|

جنگی تمام‌عیار علیه کودکان

تصاویری که جان آدمی را به لب می‌رساند، کودکانی که جنگ صورت‌های معصومشان را با زخم‌های عمیق پنهان می‌کند، قطره‌های اشکی که بر گونه‌های سرخشان جاری است و همه مبهوت چیزی هستند که سهمشان نبوده است. این تصاویر این روزها از کودکان درگیر در جنگ غزه و اسرائیل است؛

جنگی تمام‌عیار علیه کودکان

شرق: تصاویری که جان آدمی را به لب می‌رساند، کودکانی که جنگ صورت‌های معصومشان را با زخم‌های عمیق پنهان می‌کند، قطره‌های اشکی که بر گونه‌های سرخشان جاری است و همه مبهوت چیزی هستند که سهمشان نبوده است. این تصاویر این روزها از کودکان درگیر در جنگ غزه و اسرائیل است؛ تصاویری که همیشه یک جنگ از خود به جای می‌گذارد و کودکان عاری از نگرش سیاسی و فکری، قربانی‌های اول آن خواهند بود. طبق گزارش‌های بین‌المللی از هر شش کودک در جهان یک کودک در منطقه درگیر جنگ زندگی می‌کند و در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان در مناطق درگیر جنگ زندگی می‌کردند و تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه قرار داشتند. در‌واقع نزدیک به ۲۰۰ میلیون کودک در کُشنده‌ترین مناطق جنگی جهان زندگی می‌کردند که بالاترین تعداد در بیش از یک دهه گذشته است.

درگیری‌های اسرائیل و غزه که از حدود یک ماه قبل شدت بیشتری پیدا کرد، تا ششم نوامبر 2023 برابر با دوشنبه 15 آبان 1402 جان هزارو 400 نفر از اسرائیلی‌ها و بنا بر گزارش وزارت بهداشت غزه، 10هزارو 22 فلسطینی را گرفته است. تعداد مجروحان اسرائیلی پنج‌هزارو 400 نفر و تعداد مجروحان فلسطینی بنا بر گزارش وزارت بهداشت غزه 25هزارو 408 نفر اعلام شده است. همچنین از بین کشته‌شدگان فلسطینی، دوهزارو 550 نفر زن و 4104 نفر کودک بوده‌اند که در‌مجموع 67 درصد از آمار کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهند. 596 سالمند نیز بین کشته‌شدگان بوده‌اند. همچنین گزارش شده است که دوهزارو 350 نفر از‌جمله هزارو 300 کودک مفقود شده‌اند و ممکن است زیر آوار ساختمان‌ها گرفتار شده باشند.

کوچ اجباری در غزه

طبق آنچه رسانه‌ها اعلام کردند، دسته‌بندی کشته‌شدگان بر اساس مناطق غزه شامل دوهزارو 101 نفر در شمال غزه، چهارهزارو 66 نفر در شهر غزه، هزارو 362 نفر در دیر البلح، هزارو 116 نفر در خان‌یونس و 840 نفر در رفح می‌شود. بنابراین حداقل 192 کارگر سلامت، 89 نفر از پرسنل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک و 18 نفر از دفاع مدنی جان خود را هنگام انجام وظیفه از دست داده‌اند. این در شرایطی است که 1.5 میلیون نفر یعنی (62 درصد) از ساکنان غزه مجبور به تغییر مکان خود در این منطقه شده‌اند. مردم در شرایطی در غزه به سر می‌بردند که برای مثال با وجود خطرات بی‌شمار، برای 27 روز مردم غزه با بی‌برقی کامل مواجه بوده‌اند. همچنین طبق گزارش‌های اخیر سازمان ملل تقریبا نیمی از ساختمان‌های غزه آسیب‌دیده یا ویران شده‌اند. خانه‌های مسکونی، خیابان و کوچه‌ها و حتی مدارس، بخشی از ویرانی‌های به‌جامانده در این یک ماه است. بنا بر گزارش وزارت کارهای عمومی و مسکن غزه، بیش از 40 هزار واحد مسکونی تا ششم نوامبر 2023 در غزه تخریب شده و بیش از 222 هزار واحد مسکونی نیز نسبتا آسیب دیده‌اند. تعداد 267 ساختمان آموزشی آسیب دیده‌اند.

تا هفته قبل طبق اخبار منتشر‌شده، تعداد 113 ساختمان سلامت مورد حمله قرار گرفته‌اند. ۱۱ نانوایی تخریب شده‌اند. ۱۶ بیمارستان و 32 مرکز مراقبت سلامت از چرخه ارائه خدمت خارج شده‌اند. تعداد 32 آمبولانس آسیب دیده‌اند. 20 واحد شست‌وشو و لباسشویی آسیب دیده‌اند. همچنین، حداقل سه کلیسا و 56 مسجد آسیب دیده‌اند.

بیشتر بیمارستان‌های غزه غیر‌فعال شده است

در هفته‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها هشدارهایی را نسبت به وضعیت خدمات سلامت در غزه دادند؛ هشدارهایی که نشان از فروپاشی عظیم حوزه درمان دارد. بنا بر گزارش سازمان ملل یک‌سوم بیمارستان‌ها و نزدیک به دو‌سوم مراکز مراقبت از سلامت این منطقه غیرفعال هستند. بیمارستان‌های باقی‌مانده نیز با جیره‌بندی سوخت، منابع، فضا و دارو به فعالیت خود ادامه می‌دهند. طبق همین آمارهای منتشر‌شده در روزهای قبل جان حداقل هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه، بیش از دو هزار بیمار مبتلا به سرطان و 130 نوزاد در دستگاه‌های انکوباتور در معرض خطر قرار دارند. شرایط جنگی باعث شده تا تمام 13 بیمارستانی که همچنان در شهر غزه و شمال غزه فعال هستند نیز دستور تخلیه دریافت کرده‌اند. در کنار این، در رسانه‌ها اعلام شده که کاهش شدید مصرف آب به میزان 92 درصد نسبت به سطوح پیش از آغاز جنگ اخیر به نوعی بر فروپاشی شبکه آب غزه تأکید دارد. از آنجایی که در‌حال‌حاضر بیشتر 65 ایستگاه فاضلاب منطقه فعال نیستند، مردم غزه با بحران آب و فاضلاب در ابعادی فاجعه‌بار مواجه هستند.

روایت ثبت آمار کشته‌شده‌ها در غزه

جنگ با خود هرج‌ومرج وحشیانه‌ای به بار می‌آورد. کشته‌شده‌هایی که گاه خانواده‌ای برای برگزاری مراسم خاکسپاری هم ندارند؛ چیزی شبیه به این روزهای مناطق جنگ‌زده که شاید همین باعث همیشه مفقود‌ماندن نام بسیاری از کشته‌شده‌ها شود. طبق آنچه وزارت بهداشت غزه درباره تعداد کشته‌شده‌ها در روزهای قبل گفته بود، زمانی که کسی بر اثر حمله اسرائیل کشته می‌شود، مسئول ثبت بیمارستان جزئیات را وارد کامپیوتر می‌کند. این جزئیات شامل نام کامل،‌ سن، شماره کارت شناسایی و جنسیت می‌شود. این اطلاعات ثبت‌شده روزانه از تک‌تک بیمارستان‌ها به کامپیوتر مرکزی منتقل می‌شود و از سوی وزارت بهداشت جمع‌‌آوری می‌شود. بعد از پردازش این داده‌ها، آمار در اختیار اداره آمار فلسطینیان قرار می‌گیرد. همچنین اداره آمار فلسطینیان در همان روزها به رسانه‌ها گفته بود: این داده‌ها فقط کسانی را شامل می‌شود که در بیمارستان‌ها جان باخته‌اند و کسانی را که زیر آوار کشته شده‌اند یا قابل شناسایی نیستند، در بر نمی‌گیرد. با اینکه معمولا علت مرگ در بیمارستان ثبت می‌شود، این کار د‌رحال‌‌حاضر به دلیل تعداد بالای کشته‌ها انجام نمی‌شود. حتی سخنگوی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این آمار قابل اعتمادند. به گفته او این سازمان اطمینان دارد که سیستم مدیریتی که وزارت بهداشت غزه در طول سال‌های گذشته راه‌اندازی و برقرار کرده، می‌تواند از تحلیل و بررسی‌ها سربلند بیرون بیاید. اطلاعات آنها در این سال‌ها کاملا معتبر بوده است.

آمار بالای کودکان کشته‌شده در غزه

طبق آخرین آمارها از هفته قبل، بیش از چهار هزار کودک فقط در غزه کشته شده است و شاخه سیاسی حماس در غزه که مدیریت بهداشت و درمان این منطقه را نیز بر عهده دارد، گفته بود بیش از چهارهزارو 100 کودک از آغاز حملات اسرائیل به غزه در این منطقه کشته شده‌اند و سازمان بهداشت جهانی این آمار را تأیید کرده است.

در همان روزها دبیرکل سازمان ملل متحد درباره «بحران انسانیت در غزه» اعلام کرده بود این نهاد بین‌المللی کارزاری را برای جمع‌آوری کمک انسان‌دوستانه ۱.۲ میلیارد  دلار برای امدادرسانی به غیرنظامیان فلسطینی آغاز کرده است. همچنین گفته بود این کمک برای امدادرسانی به مردم غزه و نیز ۵۰۰ هزار فلسطینی کرانه باختری از‌جمله بیت‌المقدس شرقی مصرف خواهد شد. البته تأکید کرده بود که کمک‌هایی که از آغاز جنگ وارد غزه شده به‌هیچ‌وجه کافی نیست و قطره‌ای در اقیانوس نیاز مردم غزه است و کامیون‌های امداد باید اجازه ورود به غزه را پیدا کنند و افزود در دو هفته گذشته کمی بیشتر از ۴۰ کامیون وارد غزه شده‌اند درحالی‌که پیش از جنگ روزانه ۵۰۰ کامیون امدادی وارد این منطقه می‌شدند.

او خواستار ورود سوخت به غزه شد و گفت بدون سوخت کودکان تازه به دنیا آمده‌ای که در انکباتور هستند یا بیمارانی که به دستگاه‌های تنفسی متصل‌اند، جانشان را از دست خواهند داد.

کودکان بی‌گناه در جنگ

کودکان بی‌دفاع‌ترین گروه در جنگ و التهابات دنیا هستند. آنها بدون داشتن حق انتخاب در ناملایماتی قرار می‌گیرند که تا همیشه در زندگی آنها اثر خواهد داشت. بسیاری از آنها خانواده‌ و زندگی خود را از دست می‌دهند و بسیاری دیگر هم تا همیشه دردهای روانی را به دوش می‌کشند. حتی در زمانی که بعد از سال‌ها جنگ تمام شده باشد و صلح پا‌بر‌جا شود، کودکانی که دیگر به آدم‌بزرگ‌های جامعه‌ای تبدیل شدند، زخم‌های به‌جا‌مانده از جنگ را همراه خود حمل خواهند کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها