|

درخواست تأخیر در عملیات زمینی فقط به دغدغه‌های بشردوستانه محدود نمی‌شود

مستشاران نظامی آمریکا در خدمت اسرائیل

در‌حالی‌که اسرائیل هر‌روز از آمادگی کامل برای حمله زمینی به غزه خبر می‌دهد اما نگرانی نسبت به آنچه در داخل نوار غزه انتظارش را می‌کشد و همچنین احتمال ورود طرف‌های دیگر به جنگ، نتانیاهو و کابینه‌اش را مردد کرده و تا حدی نیز باعث بروز اختلاف‌هایی درون کابینه نتانیاهو شده است.

مستشاران نظامی آمریکا در خدمت اسرائیل

در‌حالی‌که اسرائیل هر‌روز از آمادگی کامل برای حمله زمینی به غزه خبر می‌دهد اما نگرانی نسبت به آنچه در داخل نوار غزه انتظارش را می‌کشد و همچنین احتمال ورود طرف‌های دیگر به جنگ، نتانیاهو و کابینه‌اش را مردد کرده و تا حدی نیز باعث بروز اختلاف‌هایی درون کابینه نتانیاهو شده است. از طرف دیگر آمریکا هم به اسرائیل فشار می‌آورد تا انجام عملیات نظامی را به تأخیر بیندازد که یکی از دلایل آن، فرصت بیشتر برای آزادی گروگان‌هایی است که در اختیار حماس است‌ اما دلایل دیگری هم برای تأخیر در انجام این عملیات وجود دارد. مقام‌های نظامی ایالات متحده تلاش می‌کنند با انتقال تجربیاتی که از نبردهای شهری در عراق و سوریه کسب کرده‌اند، طرف اسرائیلی را از مخاطرات و دشواری‌های این نبرد آگاه کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، چشم‌انداز حمله به محله‌های پرجمعیت و متراکم غزه، جایی که مردم غیرنظامی و گروه‌های نظامی حضور دارند، نبردهای مرگ‌بار ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده را تداعی می‌کند. برای لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و همکاران او، آن نبرد‌ها و هزاران غیرنظامی که در حملات هوایی و درگیری‌های مسلحانه در محلات موصل و رقه کشته شده‌اند، پر از درس‌هایی‌ بودند که نمی‌توان آنها را فراموش کرد. ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون می‌گوید: «در گفت‌وگوهایمان با اسرائیلی‌ها کاملا روشن کرده‌ایم که اهمیت کاهش تلفات غیرنظامیان چقدر است و باید اطمینان داشته باشیم که مواردی چون ایجاد کریدورهای امن برای گریز غیرنظامیان در نظر گرفته می‌شوند». در طول هشت ماه محاصره موصل برای آزادسازی آن در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۰ هزار نفر از جمله دست‌کم سه هزار و ۲۰۰ غیرنظامی در اثر حملات هوایی یا آتش توپخانه و خمپاره کشته شدند. براساس تحقیقات آسوشیتدپرس، تقریبا همین تعداد غیرنظامی نیز حین فرار از شهر کشته یا گروگان گرفته شدند.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا به‌همراه ژنرال سی‌کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده و همچنین سایر فرماندهان ارشد نظامی که همگی در آن زمان در موصل حضور داشتند، حالا تقریبا هر روز با همتایانشان در اسرائیل در ارتباط هستند تا درباره چالش‌های جنگ شهری، تهدید‌ تله‌های انفجاری و بمب‌های کنار جاده‌ای و همچنین افزایش تلاش‌های برای محافظت از غیرنظامیان توصیه‌هایی ارائه کنند. ایالات متحده تیمی از مستشاران نظامی‌اش را هم به اسرائیل فرستاده است؛ از جمله ژنرال جیمز گلین، تفنگدار دریایی سه‌ستاره آمریکا که سابقه رهبری عملیات فلوجه در عراق را دارد تا درمورد چگونگی کاهش تلفات غیرنظامیان در جنگ‌های شهری مشاوره دهد. جیمز گلین یکی از ۱۴۵ افسر نظامی سه‌ستاره آمریکا است. در میان تفنگداران دریایی ایالات متحده تنها ۱۶ نفر به عنوان افسر سه‌ستاره در‌حال خدمت هستند. مقام‌های آمریکایی تأکید می‌کنند که مأموریت نظامیان این کشور در اسرائیل تنها «مشاوره» است و آنها قرار نیست نحوه اجرای عملیات زمینی در نوار غزه را تعیین کنند. سخنگوی پنتاگون تأکید کرده است که ارتش اسرائیل د‌رنهایت خودش درباره عملیات نظامی در نوار غزه تصمیم‌گیری خواهد کرد. از سوی دیگر و در گفت‌وگوهای هفته گذشته مقام‌های آمریکایی با رهبران نظامی و سیاسی تل‌آویو، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، تجربیاتش در دوره رهبری فرماندهی مرکزی آمریکا را گوشزد کرد و افزود: «جهان اکنون در حال تماشای این جنگ است. ما از گذشته درس‌هایی آموخته‌ایم که باید آنها را با متحدانمان در میان بگذاریم و از اجرای عملیات مفید در زمین‌های متراکم شهری، ایجاد کریدورهای بشردوستانه امن و شکل‌گیری نبردی حساب‌شده اطمینان حاصل کنیم». جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده هم که سال ۲۰۱۶ پس از بازنشستگی آستین، فرماندهی مرکزی را به دست گرفت، به آسوشیتدپرس گفت: «مهم‌ترین پیام وزیر دفاع، وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری آمریکا این است که بیش از هر چیز روی چگونگی آنچه اراده انجام آن شکل گرفته تمرکز شود. نحوه سازماندهی این کارزار واقعا مهم است و آنها باید این کار را به‌گونه‌ای انجام دهند که نگرانی‌ها برای غیرنظامیان رفع شود». این ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده با اشاره به تفاوت جنگ روی زمین با جنگ در داخل تونل‌های زیرزمینی که به «متروی غزه» مشهور شده، تأکید کرد‌ «این معماری خاص گروه‌های نظامی داخل غزه اجازه می‌دهد تدارکات جنگی و نیروهایشان را به‌راحتی جابه‌جا کنند و حملاتی اساسی و غافلگیرکننده را ترتیب دهند. پیش‌از‌این با وضعیتی مشابه آنچه پیش‌روی ما قرار دارد روبه‌رو نشده‌ایم». همچنین در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن بر این باور هستند که ارتش اسرائیل هنوز آمادگی لازم برای آغاز عملیات نظامی در باریکه غزه را ندارد. واشنگتن از اینکه اسرائیل طرح مشخص نظامی برای پاک‌سازی حماس از نوار غزه ندارد، نگران است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اعزام مشاوران نظامی به اسرائیل را تأیید کرد هرچند حاضر به تأیید اعزام جیمز گلین به این کشور نشد. با‌این‌حال به نظر می‌رسد حضور جیمز گلین در اسرائیل نشان‌دهنده نقش کلیدی دولت جو بایدن در جنگ اسرائیل با حماس است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها