|

گزارش اعضای کابینه سیزدهم به رئیس‌جمهور منتخب

این روزها دیدار با رئیس‌جمهور منتخب و ارائه گزارش از وضعیت فعلی کشور یکی از مأموریت‌های مهم تعریف‌شده برای کابینه سیزدهم است.

گزارش اعضای کابینه سیزدهم  به رئیس‌جمهور منتخب

این روزها دیدار با رئیس‌جمهور منتخب و ارائه گزارش از وضعیت فعلی کشور یکی از مأموریت‌های مهم تعریف‌شده برای کابینه سیزدهم است. البته اینکه چه میزان از این گزارش عملکردها بر‌مبنای واقعیت فعلی کشور تدوین شده یا هدف دستاوردسازی و ثبت آن برای آینده باشد، هنوز مشخص نیست؛ زیرا نقد به عملکرد کابینه سیزدهم به میزانی بالاست که نیاز به آسیب‌شناسی آنچه در سه سال گذشته رخ داده ایجاب می‌کند سر فرصت همه بحث‌های مطرح شده واکاوی شوند. به‌هرحال، دیروز در ادامه دیدارهای مقامات مسئول با رئیس‌جمهور منتخب، وزرای اقتصاد، بهداشت، فرهنگ، آموزش‌و‌پرورش، رؤسای سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شورای راهبردی روابط خارجی هم به صورت جداگانه با رئیس‌جمهو‌ر منتخب دیدار و گزارشی از حوزه تحت مسئولیت خود ارائه کردند. به گزارش ایسنا، در این دیدارها بهرام عین‌اللهی، محمد‌مهدی اسماعیلی و رضامراد اسماعیلی ضمن عرض تبریک به مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، برای وی و دولت چهاردهم آروزی موفقیت کردند. وزاری مربوطه همچنین به ارائه گزارشی از عملکرد خود در وزراتخانه‌های بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌و‌پرورش پرداختند.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی، پس از دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، گفت: در این جلسه تلاش کردم وضعیت بانک مرکزی، وضعیت ارزی، پولی و بانکی را خدمت آقای دکتر ارائه کنم. ایشان نیز درخصوص موضوعات کنونی کشور و وضعیت بانک مرکزی سؤالاتی داشتند و بنده هم پاسخ دادم. به‌طور‌کلی جلسه با ارزیابی ایشان درخصوص موضوعات ارزی، پولی و بانکی گذشت. وی افزود: دکتر پزشکیان سؤالاتی را مطرح کردند و قرار است جلسات دیگری با تیم اقتصادی ایشان برگزار شود.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پس از دیدار با رئیس‌جمهور منتخب، گفت: با توجه به جابه‌جایی دولت، لازم بود که در ارتباط با وضع موجود و مسائلی که قاعدتا در چند ماه آینده دولت با آن مواجه خواهد شد گزارشی را خدمت دکتر پزشکیان ارائه بدهیم. در این دیدار نیز تیم اقتصادی دولت منتخب حضور داشتند و گزارشی را درخصوص مسائل بودجه جاری کشور، بودجه عمومی و نیز در ارتباط با بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه دادم. وی درباره موضوعات مطرح در این دیدار، گفت: در مورد موضوعاتی چون سیاست‌گذاری اقتصادی و مسائل مهمی که به‌ویژه امروز پیش‌رو است، مانند خرید تضمینی گندم، موضوع هدفمندسازی و پرداخت یارانه‌ها، مسئله بودجه عمومی و در واقع پرداخت‌های جاری و تملک بودجه عمومی در این جلسه مطرح شد و درباره تصویری که تا پایان سال از این موارد وجود دارد نیز نکاتی بیان کردیم. وی افزود: در ادامه دکتر پزشکیان سؤالاتی درخصوص خرید تضمینی گندم و... پرسیدند‌ که ما هم برای ایشان توضیح دادیم. منظور در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان مشاور حتما در خدمت دکتر پزشکیان خواهیم بود و قرار بر این شد در باب مواردی که ایشان صلاح بدانند، مجددا خدمتشان برسیم.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، پس از دیدار با رئیس‌جمهور منتخب، گفت: جلسه بسیار سازنده‌ای با دکتر پزشکیان داشتیم. وزرات اقتصاد با توجه به نقش ویژه‌ای که در بخش‌های مختلف اعم از مالیه، خزانه‌داری و بودجه دارد تا در حوزه‌هایی مانند مالیات، گمرک، تسهیل محیط کسب‌و‌کار، برنامه راهبردی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ وزارتخانه را که پیش از این آماده کرده بودیم خدمت دکتر پزشکیان ارائه کردیم. وی در مورد مسائل مطرح‌شده در جلسه، افزود: در این جلسه گزارش عملکرد خودمان را خدمت دکتر پزشکیان تقدیم کردیم. اینکه آن برنامه در طول این سه سال تا چه اندازه پیشرفت داشته، خیلی راهبردی است. به این خاطر گزارش را خدمت آقای دکتر عرض کردیم تا دستورات لازم را بدهند. وی تأکید کرد: برای اینکه آن موارد راهبردی مطرح‌شده به شکل ویژه توسط کمیته معتمد رئیس‌جمهور منتخب تعیین‌تکلیف شود و بر‌اساس آن تصمیم‌گیری‌ها صورت ‌گیرد، این موارد از طرف ایشان مورد استقبال قرار گرفت. البته خود ایشان نیز در مقابل برخی از پیشنهادات چند نکته افزودند و بنا شد که در روزهای آینده مستندات تکمیلی را خدمت دکتر پزشکیان ارسال کنیم. وزیر اقتصاد درباره همکاری با دولت چهاردهم، افزود: وظیفه همه ما این است که به دولت چهاردهم در هر سطحی که باشد، کمک کنیم. ان‌شاءالله دولت منتخب موفق شده و به اهداف خودش برسد. وی در پایان خاطرنشان کرد: بنا شد درخصوص تصمیم‌گیری درباره موارد راهبردی، جلسه دیگری با حضور مشاوران اقتصادی دکتر پزشکیان برگزار شود.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: آقای پزشکیان یک شخصیت دانشگاهی هستند و دیدگاه عمیق و دقیقی نسبت به مسئله آموزش دارند، به طور عام و به طور خاص امیدوارم نقطه‌نظرات ایشان با سرعتی مناسب قابلیت تبدیل‌شدن به اعمال اثربخش و محسوس در نظام آموزش و پرورش داشته باشد. او نیز پس از دیدار با دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، گفت: تصویری از شرایط کنونی آموزش‌و‌پرورش را خدمت دکتر پزشکیان ارائه کردم. اگر می‌خواهیم فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی و سیاسی کشور را به یک معنا حل کنیم، باید امروز روی آموزش‌وپرورش کار کنیم. باید تصمیم بگیریم که ما می‌خواهیم جزئی از راه‌حل باشیم یا بخشی از مسئله و این تصمیم مهمی است که دولت آینده باید بگیرد. وزیر آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: البته باید بگویم مسائل آموزش‌و‌پرورش در یک دولت یا دو دولت حل نمی‌شود. اگر هر دولتی بتواند یکی از مسائل کلان را حل کند، ان‌شاءالله در افق ۱۰ سال آینده مسائل کلیدی آموزش‌و‌پرورش حل خواهد شد.

 دراین‌ بین، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم پس از دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، گفت: خدمت رئیس‌جمهور منتخب، شورای راهبردی روابط خارجی و نقشی را که این شورا در تدوین راهبردهای مختلف در زمینه روابط خارجی دارد، معرفی کردم. وی ادامه داد: امیدوارم هرچه سریع‌تر دولت ایشان استقرار پیدا کند، ما هم در پیشبرد اهداف ایشان در کنارشان هستیم. رئیس‌جمهور منتخب هم گفتند ان‌شاءالله از این مجموعه استفاده خواهند کرد؛ زیرا نگاه دکتر پزشکیان، مبتنی‌بر ارتباط و تقویت با سایر کشورهاست. خرازی درخصوص راهبرد وزارت خارجه با بیان اینکه مقام معظم رهبری، راهبردهای سیاست خارجی را تعیین می‌کنند، اظهار کرد: دولت‌های مختلف با رویکردهای خاص خود باید راهبردها را پیاده کنند. علاوه‌بر‌این رویکردها که از نظر اجرایی بسیار حائز اهمیت هستند چگونگی رسیدن به این اهداف راهبردی هم مهم است. وی درخصوص نگاه دکتر پزشکیان به سیاست خارجی، گفت: نگاه دکتر پزشکیان این‌گونه است که با تمام کشورها، از جمله آنهایی که امروز با آنها مشکل داریم، ارتباط برقرار و حتی با آنها باید گفت‌وگو و زمینه‌های توسعه روابط را ایجاد کنیم و این نگاه به‌طور‌کلی نگاه مثبتی است. خرازی گفت: وظیفه همه است که در این راه به دولت کمک کنیم تا ان‌شاءالله موفق شوند و بتوانند روابط خارجی فعال همراه با احترام و توأم با گفت‌وگوهای سازنده برقرار کند و این مسئله در روابط ایران با کشورهای دیگر و مشکلات منطقه خیلی مؤثر خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها