|

قطع‌شدن گسترده برق در ونزوئلا

قطع‌شدن برق در کاراکاس و ایالت‌های متعدد، ونزوئلا را روز جمعه در خاموشی فروبرد. دولت این کشور خاموشی ونزوئلا را به دلیل خراب‌کاری مخالفان خوانده است.

قطع‌شدن گسترده برق در ونزوئلا

قطع‌شدن برق در کاراکاس و ایالت‌های متعدد، ونزوئلا را روز جمعه در خاموشی فروبرد. دولت این کشور خاموشی ونزوئلا را به دلیل خراب‌کاری مخالفان خوانده است.

به گزارش ایسنا، دولت ونزوئلا اعلام کرد برق به‌تدریج وصل خواهد شد. دولت ونزوئلا مخالفان را به خراب‌کاری در کل شبکه برق کشور متهم کرد که بزرگ‌ترین پایانه نفتی را آفلاین کرد. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که خراب‌کاری، کار مخالفان دولت بوده است. دیوسدادو کابِیو، وزیر کشور ونزوئلا، در تلویزیون دولتی اعلام کرد اگرچه برق هنوز احیا نشده اما به‌زودی برخواهد گشت. قطعی برق در پایانه سن خوزه که بزرگ‌ترین پایانه نفتی ونزوئلاست، باعث مختل‌شدن بارگیری و تخلیه سوخت به وسیله کشتی‌ها شد. حدود ۷۰ درصد از صادرات نفت ونزوئلا که عمدتا به چین، روسیه و شرکت‌های اِنی و رپسول تحویل داده می‌شود، از طریق این پایانه انجام می‌شود. این خاموشی همچنین فعالیت پالایشگاه «ال پالیتو» و مقر شرکت نفتی دولتی ونزوئلا را در کاراکاس، دچار وقفه کرد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، پس از انتخابات جولای قدرت را حفظ کرده است، درحالی‌که مخالفان نتیجه انتخابات را  قبول ندارند.

ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، در یک دوره ناآرامی‌های سیاسی، مدام با قطعی برق روبه‌رو بود که دولت تقریبا همیشه تقصیر آن را به گردن مخالفان خود می‌انداخت اما کارشناسان انرژی آن را نتیجه آتش‌سوزی‌های برقی که به خطوط انتقال آسیب می‌رساند و نگهداری ضعیف زیرساخت‌های برق‌آبی کشور می‌دانستند. این خاموشی درست دو روز پس از آن اتفاق افتاد که نیکلاس مادورو، اعلام کرد تغییراتی در مدیریت ارشد شرکت نفتی دولتی PDVSA و وزارت نفت، صورت خواهد داد.

براساس گزارش اویل پرایس، ونزوئلا یکی از پنج کشور تولیدکننده نفت مؤسس اوپک و صاحب بزرگ‌ترین ذخایر نفت قطعی جهان است. صنعت نفت ونزوئلا از آن زمان، تحت تأثیر سوءمدیریت، عدم سرمایه‌گذاری، فساد، بی‌ثباتی سیاسی و تحریم‌های آمریکا به‌شدت رنجور شده است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها