|

«جی‌دی ونس»، معاون ترامپ می‌گوید در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، جنگ اوکراین به‌سرعت متوقف می‌شود

نسخه ترامپ برای پایان جنگ

نامزد معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا از طرح احتمالی دونالد ترامپ برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین پرده برداشت. سناتور جی‌دی ونس، جمهوری‌خواه از اوهایو، در مصاحبه با پادکست «شان راین شو» گفت‌ طرح ترامپ شامل ایجاد یک منطقه غیرنظامی به‌شدت حفاظت‌شده در خاک اوکراین خواهد بود تا از تهاجمات آتی روسیه جلوگیری شود.

نسخه ترامپ برای پایان جنگ

نامزد معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا از طرح احتمالی دونالد ترامپ برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین پرده برداشت. سناتور جی‌دی ونس، جمهوری‌خواه از اوهایو، در مصاحبه با پادکست «شان راین شو» گفت‌ طرح ترامپ شامل ایجاد یک منطقه غیرنظامی به‌شدت حفاظت‌شده در خاک اوکراین خواهد بود تا از تهاجمات آتی روسیه جلوگیری شود. او گفت: «فکر می‌کنم قضیه به این شکل پیش برود که ترامپ به روس‌ها، اوکراینی‌ها و اروپایی‌ها بگوید «باید ببینید راه‌حل صلح‌آمیز برای شما چه معنایی دارد؟» و احتمالا به معنی پایبندی به مرز کنونی بین روسیه و اوکراین است که باید به منطقه‌ای غیرنظامی تبدیل شود». ونس سیاست کنونی دولت فدرال آمریکا در مدیریت مناقشه روسیه و اوکراین را مصداق «پول‌پاشی برای حل مشکل» دانست. او گفت طرح ترامپ ممکن است شامل توافقی باشد که به اوکراین اجازه می‌دهد استقلال خود را به‌ازای تضمین بی‌طرفی در قبال روسیه، حفظ کند. اوکراین همچنین موافقت می‌کند‌ به ناتو یا دیگر نهادهای متحد ملحق نمی‌شود. او گفت: «فکر می‌کنم توافق نهایی باید چنین شکلی داشته باشد». ونس گفت ترامپ می‌تواند به‌سرعت به توافق برسد. ترامپ گفته اگر به کاخ سفید بازگردد، در ۲۴ ساعت به درگیری‌ها خاتمه می‌دهد. نامزد معاونت ریاست‌جمهوری گفت: «آنها در روسیه از او می‌ترسند و اروپایی‌ها نگران هستند؛ زیرا می‌دانند او طبق حرف‌هایش عمل می‌کند. روس‌ها، اوکراینی‌ها و اروپایی‌ها می‌گویند «ما نمی‌توانیم تا ابد درگیر این جنگ باشیم»، اما چرا وقتی همگی به دنبال حل مشکل هستید، هر روز به جنگ ادامه می‌دهید؟ حالا که قرار نیست قضیه را فیصله دهید، دست‌کم می‌‌توانید دست از جنگیدن بردارید».

ترامپ پیش‌تر از کنگره خواسته بود ارسال پول در قالب کمک‌های خارجی به هر کشوری را «جز در قالب وام» متوقف کند. ترامپ در جریان مناظره ریاست‌جمهوری با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در ۱۰ سپتامبر گفت «خواهان پایان جنگ است» و افزود: «به‌نفع آمریکاست که این جنگ به پایان برسد و قضیه فیصله پیدا کند».

ترامپ ضمن انتقاد از میلیاردها دلار کمک امنیتی به اوکراین، از پاسخ به اینکه آیا پیروزی اوکراین برای امنیت ملی آمریکا اهمیت دارد یا خیر، طفره رفت و گفت به دنبال پایان فوری جنگ است. او همچنین گفت وضعیت اوکراین و دیگر مناقشات می‌تواند به جنگ جهانی منجر شود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «ما در خاورمیانه درگیر جنگ هستیم. ما در روسیه و اوکراین درگیر جنگ هستیم. ما در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داریم». هریس ضمن اشاره به حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین گفت: «اینکه دونالد ترامپ می‌گوید این جنگ ظرف ۲۴ ساعت به پایان می‌رسد، به این دلیل است که فقط از جنگ دست می‌کشد».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اوایل سال جاری گفت‌ اوکراین باید از خاک خود دست بکشد و عدم پیوستن به ناتو را به‌ عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات مطرح کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ایده واگذاری هر بخشی از اوکراین به روسیه مخالفت کرده است.

تبادل زندانی میان روسیه و اوکراین

در همین حال، متعاقب مذاکراتی که با میانجیگری امارات متحده انجام شد، مقامات روسیه و اوکراین اعلام کردند درمجموع ۲۰۶ زندانی را در دومین مبادله طی دو روز ردوبدل کردند. به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت‌ تمام ۱۰۳ اوکراینی مبادله‌شده -‌۸۲ سرباز و ۲۱ افسر- جزء نیروهای ارتش بودند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد‌ ۱۰۳ سرباز روسی مبادله‌شده در منطقه مرزی کورسک به اسارت درآمده بودند؛ منطقه‌ای که نیروهای اوکراینی در ماه آگوست در حمله‌ای غافلگیرانه به آنجا هجوم بردند. زلنسکی در پیام‌رسان تلگرام گفت: «شهروندان ما در خانه خودشان هستند. ما با موفقیت ۱۰۳ رزمنده دیگر را از اسارت روسیه به اوکراین بازگرداندیم».

زلنسکی تصاویری از سربازانی منتشر کرد که پرچم زرد و آبی اوکراین را دور خود پیچیده بودند، یکدیگر را در آغوش گرفته و با تلفن‌های همراه صحبت می‌کردند و در مکانی نامعلوم برای عکس دسته‌جمعی ژست می‌گرفتند. خبرگزاری دولتی امارات گفت این مبادله با میانجیگری امارات متحده عربی انجام شده است. این هشتمین میانجیگری امارات از آغاز سال ۲۰۲۴ بوده است. کی‌یف و مسکو از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بارها اقدام به مبادله زندانی کرده‌اند و مبادله اخیر سومین مبادله از آغاز تهاجم فرامرزی اوکراین به منطقه کورسک روسیه در اوایل آگوست بوده است. مقامات اوکراینی پیش‌تر گفته بودند نیروهای این کشور دست‌کم ۶۰۰ سرباز روسی را در جریان حمله خود به اسارت گرفتند و این امر به بازگشت اسرای اوکراینی کمک می‌کند. دیمیترو لوبینتس، بازرس حقوق بشر اوکراین، گفت بیشتر اوکراینی‌های مبادله‌شده از روزهای اولیه جنگ در اسارت روسیه بوده‌اند. او ویدئوی کوتاهی را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازان در مقابل اتوبوس ایستاده‌اند و فریاد می‌زنند «زنده باد اوکراین». لوبینتس گفت کی‌یف تاکنون سه هزارو ۶۷۲ نیروی اوکراینی را در قالب ۵۷ مبادله به کشور بازگردانده است.

مذاکرات بایدن و زلنسکی

از سوی دیگر و یک روز پس از اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین درباره آنچه «طرح پیروزی» خواند، کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا مشتاق است درباره «راهبرد جنگ» با همتای اوکراینی خود گفت‌وگو کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «فکر می‌کنم به یک راهبرد جامع برای موفقیت در این جنگ روسیه [علیه اوکراین] نیاز داریم». به گزارش رویترز، سالیوان در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به نشست استراتژی اروپایی یالتا افزود این راهبرد جامع جنگ «همان چیزی است که رئیس‌جمهور زلنسکی می‌گوید برای دیدار آتی خود با جو بایدن می‌آورد. بنابراین بسیار مشتاق هستیم که بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم و پرزیدنت بایدن مشتاق آن گفت‌وگو است». ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز جمعه در یک سخنرانی در کی‌یف گفته بود قصد دارد یک «طرح پیروزی» ارائه کند که می‌تواند روسیه را وادار به پایان‌دادن به جنگ کند. به نوشته واشنگتن‌پست، زلنسکی در این سخنرانی و همچنین در پرسش‌وپاسخ پس از آنکه با اجرای فرید زکریا برگزار ‌شد گفت «طرح پیروزی» او جنگ را «بلافاصله» پایان نخواهد داد، «اما کمک می‌کند». او با اشاره به اینکه «این طرح شامل چند مورد است و همه موارد به تصمیم بایدن بستگی دارد»، گفت جزئیات طرح خود را ابتدا به رئیس‌جمهور آمریکا و سپس به دو نامزد جانشینی او، کامالا هریس و دونالد ترامپ، ارائه خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل رهسپار نیویورک شود و پس از آن برای دیدار با جو بایدن به کاخ سفید خواهد رفت.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت واشنگتن در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت روسیه در شرق اوکراین، در‌حال کار روی یک بسته کمکی «چشمگیر» و حاوی قابلیت‌های مختلف برای کی‌یف است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها