|

پوشش ۹۰‌درصدی بیمه سلامت برای اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۶۳ قلم داروی تخصصی، ۲۸ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۶ قلم آزمایش و هفت قلم تصویربرداری مرتبط با درمان ناباروری از سوی این سازمان با سهم ۹۰‌درصدی پوشش داده می‌شود.

پوشش ۹۰‌درصدی بیمه سلامت برای اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی

ایرنا: معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۶۳ قلم داروی تخصصی، ۲۸ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۶ قلم آزمایش و هفت قلم تصویربرداری مرتبط با درمان ناباروری از سوی این سازمان با سهم ۹۰‌درصدی پوشش داده می‌شود.

‌مریم آزادی‌ افزود: سازمان بیمه سلامت ایران در دو سال گذشته برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از زوجین نابارور خدمات گسترده‌ای را ارائه داده که تأثیر آن بر کاهش مشکلات زوجین نابارور درخور توجه است.

وی اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد‌و‌پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. از آنجایی که آهنگ رشد جمعیت کشورمان در سال‌های گذشته کند شده و بیم آن می‌رود که سال‌های آینده با پیری جمعیت مواجه شویم، مسئولان ارشد کشور را بر آن داشت که تدبیری برای حل این چالش که می‌تواند ابر‌مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برای جامعه به وجود آورد، اتخاذ کنند. جوانی جمعیت از آن دست موضوعات مهم و با‌اهمیتی است که اگر به‌‌موقع به آن پرداخته نشود، می‌تواند یک کشور را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کند.

آزادی ادامه داد: همکاری و تعامل دولت، مجلس و سایر نهادهای متولی دراین‌باره منجر به تصویب قانون حمایت از جوانی جمعیت شد و مقام رهبری نیز در سیاست‌های جمعیتی بر این نکته تأکید داشتند که جوانی جمعیت باید در اولویت سیاست‌های کلان کشور

قرار گیرد.

به گفته وی، بر اساس ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت بهداشت مکلف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر، برنامه‌ها و اقدامات لازم را برای برخورداری همه زوج‌هایی که علی‌رغم اقدام به بارداری به مدت یک سال یا بیشتر صاحب فرزند نشده‌اند، از برنامه‌های معاینه، بیماریابی، تشخیص علت ناباروی و درمان آن تحت پوشش کامل بیمه‌های پایه، بدون محدودیت زمان و دفعات مورد نیاز به تشخیص پزشک معالج به عمل آورد.

آزادی تصریح کرد: در همین راستا و به منظور حمایت از زوجین نابارور، سازمان بیمه سلامت زمینه‌های لازم را برای بهره‌مندی زوجین نابارور از خدمات درمان‌های کمک‌باروری فراهم کرد که شامل نشان‌دارکردن زوجین نابارور جهت دریافت خدمات درمان در بستر الکترونیک توسط پزشک معالج، بهره‌مندی زوجین نابارور از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی شامل IVF، IUI، ICSI، FET با پوشش ۹۰ درصد تعرفه مصوب بخش دولتی در مراکز دولتی و پرداخت ۹۰ درصد تعرفه مصوب بخش عمومی غیردولتی در سایر مراکز درمانی، جبران خسارت هزینه درمان افرادی که به مراکز غیر طرف قرارداد این سازمان مراجعه کرده‌اند و ارائه خدمات کمک‌باروری جهت زوجه نابارور تا‌ ۴۹ سال تمام و بدون محدودیت سنی برای زوج نابارور با پرداخت ۱۰ درصد فرانشیز و تحت پوشش قراردادن اعمال جراحی بازگشت باروری در زنان و مردان است.

خدمات درمان تخصصی ناباروری برای زوجین نابارور نشان‌دار‌شده بدون محدودیت در تعداد دریافت خدمات، با تعرفه ۹۰ درصد سهم سازمان در مراکز درمان ناباروری توسط سازمان پرداخت می‌شود. به گفته معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، دریافت داروهای تخصصی مرتبط با درمان ناباروری به تعداد ۶۳ قلم دارو با پرداخت سهم سازمان ۹۰ درصد در تعهد سازمان بوده و زوجین با نشان ناباروری این داروها را با تجویز پزشکان متخصص ارولوژی، زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی از همه داروخانه‌های طرف قرارداد کشور فقط با پرداخت ۱۰ درصد فرانشیز دریافت می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها