۴۵ بعدازظهر امروز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۳ ریشتر مشراگه در استان خوزستان را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۳کیلومتری از سطح زمین رخ داده اما در مناطقی از اهواز نیز احساس شده است. کانون زلزله در هفت‌کیلومتری مشراگه،۲۰ کیلومتری رامشیر و ۲۸ کیلومتری رامهرمز قرار دارد. وی با بیان اینکه در پی این حادثه امدادگران جمعیت هلال احمر در استان خوزستان به حالت آماده‌باش درآمدند، گفت: همچنین سه تیم ارزیاب از سوی جمعیت هلال احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به روستاهای نزدیک کانون زلزله اعزام شده‌اند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارات احتمالی این حادثه در دست نیست، گفت: لازم است مردم هوشیاری و آرامش خود را حفظ کرده و به شایعات منتشرشده در این خصوص توجهی نکنند. پیگیری اخبار از منابع رسمی و قابل اطمینان موضوع مهمی است که در چنین شرایطی باید مورد توجه قرار بگیرد. به گفته محمودی به محض دریافت گزارش‌های اولیه از سوی ارزیابان، اطلاعات تکمیلی در مورد این زلزله اعلام خواهد شد.

احساس زلزله در  ۵ شهر خوزستان

مرتضی شرف‌الدین‌شیرازی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع زلزله ۵.۳ ریشتری در مشراگه از توابع رامشیر، اظهار کرد: با توجه به شدت این زمین‌لرزه، لرزش‌ها در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هویزه احساس شد. وی افزود: تاکنون موردی از وقوع خسارت در این شهرستان‌ها که زلزله را احساس کردند، گزارش نشده است. مدیرکل مدیریت بحران خورستان گفت: گروه‌های ارزیاب به محل حادثه در روستاهای کانون این زلزله، اعزام شدند و در حال بررسی هستند اما تاکنون گزارشی از خسارت نداشته‌ایم. وی بیان کرد: در پی این زلزله به فرمانداران و دستگاه‌های امدادی و عملیاتی اعلام آماده‌باش شده است. عبدالرضا احسانی‌نیا، فرماندار رامشیر با اشاره به زلزله ۵.۳ ریشتری در مشراگه از توابع رامشیر اظهار کرد: بر اساس پرس‌وجوهای انجام‌شده در مورد روستاهای در معرض کانون این زمین لرزه، تاکنون مشکلی وجود نداشته است. وی افزود: در حال رفتن به سمت محل حادثه هستم تا به صورت میدانی بازدید کنیم و مطمئن شویم که مشکلی وجود ندارد. بعد از بررسی‌ها گزارش نهایی در مورد وضعیت روستاها و وارد شدن یا نشدن خسارت ارائه می‌شود. رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از اعلام آماده‌باش به واحدهای فوریت‌های پزشکی سراسر استان در پی وقوع زلزله ۵.۳ ریشتری در مشراگه خبر داد. دکتر فرهنگ کره‌بندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی وقوع زلزله ۵.۳ ریشتری در مشراگه از توابع رامشیر، آماده‌باش کامل به واحدهای فوریت پزشکی سراسر استان خوزستان اعلام شده است. وی افزود: تیم‌های واکنش سریع تخصصی محلی اورژانس برای بررسی مناطق درگیر به محل اعزام شده‌اند و در حال بررسی هستند. امیرعباس نجفی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله ۵.۳ ریشتری مشراگه از توابع رامشیر که بعدازظهر دیروز (۲۳ مهرماه) رخ داد، اظهار کرد: در پی این زلزله برای بررسی خسارت احتمالی، سه تیم ارزیاب از رامشیر و رامهرمز به محل حادثه اعزام شده‌اند. وی افزود: همچنین به شعب امیدیه، آغاجاری و ماهشهر اعلام آماده‌باش شده است.

زلزله امروزِ  هرات ۲ کشته و ده‌ها  زخمی بر  جای گذاشت

زمین‌لرزه قدرتمند ۶.۳ ریشتری که اوایل روز گذشته (یکشنبه) شمال‌غرب افغانستان (هرات) را لرزاند، تاکنون دو کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است. این زمین‌لرزه که شدت آن در گزارش‌های اولیه ۶.۵ ریشتر اعلام شده بود، حدود یک هفته پس از وقوع زمین‌لرزه‌های قوی و پس‌لرزه‌هایی هفته گذشته که جان هزاران نفر را در این کشور گرفت و روستاها را در همان منطقه با خاک یکسان کرد، رخ داده است. مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرد کانون زمین‌لرزه اخیر حدود ۳۴ کیلومتر خارج از شهر هرات بوده و در عمق هشت‌کیلومتری زیر سطح زمین رخ داده است.

«محمدظاهر نورزی»، رئیس تیم امداد اورژانس در ولایت هرات گفت که تاکنون دو نفر در پی وقوع زلزله امروز کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. وی همچنین افزود: ممکن است تعداد تلفات این حادثه افزایش یابد زیرا هنوز نیروهای امدادی به تمام مناطق آسیب‌دیده، نرسیده‌اند. یکی از مخرب‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ کشورها که روز شنبه هفت اکتبر در افغانستان به وقوع پیوست، بیشتر روستاهای هرات را با خاک یکسان کرد. در همین حال، مقامات سازمان ملل روز پنجشنبه گزارش دادند که بیش از ۹۰ درصد از افرادی که یک هفته پیش بر اثر زلزله در این کشور کشته شدند، زنان و کودکان بودند. مقامات طالبان گفته‌اند که زلزله‌های قبلی بیش از دو هزار نفر را در سراسر ولایت هرات کشته‌اند. مرکز زلزله در منطقه «زنده‌جان» بوده که براساس آمار سازمان ملل متحد، هزارو 294 نفر در آن منطقه جان باختند، هزارو 688 نفر زخمی شدند و بسیاری از خانه‌ها نیز ویران شدند. زمین‌لرزه‌های اخیر خسارات گسترده‌ای را در افغانستان بر جای گذاشته‌اند. بسیاری از منازل مسکونی تخریب شده‌اند و مدارس و کلینیک‌های بهداشتی نیز ویران شده‌اند. این سومین زلزله در افغانستان و هرات در طول یک هفته اخیر است. همچنین به دلیل نبود امکانات، روستاییان از بیل و با دست‌های خالی برای جست‌وجوی افراد گمشده استفاده می‌کردند. بسیاری از ساکنان در فضای باز می‌خوابند و همین موضوع منجر به این شد که در زلزله‌های بعدی تعداد افراد جان‌باخته به مراتب کمتر باشد. با این حال با توجه به اینکه از حدودا یک ماه دیگر سرما به این مناطق می‌رسد، مشخص نیست این آوارگان چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها