|

جزئیات صحن شورای شهر تهران پس از تعطیلات تابستانی

چه کسی برای هوشمند‌سازی پایتخت تصمیم می‌گیرد؟

نخستین جلسه شورای شهر تهران پس از تعطیلات یک‌هفته‌ای تابستانی همچنان تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بود. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، از تریبون صحن علنی از جریان انقلاب خواست که برای پیروزی جلیلی تلاش کنند و انتقادهای یک عضو شورا به قراردادهای چینی شهرداری را هم ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه توصیف کرد.

چه کسی برای هوشمند‌سازی پایتخت تصمیم می‌گیرد؟
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: نخستین جلسه شورای شهر تهران پس از تعطیلات یک‌هفته‌ای تابستانی همچنان تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بود. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، از تریبون صحن علنی از جریان انقلاب خواست که برای پیروزی جلیلی تلاش کنند و انتقادهای یک عضو شورا به قراردادهای چینی شهرداری را هم ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه توصیف کرد. زمانی که در جریان بررسی حسابرسی شرکت فاوا برخی از اعضا درخواست کردند که سرپرست این سازمان توضیح دهد آیا فردی که زمانی از شهردار تهران در حوزه فناوری حکم گرفته و این حکم لغو‌ شده در تصمیم‌گیری‌های این سازمان نقش دارد و آیا در ساختمان این سازمان رفت‌و‌آمد دارد، توضیح دهد هم یک عضو دیگر این پرسش را متلک و کنایه دانست. اشاره منتقدان به عملکرد شهرداری در حوزه فناوری اطلاعات، داماد شهردار تهران بود که در تذکری گروهی از شهردار تهران هم درخواست کرده بودند حضور او در شهرداری شفاف‌سازی شود؛ تذکری که همچنان بی‌پاسخ مانده است.

پیش از آغاز صحن شورای شهر، مهدی چمران، رئیس شورای شهر، مانند همیشه به میان خبرنگاران آمد و درباره ادامه حمایت ستادهای زاکانی، شهردار تهران، از جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در مرحله دوم گفت: این موضوع ارتباطی به شورا و شهرداری ندارد. اینکه چه میزان هماهنگی داشته باشند که البته در نظر دارند هماهنگی گسترده‌ای را اجرائی کنند. معاونان شهردار کار خود را انجام می‌دهند و مسئولیت‌هایشان در ستاد باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که هم‌زمان بتوانند کار خود را انجام دهند؛ بنابراین نیازی به مرخصی وجود ندارد، چراکه در سر کار خود حضور پیدا می‌کنند.

او درباره ورود واگن‌های جدید به متروی تهران نیز توضیح داد: امیدواریم بازه زمانی اعلام‌شده با تأخیر مواجه نشود؛ ان‌شاءالله مشکلی پیش نیاید و کار به‌موقع انجام شود. متخصصانی که برای بازدید یک رام قطار ساخته‌شده به چین سفر کرده بودند تا این قطار را تأیید کنند، دیروز اطلاع دادند که بازدید خوب بوده و امیدواریم روند به‌گونه‌ای پیش برود که کارها به‌موقع انجام شود.

اما با وجود سخنان چمران، یک عضو شورای شهر تهران از توقف قراردادهای چینی شهرداری در ایستگاه فرمانداری خبر داد. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، درباره قرارداد دو میلیارد ‌دلاری چین، گفت: بنا بر پیگیری و صحبت‌هایی که با فرمانداری تهران داشته‌ایم، متأسفانه هنوز این مصوبه به تصویب فرمانداری نرسیده و با چالش‌های حقوقی مواجه است و مادامی که این مصوبه به تأیید و تصویب فرمانداری نرسیده و هرگونه عقد قرارداد از سوی شهرداری تهران، منوط به مصوبه شورا و فرمانداری تهران است، بنابراین تا سیر کامل مسیر قانونی این تفاهم‌نامه‌ها، امکان اجرائی‌شدن ندارند. نکات و مسائلی درباره این قرارداد مطرح شد که با روح قانونی این تفاهم‌نامه در تضاد است و حتما باید به این موضوع‌ توجه بشود.

چمران، رئیس شورا، در پاسخ به این تذکرات‌ گفت: فرمانداری، این بار مدارک را درخواست کرده بود؛ چرا‌که در قبل مدارک را به صورت کامل در اختیار نداشتند و الان مشکلی در این زمینه از لحاظ اسناد و مدارک ندارند و باید کارشان را سریع‌تر انجام بدهند. هرچند این روزها درگیر انتخابات نیز هستند و احتمالا بعد از سپری‌شدن این ایام به آن رسیدگی کنند، اما فکر می‌کنم که مشکلی در این زمینه نباشد.

احمد صادقی هم درباره این تذکر گفت: مجموعه مدیریت شهری در دوره ششم بر این است که مشکل مردم را در حوزه حمل‌ونقل حل کند. بعد از سه سال هم بهترین و تنها راهی که این مشکلات حل شود، تحقق این قرارداد‌ها‌ست. حال اینکه ما دنبال این باشیم که از تحقق این قرارداد‌ها ممانعت کنیم، کارشکنی کنیم یا فضای یأس و ناامیدی در جامعه به وجود آوریم، بزرگ‌ترین خیانت به مردم است. همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا این کار اتفاق بیفتد. اینکه به هر حال فرمانداری در دو هفته مهلت قانونی به این مصوبه جواب نداده، جای خوشحالی ندارد و اینکه دو روز بعد از انتخابات در تریبون شورا بیاییم فضای ناامیدی را به جامعه القا کنیم، زیبنده نیست؛ آن‌هم در شرایطی که مردم باید در جمعه پیش‌رو، بار دیگر به پای صندوق‌های رأی بیایند. طرح این موضوعات جز آنکه فضای انتخابات را کم‌رنگ کند، حاصل دیگری در بر ندارد.

یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات مدیریت شهری ششم حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی است. این حاشیه‌ها از زمان حکم شهردار تهران برای دامادش آغاز شد و تغییرات پی‌درپی مدیران این سازمان و هک سامانه‌های شهرداری این حاشیه‌ها را به اوج رساند.

روز گذشته در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان فاوای شهرداری تهران برای سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، به وضعیت این سازمان اشاره کرد و گفت:‌ مایه تأسف است که یکی از سازمان‌های اصلی فناوری اطلاعات کشور به این حال و روز افتاده و این مورد اعتراض جدی ماست. من در اعتراض به این وضعیت قطعا به بندهای تکلیفی سازمان رأی نخواهم داد.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا نیز با تأکید بر اینکه باید در پایان سال سوم شورا‌ برای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران چاره‌ای بیندیشیم، گفت: درباره عملکرد این سازمان ابهاماتی وجود دارد که پیش‌ از ‌این نیز در‌این‌باره گفته‌ایم. به‌عنوان مثال جایگزینی سامانه «تهران من» با سامانه «شهرزاد»، شهروندان تهرانی را با چالش مواجه کرده و آنچه ما در‌این‌باره گفته‌ایم، بی‌نتیجه و بی‌اثر بوده و هیچ تدبیری برای این حوزه اندیشیده نشده است. درخواست می‌شود کمیته‌ای تشکیل شود که فراتر از موضوع حسابرسی، این مسائل را بررسی کند و با توجه به اهمیتی که دارد، در شورا نیز پیگیری شود.

اقراریان در ادامه با بیان اینکه یکی از شعارهای شهردار تهران موضوع هوشمندسازی بود، می‌گوید: از شعارهای شهردار تهران، هوشمندسازی بود. توضیح داده شود که این برنامه تا چه اندازه محقق شده و در‌حال‌حاضر چه وضعیتی دارد. اینها دغدغه‌ها و نگرانی‌های شهروندان تهرانی است و ما مرتب به‌عنوان نمایندگان مردم با سؤالات این‌چنینی مواجه هستیم. امیدوارم تا پایان انتخابات شاهد آن باشیم که شهردار تهران درباره مسائل و موضوعاتی که دغدغه و وظیفه اصلی شهرداری تهران بوده، اهتمام بیشتری داشته باشد و پیشنهاد می‌شود علاوه بر تشکیل کمیته، جلسه‌ای با حضور شهردار تهران برگزار شود تا وضعیت حوزه فناوری و وضعیت این حوزه در این سازمان تعیین تکلیف شود.

او افزود: در ابتدای این دوره درباره سازمان فناوری‌های نوین، رأی‌گیری و اعلام موافقت شد اما این موضوع همچنان در بلاتکلیفی است. دوره رو به اتمام است و با وجود شعارهای شهردار تهران ما همچنان با شعارهایی در این زمینه مواجه هستیم که امیدواریم این ابهامات در اسرع وقت با حضور شهردار حل‌وفصل شود، چرا‌که این موضوعات، فراتر از حیطه اختیارات مدیرعامل سازمان است؛ بنابراین حضور و ورود شهردار به این حوزه الزامی است تا پاسخ‌گوی آن بخش باشد که برای شورا مبهم است.

مهدی چمران، رئیس شورا‌ هم از وضعیت این سازمان انتقاد کرد و گفت:‌ اعضای هیئت‌مدیره این سازمان هنوز تکمیل نشده است؛ بنابراین امکان تشکیل جلسات وجود ندارد. پس از حمله هکری، این سازمان دچار کمی آشفتگی شده و هنوز سازمان فاوا با مشکلاتی در این زمینه در چالش است. گاهی برای حل مشکلات مجبوریم مدت‌ها منتظر اقدام فاوا بمانیم که این امر سبب شده در برخی موارد بدون ورود فاوا کارها انجام شود؛ چراکه اگر بخواهیم منتظر فاوا بمانیم، دوره تمام شده و برنامه‌ها عملیاتی نمی‌شود. جایگزینی متعدد مدیرعامل‌ها و روی کار آمدن افراد متعدد در ایجاد این مشکل بی‌تأثیر نبوده است.

چمران ادامه داد:‌ بنده در هر موقعیتی گوشه و کنایه‌ای به سازمان فاوا می‌زنم که نمونه آن در محلات است و گفتیم خودشان برای نظام‌نامه محلات اقدام کنند، چون با امید به فاوا نمی‌توانند کاری پیش ببرند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز مشکلات فاوا با وجود اینکه ما در برنامه چهارم توسعه به آن به‌عنوان یکی از چهار اصل مهم با محوریت هوشمندسازی توجه ویژه داشتیم، به نتیجه خاصی نرسیده است، گفت: اگر مشکلات حل نشود، ناچاریم جلساتی با حضور شخص شهردار تهران و دیگر بخش‌ها برگزار کنیم تا مشکلات این سازمان برطرف شود و ببینیم باید چه کار کنیم تا سازمان فاوا درست شود.

او افزود: ما به تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و صدور پروانه ایراد می‌گیریم و همه از فاوا نام می‌برند و مشکلات زیادی به این سازمان ختم می‌شود که باید برطرف شود.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز با اشاره به بندهای تکلیفی این سازمان و ضرورت تعیین تکلیف این بندها در مدت یک ماه‌ گفت: سازمان موظف است درباره تعیین تکلیف وضعیت مالیاتی، رعایت استانداردهای حسابداری و افشای اطلاعات در صورت‌های مالی، تعیین تکلیف مطالبات از سازمان‌ها و شرکت‌ها و تعیین تکلیف قراردادها با ذی‌نفعان از‌جمله تهران من به رعایت مفاد اساسنامه اقدام کند.

او با بیان اینکه مشکل مدیرعامل سازمان نیست، گفت: ما بعد از هجمه سایبری هنوز نتوانسته‌ایم به وضعیت مناسبی برسیم؛ یا خدمات ضعیف است یا مدیرعامل برای این کار ساخته نشده است.

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم گفت:‌ واقعیت این است که مدیرعامل سازمان فاوا مسلوب‌الاختیار است و دیگران در این سازمان تصمیم‌گیری می‌کنند و دست مدیرعامل بسته است و ریشه آن به تصمیم‌‌گیری‌های کلان برمی‌گردد.

مهدی اقراریان هم خواستار توضیح مدیرعامل این سازمان درباره نقش فردی شد که پیش ‌از ‌این از شهردار تهران حکم گرفته و این حکم لغو شده و اینکه آیا بخشی از ساختمان این سازمان در اختیار او هست یا نه؟

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات مربوط به فاوا در سازمان‌های زیر نظر معاونت خدمات شهری دیده می‌شود، گفت: بنده از مشکلات این سازمان ناامید شدم و مسائل آن را دیگر پیگیری نمی‌کنیم؛ چراکه فایده‌ای ندارد و بهبودی را شاهد نخواهیم بود.

سعید جهانی، سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران‌ نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ تکلیف درآمدی سازمان روشن شده و به صفر رسیده است. نظام خدمات پرداخت هماهنگ در سازمان از ابتدای سال ۱۴۰۳ استقرار یافته و مشکلات آن مرتفع شده است.

او با بیان اینکه در مورد کارت بلیت نیز گزارش‌های حسابرسی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ تکرار شده است، گفت: تمام مبالغ دستگاه‌های شارژ کارت بلیت‌ها از سال گذشته به حساب شهرداری تهران واریز و در این حساب ذخیره می‌شود و بخشی از مشکلات مربوط به این بند در گزارش حسابرسی امسال حذف خواهد شد.

جهانی با بیان اینکه برخی اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها دستگاه کارتخوان ندارند که متولی آن سازمان فاوا نیست و متولی آن سازمان‌های خدماتی حوزه حمل‌ونقل هستند، گفت: اگر نرم‌افزار دستگاهی کار نکند، متولی آن سازمان فاواست، اما اگر شبکه قطع باشد، متولی آن اتوبوس‌رانی است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، با بیان اینکه گوش‌دادن و نظر‌دادن درباره حسابرسی با نظر‌دادن درباره کل پیکره فرق دارد، گفت: به جای کنایه‌زدن درباره برخی موضوعات، ما به‌عنوان نماینده مردم که اختیار وسیعی داریم، می‌توانیم در جلسات پرسش کنیم و پاسخ بگیریم؛ البته به شرطی که شرکت کنیم. درباره قرارداد چین نیز که دسته‌گل‌هایی با برخی مصاحبه‌ها به آب داده شد، در جلسات شرکت نکردند. ما اینجا زمان می‌گذاریم که اتفاقات اصلاح شود و رئیس شورا جلسه برگزار می‌کنند تا بدون حاشیه موارد بررسی شود، اما در شورا مسائلی را مطرح می‌کنیم که جایگاه آن شورا نیست.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا، با بیان اینکه آقای قائمی موردی را مطرح کرد و بنده سؤال پرسیدم و متلک و کنایه‌ای مطرح نبود، گفت: گفتند در جلسه مربوط به قرارداد چین، آقای زاکانی در جلسه حضور خواهد داشت اما به دلایلی حضور نداشت و به‌ همین ‌دلیل بنده نیز حاضر نشدم. بنده پیش ‌از ‌آن با معاون صحبت کرده بودم و مصاحبه کردم که برخی ابهامات برطرف شده است.

در پایان گزارش حسابرسی سازمان فاوای شهرداری تهران برای سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با حداکثر آرای موافق تصویب شد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها