|

پرسپولیس برای نهمین بار قهرمان لیگ برتر شد

جام نفسگیر سرخ

خرداد در فضای سیاسی – اجتماعی ایران ماه مهمی محسوب می‌شود؛ حتی مرور اتفاقات همین هفته‌های گذشته از این ماه می‌تواند چنین امری را تأیید کند. البته اتفاقات ریز و درشت خرداد فقط معطوف به 1403 نمی‌شود و تاریخ، گزاره‌های فراوانی برای ایرانی‌ها در این ماه به جا گذاشته است. به غیر از اتفاقات سیاسی – اجتماعی، خرداد برای فوتبالی‌ها، خاصه پرسپولیسی‌ها هم خاطره‌انگیز شده است. آنها همین شب گذشته پس از یک فصل مهیج، برای نهمین بار قهرمان لیگ برتر ایران شدند.

جام نفسگیر سرخ

خرداد در فضای سیاسی – اجتماعی ایران ماه مهمی محسوب می‌شود؛ حتی مرور اتفاقات همین هفته‌های گذشته از این ماه می‌تواند چنین امری را تأیید کند. البته اتفاقات ریز و درشت خرداد فقط معطوف به 1403 نمی‌شود و تاریخ، گزاره‌های فراوانی برای ایرانی‌ها در این ماه به جا گذاشته است. به غیر از اتفاقات سیاسی – اجتماعی، خرداد برای فوتبالی‌ها، خاصه پرسپولیسی‌ها هم خاطره‌انگیز شده است. آنها همین شب گذشته پس از یک فصل مهیج، برای نهمین بار قهرمان لیگ برتر ایران شدند. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که تا چند هفته قبل، سرنوشت قهرمانی را در دست نداشتند ولی لغزش رقیب فرصت را در اختیار سرخ‌پوشان پایتخت گذاشت تا بار دیگر بر جام قهرمانی لیگ برتر بوسه بزنند. حالا پرسپولیسی‌ها دست‌کم در دهه اخیر، حوالی خرداد، به دنبال تاریخ‌سازی هستند، خاطره اخیر را هم شب گذشته در دیگ جوشان آزادی رقم زدند؛ آنها که برای قهرمانی به برد مقابل تیم مس رفسنجان نیاز داشتند با تک‌گل گئورگی گولسیانی گرجستانی به این مهم رسیدند تا با یک امتیاز اختلاف در مقایسه با استقلالی‌ که مدت‌ها صدر جدول را در اختیار داشت، جام قهرمانی را بالای سر ببرند. این برای شانزدهمین بار در لیگ ایران است که پرسپولیسی‌ها می‌توانند عنوان قهرمانی را به دست بیاورند. مشخصا از زمانی که لیگ برتر استارت خورده، اوضاع برای پرسپولیسی‌ها بهتر شده و آنها تقریبا نیمی از ادوار مختلف را به نام خودشان کردند. قهرمانی شب گذشته در حالی برای پرسپولیسی‌ها به دست آمده که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آنها در لیگ به لحاظ کسب افتخار، یعنی سپاهان، چهار عنوان قهرمانی کمتر دارد. استقلال هم که شانس زیادی برای رسیدن به پنجمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر داشت، در یکی، دو هفته مانده به پایان پایش لغزید تا عددهای قهرمانی‌اش در لیگ برتر در همان عدد چهار باقی بماند. البته که استقلال در این فصل دست به کار بزرگی زد و توانست رکورد کسب امتیاز توسط تیم دوم جدول لیگ را با 67 امتیاز بشکند. هرچند که این آمار در مقایسه با رکوردهایی که پرسپولیس به جا گذاشته، چندان چشمگیر نیست. پرسپولیس پیش از این دوره، پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر بود و با یک قهرمانی دیگر این رکورد را بهبود بخشید. ضمن اینکه این تیم با کسب 68 امتیاز، از لحاظ امتیاز قهرمانی هم به طور مشترک با استقلال فرهاد مجیدی در صدر جدول قرار گرفت. ضمن اینکه نباید از اندیشه برزیلی سرخ‌های تهرانی در این فصل هم به سادگی گذشت. اوسمار ویرا، در نیم‌فصلی که پرسپولیس یحیی را نداشت، به خوبی جای او را پر کرد تا یکی دیگر از مربیان خارجی تاریخ باشگاه باشد که جام قهرمانی را در آغوش کشیده است.

پیکان دومین تیم سقوط‌کرده

با توجه به بازی‌هایی که شب گذشته انجام شد، علاوه بر تکلیف قهرمان، وضعیت دومین تیمی که به دسته پایین‌تر هم سقوط کرد، مشخص شد. در شرایطی که پیش از شروع بازی‌های این هفته، سه تیم استقلال خوزستان، فولاد و پیکان برای نیفتادن تلاش می‌کردند، این پیکان بود که قافیه را باخت. پیکانی‌ها در روزی که با دو گل مغلوب استقلال تهران شدند، شاهد پیروزی تیم‌های خوزستانی بودند تا پس از صنعت نفت آبادان، دومین تیمی باشند که به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند. در روز آخر، استقلال خوزستان از سد هوادار تهران گذشت و فولاد هم در یک بازی دراماتیک تیم نساجی را در مازندران شکست داد تا از خطر سقوط نجات پیدا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها