|

علل فرونشست در پهنه‌های شهری

«محمدحسن نامی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره علل فرونشست زمین در تهران در پی فرونشست در خیابان ونک که هفته گذشته اتفاق افتاد، گفت: پدیده فرونشست در واقع یک زمین‌لرزه خاموش است، دلایل عمده وقوع این پدیده، برداشت بی‌رویه از منابع محدود آب‌های زیرزمینی و عدم طرح الگوی کشت است که می‌تواند از مهم‌ترین دلایل این پدیده باشد.

علل فرونشست در پهنه‌های شهری

ایلنا: «محمدحسن نامی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره علل فرونشست زمین در تهران در پی فرونشست در خیابان ونک که هفته گذشته اتفاق افتاد، گفت: پدیده فرونشست در واقع یک زمین‌لرزه خاموش است، دلایل عمده وقوع این پدیده، برداشت بی‌رویه از منابع محدود آب‌های زیرزمینی و عدم طرح الگوی کشت است که می‌تواند از مهم‌ترین دلایل این پدیده باشد.

وی ادامه داد: خسارت به سازه‌های مختلف از جمله خیابان‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های انتقال برق و آب و گاز و... یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌های فرونشست است. غیرقابل برگشت‌پذیری پهنه‌ای که دچار فرونشست شده نیز از دیگر مخاطرات این پدیده است، چراکه وقتی آب‌های سفره‌های زیرزمینی را خالی می‌کنیم اگر ظرف دو سال جایگزین نشود، با مرگ آبخوان‌ها مواجه خواهیم شد و این آبخوان‌ها فروخواهد ریخت و در نتیجه اگر بعد آبی را هم داشته باشیم دیگر آبخوانی نداریم که آب را ذخیره کنیم.

در برخی از مناطق در برداشت از آب‌های زیرزمینی از مرحله بسیار پرخطر عبور کرده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در همه دنیا به این صورت است که اگر به محدوده‌ای برسند که ۲۰ درصد از آب‌های زیرزمینی را برداشت کنند، در حقیقت به خط قرمز رسیده‌اند که در برخی از جاها ما ۸۰ تا ۸۵ درصد از آب‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم که در حقیقت از مرحله خطر، خطرناک و بسیار پرخطر عبور کرده‌ایم و ضروری است برای این موضوع فکری کنیم. نرخ فرونشست در دشت‌های کشور از ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر است که بسیار شدید و خطرناک است و نرخ فرونشست در استان تهران ۱۸ میلی‌متر است، چراکه در تهران آب زیادی از سفره‌های زیرزمینی استان تهران خارج می‌شود. البته راهبرد قبلی این بود که ۷۵ درصد از آب‌های سطحی و ۲۵ درصد از آب‌های چاه استفاده کنیم ولی الان این موضوع برعکس شده است در نتیجه هر روز چاه‌های جدیدی وارد مدار می‌شد و این خطری است برای استان تهران که برای این موضوع باید فکری کرد.

نامی با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی و اتحادیه اروپا چهار میلی‌متر فرونشست در سال طبیعی است، تصریح کرد: در برخی از کشورها آبخیزداری و آبخوان‌داری به معنای کامل انجام شده است، اما ما در کشورمان حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون هکتار فقط انجام داده‌ایم و ۹۳ میلیون هکتار همچنان باقی مانده است. این در حالی است که میزان فرونشست در سال نماد بحران است. ما در ۴۰۶ تا ۴۰۹ دشت کشور از مرز بحران گذر کرده‌ایم از جمله اصفهان، کرمان، یزد و... ما باید فکری برای این موضوع بکنیم به ویژه الان در دولت جدید باید این را مهم‌ترین مسئله راهبردی خود قرار دهند. درست است که مسئله اقتصاد برای ما مهم است و حضرت آقا هم این موضوع را فرمودند و درست است اما اگر یک‌جایی به هم بریزد اقتصاد ما را از بین می‌برد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره علل فرونشست در پهنه‌های شهری و کلان‌شهری گفت: یکی از این عوامل افزایش سطوح عایق و عدم نفوذ آب به زمین است یعنی اگر ما عایق‌بندی را افزایش دهیم، این نفوذ آب به زمین کمتر می‌شود، همچنین مهارکردن آب‌های ورودی به شهر و انباشت آن در پشت سدهاست. این کار باعث می‌شود آب سفره‌های زیرزمینی را پر نکند. ما تعداد زیادی چاه‌های غیرمجاز داشتیم. در یکی از دولت‌ها نیز هر چه چاه غیرمجاز بود را مجاز کردند، درست است که من در آن زمان در این سمت نبودم اما واقعا هر چه گفتیم و خطر را احساس کردیم بی‌فایده بود و توجهی نشد. برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، عدم رعایت استاندارد ساخت‌وسازها در پهنه‌های مستعد فرونشست و انسداد مسیر قنات‌های قدیمی از عوامل مؤثر است که باید به آنها توجه شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها