|

77 سال استقلال در بزرگ‌ترین دموکراسی جهان

هند در روز 25 مرداد 1403 (برابر با 15 آگوست 2024)، هفتادو‌هفتمین سالگرد موجودیت خود را به‌عنوان یک کشور مستقل جشن می‌گیرد.

رودرا گائوراو شِرِست-سفیر هند در ایران: هند در روز 25 مرداد 1403 (برابر با 15 آگوست 2024)، هفتادو‌هفتمین سالگرد موجودیت خود را به‌عنوان یک کشور مستقل جشن می‌گیرد. در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورها، هند هنوز یک کشور جوان محسوب می‌شود. هرچند‌ به‌عنوان یک تمدن، هند مانند ایران در میان قدیمی‌ترین‌ها در جهان است. هند در 77 سال گذشته شاهد تحول بوده است. از زمان استقلال، جمعیت هند بیش از چهار برابر رشد داشته و هند امروز پرجمعیت‌ترین کشور جهان است به طوری که حالا از هر شش نفر در جهان یک نفر هندی است. به همین دلیل وقتی هند سلامت اقتصاد خود یا مؤلفه‌های توسعه انسانی مردم خود را بهبود می‌بخشد، در مقیاس جهانی تأثیرگذار می‌شود. در دهه‌های اخیر، هند صدها میلیون نفر را از فقر خارج کرده و در بسیاری از مؤلفه‌های توسعه‌ای مانند آموزش، سلامت و بهداشت، تحرک اجتماعی و برابری جنسیتی به پیشرفت‌های پرشتابی رسیده است. تأثیر تحول اجتماعی-اقتصادی هند را می‌توان در مسیر رشد اقتصاد هند در سال‌های اخیر مشاهده کرد. هند در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و به‌زودی سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد. هند همچنین سریع‌ترین رشد را در بین اقتصاد‌های بزرگ دارد. اقتصاددانان انتظار دارند رشد هند برای چند دهه پیش‌رو و به واسطه جمعیت جوان و پایگاه بزرگ مصرف‌کننده‌ای که دارد، ادامه پیدا کند. در سال‌های اخیر، فناوری‌ نقش مهمی در توانمندسازی شهروندان هندی و بهبود قابل توجه عملکرد اقتصاد ما داشته است. جوانان هندی استعداد ویژه‌ای در فناوری‌های دیجیتال دارند که منجر به پیشرفت سریع بخش فناوری اطلاعات در هند شده است. برتری هند در فناوری اطلاعات نه‌تنها به رشد اقتصادی کمک کرده، بلکه بر کیفیت حکمرانی در کشور ما تأثیر گذاشته است.دولت هند از یک مدل حکمرانی منحصر‌به‌فرد به نام «زیرساخت عمومی دیجیتال» یا DPI حمایت می‌کند. دولت با ایجاد سکوهای بنیادین دیجیتال در ذیل این مدل شرکت‌های خصوصی و کارآفرینان را قادر کرده است محصولات و خدمات نوآورانه دیجیتال ارائه دهند. «رابط همگانی پرداخت» یا UPI یکی از بهترین مصادیق این مدل منحصربه‌فرد است. UPI کارآمدترین سکوی پرداخت دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. سال گذشته‌ حدود نیمی از تراکنش‌های پرداخت الکترونیک در جهان به هند تعلق داشت. ارزش‌های تمدنی هند همیشه بر همزیستی مسالمت‌آمیز، توانایی تلفیق ایده‌ها و تأثیرات گوناگون و زندگی در هماهنگی با طبیعت تأکید داشته‌اند. بزرگ‌ترین دستاورد هند پسااستقلال ایجاد یک هویت ملی حقیقی است با آنکه این کشور متنوع‌ترین ترکیب جمعیتی در جهان را دارد.

هند دنیای رنگارنگی از صدها زبان، سبک آشپزی، پوشاک و سنن است. باید گفت که امروز تقریبا از همه ادیان جهان جمعیت بزرگی در هند زندگی می‌کنند. با این حال طیف‌های مختلف مردم هند همزیستی صلح‌آمیزی با یکدیگر دارند و تمامی هندی‌ها به طور یکسان از پیشرفت‌های کشور حس غرور و سربلندی دارند.

نظام مردم‌سالاری تنومند هند، توانایی بخش‌های گوناگون مردم ما را برای مطرح‌کردن انتظارات و دغدغه‌هایشان و پیشبرد گفتمان سیاسی، تضمین کرده است. اخیرا هند هجدهمین مجلس خود را با رأی نزدیک به 650 میلیون شهروند انتخاب کرد و حالا مردم‌سالاری آن‌چنان به عنصر جدا‌نشدنی دی‌اِن‌اِی سیاسی هند تبدیل شده است که به‌چالش‌کشیدن آن هرگز قابل تصور نیست. اعتبار قوی مردم‌سالاری هند تأمین‌کننده ثباث سیاسی است و کشور را بیش از پیش برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب می‌کند.

در روابط خارجی، هند به طور دیرینه خط‌مشی استقلال در سیاست خارجی را دنبال کرده است که نشئت‌گرفته از ارزش‌ها و منافع کشور است. از زمان استقلال، ما آگاهانه تصمیم گرفتیم به بلوک‌ها و ائتلاف‌های نظامی نپیوندیم. در عوض، رویکرد ما تلاش برای داشتن روابط دوستانه به بیشترین تعداد ممکن از کشورهای جهان است. طبیعتا کشورهایی که در جغرافیای نزدیک ما قرار دارند، از‌جمله ایران، اولویت اول ما هستند.

ورای حوزه همسایگان، هند با تمامی کشورهای در حال توسعه در جنوب جهانی احساس همبستگی و همنوعی دارد. مدل‌ها، برنامه‌ها و راهکارهایی که هند برای حل چالش‌های توسعه‌ای خود در 

77 سال گذشته به کار بسته است، می‌توانند برای بسیاری از کشورهای دیگر نیز موضوعیت داشته باشند. به همین دلیل است که هند برای همکاری جنوب-جنوب اهمیت قائل است. ما در ذیل برنامه همکاری فنی و اقتصادی هند (ITEC)، دوره‌های تخصصی آموزشی و حمایت از ظرفیت‌سازی به بیش از 160 کشور به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری تجارب توسعه‌ای‌ ارائه می‌دهیم.

حمایت هند از دیگر کشورهای در حال توسعه تنها از طریق همکاری دوجانبه نیست. در سطح چندجانبه نیز هند به دیگر کشورهای در حال توسعه کمک کرده است تا دغدغه‌ها و علاقه‌هایشان را به گوش برسانند. وقتی هند ریاست گروه 20 را در سال 2022 بر عهده گرفت، بلافاصله تمام کشورهای در حال توسعه را به یک کنفرانس مجازی دعوت کرد تا از لحاظ‌شدن منافع جنوب جهانی در دستور کار این گروه بااعتبار اطمینان حاصل کند.

با رشد اقتصادی در دهه‌های پیش‌رو، هند به‌عنوان یک بازار و منبع فناوری و محصولات مقرون‌به‌صرفه اهمیت دوچندان خواهد یافت. بر این اساس، ترقی اقتصادی هند پشتیبان اقتصاد‌های دیگر کشور‌های دوست، خصوصا آنها که در حوزه جغرافیایی ما هستند، خواهد بود. همچنین، مراودات اقتصادی رو به افزایش هند با مناطق مختلف جهان نیاز به راه‌های مواصلاتی بهبودیافته را ایجاد خواهد کرد. کشورهای دوست مانند ایران که در موقعیت‌های راهبردی واقع شده‌اند، نقش مهمی در ارائه اتصال و ترانزیت برای اقتصاد به سرعت در حال رشد هند خواهند داشت.

ما امروز در حالی که 77 سال استقلال را جشن می‌گیریم، باید بگوییم هنوز بسیاری از چالش‌های اجتماعی-اقتصادی و توسعه‌ای وجود دارند که هند باید بر آنها فائق آید، اما مهم است که همگی ما وضعیت بسیار دشوار سال 1947 (پس از سیطره 200‌ساله استعمار) را به خاطر داشته باشیم و از پیشرفت چشمگیری که تا به امروز به آن دست یافته‌ایم، مسرور باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها