|

گول‌خوردن انسان آغاز شد

همه ترس‌ها و نگرانی‌هایی که انسان در طول سال‌ها از هوش مصنوعی داشت، کم‌کم در حال وقوع است. این نگرانی سال‌ها در فیلم‌ها و داستان‌ها درباره گول‌خوردن انسان، غلبه هوش مصنوعی و ربات‌ها بر انسان مورد توجه بود. حالا مشخص شده است که حداقل در 50 مورد قرار است هوش مصنوعی، انسان را گول بزند.

گول‌خوردن انسان آغاز شد

 همه ترس‌ها و نگرانی‌هایی که انسان در طول سال‌ها از هوش مصنوعی داشت، کم‌کم در حال وقوع است. این نگرانی سال‌ها در فیلم‌ها و داستان‌ها درباره گول‌خوردن انسان، غلبه هوش مصنوعی و ربات‌ها بر انسان مورد توجه بود. حالا مشخص شده است که حداقل در 50 مورد قرار است هوش مصنوعی، انسان را گول بزند.

 یک پژوهش جدید نشان داده است که مردم به‌راحتی نمی‌توانند تفاوت‌های GPT-4 با انسان‌ها را تشخیص دهند و هوش مصنوعی جدید

GPT-4 تقریبا در ۵۰ درصد از موارد از عملکرد انسانی پیشی می‌گیرد. 

به گزارش ایسنا، مدل‌ GPT-4 به دلیل توانایی ذاتی خود در سنجش اعلان‌های نوشتاری و دریافت پاسخ‌های مناسب به چندین زبان، کاربران را شگفت‌زده کرده است. به نظر می‌رسد کیفیت این ربات بیشتر مردم را گیج می‌کند، به طوری که به‌سختی می‌توانند بین یک ربات و یک انسان تمایز قائل شوند. به نقل از تی‌سی، این یک سردرگمی بزرگ است، زیرا برخی از نتایج تولیدشده به وسیله ربات بسیار واقعی به نظر می‌رسند. این افزایش هیاهو باعث شد محققان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو به این معضل بپردازند. آنها آزمایش معروف تورینگ را که به نام «آلن تورینگ» دانشمند مشهور نام‌گذاری شده است، انجام دادند. هدف از این آزمایش تعیین میزان توانایی یک ماشین از سطح هوشی مانند یک انسان بود. محققان به این نتیجه رسیدند که افراد هنگام تعامل با یک ربات، در تشخیص بین مدل GPT-4 و عامل انسانی دچار مشکل می‌شوند. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که مدل هوش مصنوعی GPT-4 تقریبا در ۵۰ درصد از تعاملات به‌راحتی می‌تواند از انسان پیشی بگیرد.

نگرانی از سلطه هوش مصنوعی

همین چند روز پیش بود که پاپ درباره هوش مصنوعی هشدار داده بود و خطرات هوش مصنوعی (AI) موضوع صحبت‌های پاپ فرانسیس در سخنرانی با رهبران جهان در اجلاس سالانه جی هفت در شهر پولیا ایتالیا بود.

رهبر کاتولیک‌های جهان درباره تهدیدات این فناوری علیه بشریت سخن گفت. او در سخنرانی‌اش از دولت‌های جهانی خواست استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را ممنوع کنند و چارچوبی اخلاقی برای این فناوری تعریف کنند و بر نیاز به همکاری برای هدایت توسعه و استفاده از آن تأکید کرد. پاپ گفت: «با توجه‌ به فاجعه‌بار بودن درگیری‌های مسلحانه، ضروری است در توسعه و استفاده از دستگاه‌هایی که سلاح‌های خودکار کشنده نامیده می‌شوند، بازنگری کرده و درنهایت استفاده از آنها را ممنوع کنیم».

به گزارش دیجیاتو، رهبر کاتولیک‌های جهان، پیش‌ازاین در سال 2022 و متعاقب آن افزایش استفاده از هوش مصنوعی در سطح جهانی، بارها درباره این پلتفرم صحبت کرده و آن را «پرمخاطره‌ترین قمار آینده ما» نامیده بود. 

پاپ فرانسیس که خودش قربانی چندین تصویر و ویدئوی تولیدشده به وسیله هوش مصنوعی بود، ازجمله عکسی که او را با کاپشن سفید پف‌دار به تصویر می‌کشید، به قدرت رو به‌ رشد AI در سیاست، پزشکی و آموزش اذعان دارد، اما تأکید کرد: «فناوری بدون خطا نیست. انسان‌ها همیشه با ابزارهایی که به‌تدریج تولید می‌کنند، با محیط ارتباط برقرار کرده‌اند. نمی‌توان تاریخ بشریت را از تاریخ این ابزارها جدا کرد. می‌توان از فناوری، هم برای حفظ حیات استفاده کرد، هم برای ازبین‌بردن آن». از نظر پاپ هوش مصنوعی در آینده به تکینگی خواهد رسید. او گفت: «به احتمال زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور، برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای بهبود عملکردشان با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار کنند».

منظور از تکینگی زمانی است که کامپیوترها و هوش مصنوعی، فراتر از کنترل انسان پیشرفت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها