|

گزارش «شرق» از نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای دولت وفاق ملی در مجلس با حضور پزشکیان

مخالفان موافق

روز گذشته ساختمان سبز میزبان صاحب گفتمان وفاق ملی بود و کابینه چهاردهم را به نقد نشست. مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران، صبح دیروز با حضور در مجلس شورای اسلامی به دفاع از کابینه‌ای پرداخت که قرار است دولت وفاق ملی را تکمیل کند. از دیروز چراغ بررسی صلاحیت وزرا روشن شد و قرار است روز چهارشنبه در یک رأی‌گیری کلی، نمایندگان به وزرای مورد تأیید خود رأی اعتماد دهند.

مخالفان موافق
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

روز گذشته ساختمان سبز میزبان صاحب گفتمان وفاق ملی بود و کابینه چهاردهم را به نقد نشست. مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران، صبح دیروز با حضور در مجلس شورای اسلامی به دفاع از کابینه‌ای پرداخت که قرار است دولت وفاق ملی را تکمیل کند. از دیروز چراغ بررسی صلاحیت وزرا روشن شد و قرار است روز چهارشنبه در یک رأی‌گیری کلی، نمایندگان به وزرای مورد تأیید خود رأی اعتماد دهند. با توجه به شور و شوق نمایندگان مجلس در میزبانی از مسعود پزشکیان، انتظار می‌رود بخش مهمی از کابینه با رأی اعتماد مجلس راهی بهارستان شوند، ‌ هرچند دیروز انتقاداتی به دولت چهاردهم وارد شد که پزشکیان ترجیح داد سخنان عصر خود را با این شعر آغاز کند «هر‌کس به طریقی دل ما می‌شکند/ بیگانه جدا، دوست جدا می‌شکند. بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست/ من در عجبم دوست چرا می‌شکند». هرچند در مجموع دیروز روز خوبی برای دولت چهاردهم بود و خوش‌و‌بش و سلفی‌گرفتن نمایندگان با مسعود پزشکیان از سوژه‌های عکاسان و نشان از روی خوش بهارستان به پاستور جدید بود. در ابتدای جلسه علنی دیروز، محمدباقر قالیباف ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور و درباره روند بررسی برنامه‌‌ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی توضیحاتی ارائه داد. بنا بر گفته قالیباف «رأی‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد».

قالیباف دیروز ابراز امیدواری کرد که با یک همدلی و بررسی‌های دقیق مجلس بتواند در پایان وقت قانونی کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به اتمام برساند. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها گفت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از هشت صبح تا هشت شب و گاهی تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بُعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.

در ادامه نوبت به میهمان اصلی جلسه دیروز رسید که به همراه معاون اول خود محمدرضا عارف، طیب‌نیا، قائم‌پناه و حاجی‌میرزایی و معاونت زنان، زهرا بهروزآذر، در مجلس حاضر شده بود.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نهم که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای وزرای پیشنهادی خود برای دولت چهاردهم را اعلام کرده بود، با حضور در صحن علنی مجلس از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد. پزشکیان در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه «دولت وفاق ملی» را به مجلس معرفی کرده‌ایم، افزود: دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و دیگر قوا خواهد بود. او با تأکید بر اینکه رسالت و وظیفه ما ایجاد آرامش در جامعه است،‌ تصریح کرد: مردم اگر بدانند ما با تمام وجود به دنبال حل مشکلات آنان هستیم و تبعیض نژادی، قومی و منطقه‌ای برای آنان قائل نشویم، محکم پشت حکومت خواهند ایستاد. این کار جز با وفاق و همدلی ممکن نیست. غیرممکن است با روند گذشته وضعیت فعلی را اصلاح کنیم. باید دست از کارهای قبلی برداریم. بعد از سخنان رئیس‌جمهور موافقان و مخالفان به نقد کابینه نشستند و برخی مواضع باعث ناراحتی پزشکیان شد تا جایی‌که  زبان به گلایه گشود.

‌ مسعود پزشکیان با گلایه از انتقادات برخی از نمایندگان در نوبت عصر ‌ پشت میکروفون رفت و گفت: «هیچ وقت تلاش نکردم که عیب‌ها را بزرگ کنم و بهانه به دست بیگانگان بدهم که از بحث‌های ما سوءاستفاده کنند. امکان ندارد دروغ گفته باشم یا به حرفی که زده‌ام، پایبند نباشم». در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان موافق و مخالف با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم به بیان نظرات خود پرداختند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه انتظار داشتیم رئیس‌جمهور امروز بالاخره برنامه‌های دقیق خود را بیان کند، خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رئیس‌جمهور برای مسکن چه برنامه‌ای دارید؟ برای رانت چندنرخی‌بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه‌های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی‌ای که مصرف می‌کنند، برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه اینها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود

محمدقسیم عثمانی با بیان اینکه «مردم به تغییر رأی دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح‌طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس‌جمهور هرگز نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود. شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.

چوب تندروی و افراط را از 2 جناح سیاسی کشور خورده‌ایم

روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است، افزود: دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم، آن‌هم در شرایطی که رهبری به‌صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دوقطبی‌سازی پرهیز دادند.

باید به رئیس‌جمهور کمک کرد

مرتضی محمودی با یادآوری اینکه اگر به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنیم، به معنای مخالفت با رئیس‌جمهور و کابینه و شکل‌گیری دولت نیست، گفت: ما نمایندگان مطابق با منویات رهبری در هماهنگی کامل از دولت حمایت می‌کنیم و کمک دولت به‌ویژه شخص دوست‌داشتنی و عزیز آقای پزشکیان خواهیم بود، اما نقد سازنده داریم و اگر خلأ و اشکالی باشد، آن را مطرح می‌کنیم.

برخی از وزرای پیشنهادی رزومه ضعیفی داشتند

مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی‌تر معرفی شوند. متأسفانه برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است

مجید نصیرپور با بیان اینکه «من مخالف دولت نیستم و تمام وقت و انرژی‌ام را گذاشتم تا آقای پزشکیان رأی بیاورد و امروز نیز هیچ طلبی از هیچ‌کس ندارم»، اظهار کرد: من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخابات شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند، به‌زودی مردم دچار یأس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است. ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جای غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

اعضای کابینه باید به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس‌جمهوری باور داشته باشند

احمد فاطمی عنوان کرد: تردید ندارم سنگ بنایی که رئیس‌جمهوری بنیان نهادند، به سرانجام نیکو ختم می‌شود و این را ایمان دارم اما به شرط آنکه تک‌تک اعضای کابینه دولت علاوه بر اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس‌جمهوری باور داشته باشند.

‌‌‌‌رئیس‌جمهور در معرفی کابینه به شعار وفاق ملی عمل کرد

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند، تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدا از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است بنابراین موفقیت رئیس‌جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتما در این راستا کمک‌حال دولت خواهیم بود، کما‌اینکه رئیس‌جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.

با استفاده از اهرم‌های نظارتی با رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد

سید‌جلیل میرمحمدی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند «موفقیت دولت موفقیت همه ماست و همه باید به ایشان کمک کنند»، گفت: تکلیف همه ما روشن است. بهترین و مؤثرترین وعده‌ای را که یک رئیس‌جمهور می‌تواند بدهد، آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است. بدنه دولت بسیار گسترده است و حتما از همه ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد. صداقت را در آقای پزشکیان دیده‌ام و وعده‌های ایشان اجرائی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی با استفاده منصفانه از اهرم‌های نظارتی با آقای رئیس‌جمهور همکاری خواهد کرد.

تشکیل دولت وفاق ملی اقدامی بی‌سابقه است

رضا علیزاده گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچ‌کس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت بر نقاط ضعفش تسلط دارد

سارا فلاحی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم، باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.

دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

شاهرخ رامین با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود، کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود نمایندگان به این توصیه راهبردی مقام معظم رهبری توجه کنند که موفقیت دولت چهاردهم موفقیت همه ما است. با توجه به شرایط منطقه و حساسیت اقدام ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، کمک کند که دولت یکپارچه و قوی با رأی بالا کار خود را شروع کند و دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی شکل گیرد.

رئیس‌جمهور در معرفی کابینه همدلی را رعایت کرده است

علی بابایی‌کارنامی گفت: رئیس‌جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم، چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.

تیم اقتصادی دولت حال خوبی دارد

رحیم زارع با اشاره به اینکه انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است، افزود: تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد. امروز بحث پزشکیان نیست مسئله، خواسته‌های یک ملت است.

پزشکیان نشان داد دنبال عملیاتی‌کردن گفتمان انتخاباتی است

مهرداد گودرزوند چگینی اظهار کرد: آقای دکتر پزشکیان ثابت کردند با انتخاب کابینه فراجناحی عملا در پی اجرای قول‌ها و گفتمان انتخاباتی هستند و آقای پزشکیان از اینکه به دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتماد کرده‌اید، مانند آقای مهندس نوری‌قزلجه که سوابق درخشان کشاورزی است، تشکر می‌کنیم.

عرف نبوده که رئیس‌جمهور به صورت جداگانه به مجلس شورای اسلامی برنامه بدهد

‌عباس پاپی‌زاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتقاد برخی از نمایندگان از ارائه‌نشدن برنامه رئیس‌جمهور به مجلس گفت: هیچ‌وقت عرف نبوده‌ رئیس‌جمهور به صورت جداگانه به مجلس شورای اسلامی برنامه بدهد؛ اکنون هم برنامه دولت در قالب برنامه ۱۹ وزیر پیشنهادی در اختیار مجلس است و ما قرار است بر اساس آن به کابینه پیشنهادی رأی دهیم. همچنین محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر پاک‌مهر، نماینده بجنورد، درباره ارائه‌نشدن برنامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: کلیت برنامه دولت چهاردهم بارگذاری شده و نمایندگان دیده‌اند و برنامه وزرای پیشنهادی هم موجود است.

تکلیف شما در مقابل شیعه و سنی و ملت ایران اجرای قانون اساسی است

سلمان اسحاقی نیز در اخطاری خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای پزشکیان، تکلیف شما در مقابل شیعه و سنی و ملت ایران اجرای قانون اساسی است که در فصل سوم قانون اساسی به آن اشاره شده است. باید در اظهارنظرها ملاحظه شود که هرگونه دوقطبی‌کردن به انسجام، همدلی، همبستگی و امنیت کشور صدمه و ضربه وارد می‌کند و مغایر با اصل ۶۷ قانون اساسی است.

موافقان برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم

رئیس‌جمهور از فرصت دو ساعت و نیم خود استفاده نکرد و حدود یک ساعت از زمان او باقی ماند که بنا بر درخواست دولت، فرصت باقی‌مانده رئیس‌جمهور برای دفاع از کابینه خود، بین تعدادی از نمایندگان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم تقسیم شد‌.

رئیس‌جمهور زیر بار حرف زورگویان و تمامیت‌خواهان نرفته است

علیرضا سلیمی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیازمند وفاق، همدلی و هماهنگی هستیم،‌ اظهار کرد: اینکه رئیس‌جمهور زیر بار زورگویان، تمامیت‌خواهان و کسانی که دنبال خالص‌سازی بودند، نرفته، قابل دفاع است. قطعا تحمیل با مشاوره فرق دارد؛ برخی به دنبال تحمیل نظرات خود هستند.

۱۷ صفحه برنامه دولت در سامانه مجلس بارگذاری شده است

عبدالحسین روح‌الامینی با بیان اینکه رئیس‌جمهور وعده صادق خود را در مناظره‌ها عملیاتی کرد، گفت: ۱۷ صفحه برنامه دولت چهاردهم در سامانه‌ مجلس شورای اسلامی بارگذاری شده که در آن خط‌مشی دولت آمده است.

‌‌‌نقطه قوت دولت پزشکیان، استفاده از  همه سلایق است

اکبر رنجبرزاده با اشاره به اینکه نقطه قوت دولت آقای پزشکیان استفاده از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست شایسته کشور بوده است، افزود: به این نگاه ایشان احترام می‌گذاریم. ایران اسلامی نیاز دارد تا از همه پتانسیل‌ها استفاده شود.

برنامه رئیس‌جمهور  همان برنامه  هفتم  است

مهرداد لاهوتی در دفاع از برنامه دولت چهاردهم اظهار کرد: برنامه آقای رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم است که به تصویب رسیده و در آن مواردی همچون رشد اقتصادی هشت درصد آمده است.

همسویی  قوای سه‌گانه  وضعیت کشور  را بهبود خواهد بخشید

هادی قوامی خاطرنشان کرد: اگر مجلس، دولت و قوه قضائیه مطابق برنامه هفتم توسعه تلاش کنند، حتما بی‌کاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد. هر دستورالعملی که باعث شد هزینه‌های کشور افرایش پیدا کند باید متوقف شود. همچنین هر برنامه‌ای که باعث افزایش بهره‌وری شد، باید ادامه پیدا کند. برای رشد اقتصادی، دولت و مجلس باید هم‌جهت باشند.

نمایندگان مجلس کمک کنند تا کابینه وفاق ملی شکل بگیرد

سیدشمس‌الدین حسینی از نمایندگان مجلس خواست تا کمک کنند کابینه وفاق ملی شکل بگیرد و افزود: من از همه نمایندگان توقع و انتظار دارم و خاک پای همه آنها هستم که از هر قوم و مذهبی که هستند کمک کنند‌ کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

رئیس‌جمهور  مغلوب بازی‌های  سیاسی نشد

کریم معصومی با بیان اینکه‌ رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی مغلوب بازی‌های سیاسی نشد و تن به سهم‌دهی نداد، گفت: آقای پزشکیان ندای حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه شما به تأسی از امام علی‌(ع)، دل‌های جوانان را شاد کرد و آنها به آینده امیدوار شدند.

نقطه قوت پزشکیان را  نقطه ضعف او  نکنیم

غلامرضا تاجگردون با تأکید بر اینکه نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم، گفت: این را که پزشکیان می‌گوید ‌برنامه ندارم، به فال نیک بگیریم؛ چراکه یک‌مرتبه نگفت که دو هزار صفحه برنامه دارم. برنامه پزشکیان را نمایندگان مجلس تصویب کردند و اگر پزشکیان می‌آمد و می‌گفت من برنامه دارم باید به او شک می‌کردیم.

از  پیشگیری  و  قضاوت  عجولانه  بپرهیزیم

هادی هاشمی‌نیا با تأکید بر اینکه باید از پیشگیری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم، تصریح کرد: نباید کاسه داغ‌تر از آش باشیم. کسانی که معرفی شدند حتما توانایی حل‌وفصل مشکلات را دارند. معرفی بانوی توانمند و فرزند شهید از پاکدستی او نشان دارد. آقای کاظمی از جنس آموزش و پرورش است و به‌طور کامل این وزارتخانه را می‌شناسد.

‌نمایندگان مجلس با رأی اعتماد به کابینه، گام دوم را برای وفاق ملی بردارند

عالیه زمانی با بیان اینکه اکنون نمایندگان در معرض آزمون تاریخی قرار گرفته‌اند، گفت: رئیس‌جمهور با تشکیل کابینه وفاق ملی گام اول را برداشت، اکنون نوبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که با رأی اعتماد به کابینه، گام دوم را برای وفاق ملی بردارند.

در  کابینه پیشنهادی پزشکیان از همه جریانات سیاسی استفاده شده‌ است

روح‌الله عباس‌پور با تأکید بر اهمیت وفاق و همدلی گفت: امروز بعد از بیش از ۳۰ سال دولت دکتر پزشکیان اولین دولتی است که با جهت‌گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرده است، بلکه با عنوان وفاق ملی از همه جریانات فکری استفاده کرده‌اند.

‌پزشکیان برنامه‌ای در چارچوب  دارد

جهانبخش قلاوند با بیان اینکه رویکرد آقای پزشکیان برنامه‌ای در چارچوب و معتقد به اصول اخلاقی است، افزود: دولت و وزیران برایندی از شرایط تاریخی ما‌ست؛ در اوضاع داخلی و وضعیت پیرامونی فعلی، این ترکیب را زخمی نکنیم. شرایط امروز کشور به‌گونه‌ای است که همه جناح‌ها و جریان‌ها واقف هستند براساس همدلی، همراهی و وفاق گرد‌هم آمده‌اند و دعوت رئیس‌جمهور از همه جریان‌ها، نماد این وفاق است. همان‌گونه که عزیزان اصولگرا پای کار هستند، عزیزان اصلاح‌طلب همراهی کردند و همه جریان‌ها از‌جمله مستقلین این شرایط را رقم زدند، امروز به همدلی و همراهی بیشتری بر مدار ولایت و مقام معظم رهبری نیاز داریم تا بر اساس برنامه‌هایی که در پیش داریم، حرکت کنیم.

شاه‌بیت سخنان پزشکیان وفاق ملی است

علیرضا منادی‌سفیدان گفت: مردی از جنس مجلس به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده است. پیام مجلسی‌ها به ایران، تشکیل دولت وفاق ملی است. شاه‌بیت سخنان آقای پزشکیان برنامه هفتم توسعه است. پنج دوره با ایشان رقیب بودم، اما باز از ایشان تعریف می‌کنم.‌

تشویق  رئیس‌جمهور  در  بهارستان

پزشکیان در بخشی از سخنان خود خطبه‌ای از نهج‌البلاغه را قرائت کرد و در حین قرائت آن، بخشی را ناتمام گذاشت تا در این زمان نمایندگان یک‌صدا ذکر صلوات را با صدای بلند قرائت کنند. اما در ادامه رئیس‌جمهور با یادآوری بخش فراموش‌شده، خطبه نهج‌البلاغه مورد نظر را به پایان برد. در ادامه رئیس‌جمهور قصد داشت از روی کاغذ درباره وزیران پیشنهادی کابینه خود مطالبی را بیان کند ولی از این کار منصرف شد و گفت: هر بار که می‌خواهم از روی کاغذ مطلبی را بخوانم، خودم می‌دانم که خرابش می‌کنم (در این زمان نمایندگان با خنده رئیس‌جمهور را با کف‌زدن‌های خود تشویق کردند). سپس قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان خواست صلواتی بفرستند. مجددا رئیس‌جمهور به ادامه صحبت‌های خود پرداخت و بدون نام‌بردن از ۱۹ وزیر پیشنهادی، به صورت کلی از آنها دفاع کرد و حتی به تعبیری از نمایندگان خواست که وزیران پیشنهادی را دوست خود بدانند و به آنها رأی داده و به آنهایی که بیشتر «گیر» داده شده، کمک کنند. پزشکیان در این هنگام صحبت‌های کوتاه خود را به اتمام رساند و ادامه وقت خود را به برخی از نمایندگان داد تا در زمان باقی‌مانده از وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم دفاع کنند. نمایندگان بار دیگر او را تشویق کردند. پس از آنکه رئیس‌جمهور ‌روی صندلی خود مستقر شد، برخی از نمایندگان ‌دور وی حلقه زده و مطالبی را با او در میان گذاشتند. دقایقی بعد هم رئیس‌جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد. با رفتن رئیس‌جمهور بررسی صلاحیت وزرا آغاز شد و تا روز چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها