|

هلدینگ فاخر در روز حمل‌ونقل از برند جدید خود رونمایی کرد

تولد تمکو

نیمه‌شبی گرفتار سارقان مسلح شد و کار به زد‌و‌خورد رسید. «تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که سوئیچ را پشت درهای بسته پارکینگی پرتاب کنم تا سارقان نتوانند به خودرو دستبرد بزنند». این روایت یکی از رانندگان تیپاکس است.

تولد تمکو

نیمه‌شبی گرفتار سارقان مسلح شد و کار به زد‌و‌خورد رسید. «تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که سوئیچ را پشت درهای بسته پارکینگی پرتاب کنم تا سارقان نتوانند به خودرو دستبرد بزنند». این روایت یکی از رانندگان تیپاکس است.

علی عاطف‌مهر، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل تمکو و از زیر‌مجموعه‌های هلدینگ فاخر، هم توضیح می‌دهد «راننده کمی تأخیر داشت و نگران حال او بودیم. چند بار تماس گرفتیم؛ اما چیزی از حمله سارقان مسلح به زبان نیاورد.‌ وقتی به شرکت رسید، با لباس‌های پاره و خونین و دندان‌های شکسته او مواجه شدیم و فوری راننده را به بیمارستان منتقل کردیم. صحنه دلخراشی بود؛ اما تقلای راننده برای حفاظت از امانت مشتریان آن‌قدر بزرگ و ارزشمند بود که نمی‌شد از آن چشم بست».‌

راننده دیگری از لحظات زیبای رساندن سریع دارو به بیماری بدحال می‌گوید و حس خوب ارزشمندی شغلش در زمان مواجهه با این اتفاق صحبت می‌کند و روایت طنزآمیز راننده دیگر از مواجهه با تخلفات رانندگی دیگر سرنشینان خودروهای شهری که او را نگران از‌دست‌رفتن زمان کرده است؛ روایتی که بارها خنده را به لب رانندگان تیپاکس می‌نشاند. این گوشه‌ای از نشست دوستانه مدیران تیپاکس با رانندگان مجموعه در روز حمل‌ونقل است. بسیاری از رانندگان با لباس‌های محلی خود به مراسم آمده‌اند. راننده جوانی لباس زیبای بختیاری را به تن کرده است و اصالت چشم‌نواز پوشاک بختیاری سبب می‌شود که بسیاری از او دعوت کنند تا در عکس‌های یادگاری رانندگان حضور داشته باشد و مدیران تیپاکس از او درخواست می‌کنند که کیک مراسم را بِبُرد. بعضی رانندگان هم با شال کمر و لباس کردی آمده‌اند و راننده‌ای دیگر با لهجه شیرین و طناز جنوبی شوخی می‌کند. تیپاکس سال‌هاست در روز حمل‌ونقل مراسم ویژه‌ای برای رانندگان خود دارد؛ اما امسال این مراسم برای خانواده تیپاکس خاص‌تر از همیشه است؛ چرا‌که آنها شاهد تولد شرکت جدیدی به نام «تمکو» هستند که زیر‌مجموعه هلدینگ فاخر است. در این مراسم از تعدادی رانندگان نمونه تقدیر ویژه می‌شود. جمشید کریمى، پیمان خاتمى، مصطفى سلیمانى‌پرى، ناصر عبدالحسینى، نامدار عنایتى، فرزاد قادرى، سلام شاکر، کریم شاهى، رسول کارآور و ابوالفضل عبدالله‌آبادى رانندگانی هستند که از دست مدیران تیپاکس لوح تقدیر دریافت می‌کنند.

‌ایران در نقطه طلایی حمل‌ونقل

مهرداد فاخر، مدیرعامل تیپاکس، در حاشیه این مراسم به «شرق» می‌گوید که ایران یکی از چهارراه‌های حمل‌ونقل و لجستیک جهان است و از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه استراتژیکی قرار دارد؛ بنابراین ایران می‌تواند یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های حمل‌ونقل جهان و مهره تعیین‌‌کننده شبکه جهانی پست باشد. او با تأکید بر اقبال جهان برای استفاده از خدمات غیرحضوری و فروشگاه‌های آنلاین معتقد است که ایران باید این ظرفیت را جدی بگیرد و برای توسعه آن کوشش کند. فاخر در ادامه می‌گوید که «دوست دارم به‌عنوان عضوی از خانواده تیپاکس، روز حمل‌ونقل را به همه اهالی صنعت حمل‌ونقل کشور به‌ویژه رانندگان تبریک بگویم. رانندگانی که هم از لحاظ معیشت و هم سختی و ریسک کار همیشه با تهدیدها و خطرات زیادی مواجه هستند. می‌خواهم به رانندگان مجموعه بگویم که خانواده تیپاکس در حین مأموریت هر‌کدام از این عزیزان، نگران آنها بوده است؛ نگران آنها به‌عنوان عضوی از خانواده تیپاکس و نگران تعهد درباره امانت مشتریان». مدیرعامل تیپاکس نگاه جالبی هم به رقبای مجموعه دارد و معتقد است رقبای قوی باعث رشد برندها می‌شود؛ بنابراین تیپاکس از وجود رقبای قدرتمند در شبکه پستی ایران استقبال می‌کند.

‌رشد خیره‌کننده عملیات تیپاکس

علی عاطف‌مهر، مدیرعامل شرکت تمکو و از زیرمجموعه‌های هلدینگ فاخر، هم به موقعیت سوق‌الجیشی ایران در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک منطقه اشاره کرده و می‌گوید که «متأسفانه ما با وجود وسعت مملکت‌‌مان و از نظر موقعیت جغرافیایی ویژه و استراتژیک کشور، زیرساخت‌های مناسبی برای راننده‌ها و حمل‌ونقل کشورمان نداریم و من فکر می‌کنم که توجه به این پتانسیل مهم باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی کشور باشد؛ به‌ویژه اینکه این پتانسیل ویژه می‌تواند نقش مهمی در درآمدهای غیرنفتی کشور داشته باشد».

عاطف‌مهر در ادامه می‌گوید «امسال شرکت حمل‌ونقل تمکو که یکی از زیرشاخه‌های مجموعه هلدینگ فاخر به شمار می‌آید، متولد شده است. پیش‌از‌این تیپاکس برای ارسال محموله‌های خود به صورت مستقیم با رانندگان وارد مذاکره و قرارداد می‌شد؛ اما در‌حال‌حاضر هلدینگ فاخر یک شرکت حمل‌ونقل مستقل تأسیس کرده است تا بتواند ارسال محموله‌های بزرگ‌ترین شرکت پست خصوصی کشور را با برنامه‌ریزی بهتر و بهینه‌تر انجام دهد و امیدوار هستم که این شرکت بتواند در راستای تکمیل‌کردن زنجیره ارزش به تیپاکس کمک کند که یک شرکت پستی مدرن با بیشترین بهره‌وری باشد».

بنا بر توضیحات عاطف‌مهر، از اوایل مهر امسال واحد ترابری شرکت تیپاکس یعنی تمکو، به‌عنوان یک شرکت شاغل در صنعت حمل‌ونقل تأسیس شده است و سال قبل تیپاکس ۴۳۰ دستگاه ناوگان قراردادی در اختیار داشت که در‌حال‌حاضر شمار ناوگان به بیش از ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

مدیرعامل تمکو تأکید می‌کند که «سخت‌ترین بخش کار مدیریت ناوگانی است که هر لحظه به آن دسترسی ندارید. ما تلاش کردیم که تمام ناوگان را به جی‌پی‌اس مجهز کنیم تا از آن طریق بتوانیم مرسولات را ردیابی کنیم. همچنین نرم‌افزار خود مجموعه هم در دستور کار است و نرم‌افزار TNS در حال شکل‌گیری است. این برنامه، یک نرم‌افزار کاملا هوشمند است که هم راننده، هم تیم ستادی تمکو و هم تیپاکس از جریان گردش محمولات که ما به آن «سفر مرسوله» می‌گوییم، مطلع می‌شوند و در لحظه می‌توانند مسیریابی کنند. به جز این، باید تأکید کنم که استراتژی و بیزینس‌مدل مجموعه تمکو، حمل‌ونقل سنتی نیست. ما بنا داریم پلتفرمی ایجاد کنیم که در بستر آن بین درخواست‌کنندگان حاملان به غیر از تیپاکس و حاملان دیگر ارتباطی برقرار می‌شود تا کوتاه‌ترین مسیر برای ارسال محموله انتخاب شود و موضوع ارتقای منابع انسانی که جزء سرمایه‌های ما هستند و آموزش آنها، همگی جزء برنامه‌هایی است که شرکت تمکو به‌عنوان عضوی از خانواده هلدینگ فاخر در دستور کار دارد. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های تمکو رعایت SLA است که در واقع تضمینی برای رعایت برنامه زمانی ارسال محموله هاست که تیپاکس نسبت به مشتری متعهد شده است و البته توسعه فضای انبارهای تیپاکس در دست اجراست تا محموله‌های مشتریان با بهترین کیفیت نگهداری شود. ضمن اینکه باید بگویم که فرایند عملیات در بزرگ‌ترین شرکت پست خصوصی کشور مکانیزه است و همین مسئله به کیفیت نگهداری مرسوله‌ها و ارسال سریع آن کمک شایانی داشته است». عاطف‌مهر در ادامه به رشد خیره‌کننده عملکرد تیپاکس در ارسال محموله‌های پستی اشاره کرده و می‌گوید: «سال ۱۳۹۶ یا ۱۳۹۷ بود اگر اشتباه نکنم، آقای دکتر فاخر گفتند می‌خواهیم به رکورد ارسال صد هزار محموله در روز برسیم. آن زمان این هدف‌گذاری به نظرمان خیلی بعید و دور می‌رسید و گفتیم مگر می‌شود؟! رکورد آن زمان ما حدود ۱۰ تا ۱۵ و نهایتا ۲۰ هزار مرسوله در روز بود؛ اما مدیرعامل مجموعه خیلی تأکید داشتند که ما این رکورد را می‌خواهیم و روی میزهای‌تان بنویسید و روی سر‌در بزنید که باید صد هزار تا را بگیریم و مدام این عدد در ذهن‌تان باشد.‌ یادم می‌آید با برنامه‌ریزی و مشارکت همدلانه و صمیمانه‌ای که بین پرسنل وجود داشت، توانستیم رکورد صد هزار مرسوله را رد کنیم و به رکورد ارسال ۱۲۵ هزار مرسوله در روز برسیم و سال گذشته تا رکورد ۱۶۱ هزار مرسوله در روز را هم ثبت کردیم و در‌حال‌حاضر هم برنامه‌ریزی‌های بزرگی برای مجموعه هلدینگ فاخر داریم که امیدوار هستیم دست در دست هم و کنار هم بتوانیم به آن برسیم». او همچنین با اشاره به اهمیت مشتری‌مداری برای سر پا نگه‌داشتن یک برند می‌گوید که «تیپاکس با حدود شش‌و‌نیم دهه قدمت جزئی از خاطرات و زندگی مردم ایران شده است و بارها پیش آمده که به شرکت پست رفته‌ام و شنیده‌ام که مشتری آمده و می‌گوید تیپاکسش کن! متصدی می‌گوید اینجا شرکت پست است؛ اما مشتری می‌گوید من تیپاکس می‌خواهم! در حقیقت نام برند به نوعی با مردم عجین شده است. ما به این موضوع افتخار می‌کنیم و رضایت مشتریان را بخش مهمی از سرمایه خودمان می‌دانیم».

‌جریان‌سازی در صنعت پست برای تیپاکس مهم است

کاوه کاتب، مدیر برند و ارتباطات جامع تیپاکس، هم به راه دشوار ماندگاری یک برند آن هم در شرایط ویژه اقتصاد ایران اشاره می‌کند و به «شرق» می‌گوید «ما با یک برند ۶۳‌ساله طرف هستیم که می‌دانیم باید به‌روز و مدرن شود تا بتواند ادامه حیات دهد و از سویی این برند قدیمی و استخوان‌دار در طی سال‌های سال بزرگ و بزرگ‌تر شده است و هرچه سازمان بزرگ‌تر باشد، چابک‌بودن آن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه در حوزه برندینگ که این روزها نقش مهمی در بازاریابی و فروش شرکت‌های جهان دارد. در ایران که میانه چندانی با متدهای بازاریابی ندارد، کار سخت‌تر هم می‌شود». او ادامه می‌دهد: «گذشته از این، دنیای امروز به‌سرعت به سمت e-commerce و به سمت خدمات دیجیتال در حرکت است و هوش مصنوعی، تکنولوژی بخش گریزناپذیر جهان امروز ما شده است؛ بنابراین صنعت حمل‌ونقل هم نمی‌تواند از این قاعده مستثنا باشد». مدیر برند و ارتباطات جامع تیپاکس تأکید می‌کند: «تلاش ما بر این است که بتوانیم برند را چابک کنیم و با آخرین تغییرات صنعت حمل‌ونقل جهان به‌روز کنیم. با این حال بومی‌سازی این خدمات کمی دشوار است. ما کشوری با تنوع فرهنگی گسترده داریم و طبیعتا سلایق مشتریان هم تنوع زیادی دارد؛ بنابراین هماهنگ‌کردن الگوهای جهانی با سلایق بومی، آن‌هم در ایران که تنوع فرهنگی بسیار زیاد است، کار ساده‌ای نیست. با این حال ما در تیپاکس سعی کردیم بخش‌های بزرگ را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنیم و برای اجزای کوچک‌تر تصمیمات دقیق‌تر و برنامه‌ریزی جزئی‌تری داشته باشیم تا بتوانیم در کلیت کار، سازمان بزرگ و برند قدیمی خود را بهتر ساماندهی کنیم و فرایندها را بهبود بدهیم و بهره‌وری کار را بالا ببریم؛ ضمن اینکه برای ما مهم است که به‌عنوان اولین شرکت پست خصوصی کشور با قدمت ۶۳‌ساله بتوانیم به نوعی رهبر بازار و جریان‌ساز در صنعت پست کشور باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها