|

جنگ‌افروزی دوباره تل‌آویو

شب گذشته رسانه‌ها از حملات شدید ارتش اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت خبر دادند. شبکه المیادین گزارش کرد اسرائیل طی حملاتی محله‌های مسکونی را در «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت هدف قرار داد.

جنگ‌افروزی دوباره تل‌آویو

شب گذشته رسانه‌ها از حملات شدید ارتش اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت خبر دادند. شبکه المیادین گزارش کرد اسرائیل طی حملاتی محله‌های مسکونی را در «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت هدف قرار داد. در این گزارش آمده است: اسرائیل اطراف شهر الهرمل در شمال شرقی لبنان را هم هدف قرار داد. الجزیره نیز گزارش داد اسرائیل به چندین ساختمان مقر مرکزی حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرده است. گفته می‌شود هدف این حملات سید‌حسن نصر‌الله دبیر‌کل حزب‌‌الله لبنان بوده است. رسانه‌ها گزارش کردند که در حملات به ضاحیه جنوبی بیروت، علاوه بر جنگنده‌های اف۳۵، از بمب‌های سنگرشکن به وزن دوهزار تُن استفاده شد. رادیو ارتش اسرائیل گزارش کرد تل‌آویو آمریکا را دقایقی قبل از حمله در جریان قرار داده بود. تا ساعت 20 شب گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش هیچ خبر رسمی از وضعیت سید‌حسن نصرالله منتشر نشده است. البته خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله از سلامتی سیدحسن نصرالله خبر دادند. العربیه هم خبر داده حمله اسرائیل ناموفق بوده است. در همین حال، یک مقام حزب‌الله به رسانه‌ها اعلام کرد 10 ساختمان این حزب در این حمله هوایی با خاک یکسان شدند.

این حملات درحالی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی تند و پرهیاهوی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بازهم در ادعاهای واهی گفت که بسیاری از مشکلات خاورمیانه به ایران ربط دارد. نخست‌وزیر اسرائیل در این سخنرانی خطاب به مقام‌های ایرانی ادعا کرد: «اگر به ما حمله کنید، به شما حمله می‌کنیم‌». اظهارات نتانیاهو در حالی مطرح شد که جنگ یک‌ساله غزه نزدیک به 50 هزار شهید داشته و سازمان ملل و متحدان اسرائیل برای پایان این بحران انسانی به نتانیاهو فشار می‌آورند. همچنین در زمان سخنرانی نتانیاهو بسیاری از صندلی‌های مجمع عمومی سازمان ملل خالی شد. او به توافق‌های عادی‌سازی روابط با برخی از کشورهای عربی در مقابل تنش با ایران اشاره کرد. بنیامین نتانیاهو گفت برای کامل به ثمر رسیدن توافق‌های عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب، باید یک توافق تاریخی صلح با عربستان سعودی حاصل شود.  در همین حال، دو سخنران که در روز جمعه پیش از نتانیاهو صحبت کردند، به‌صراحت اقدامات اسرائیل را به باد انتقاد گرفتند. یکی از این افراد رابرت گولوب، نخست‌وزیر اسلوونی بود که در پایان سخرانی خود با کوبیدن مشت خود بر تریبون گفت: «آقای نتانیاهو، این جنگ را همین حالا متوقف کنید!». شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان‌ نیز درست پیش از نخست‌وزیر اسرائیل سخنرانی کرد و از‌جمله درباره جنگ غزه گفت این تنها یک درگیری نیست و در‌حالی‌که مشت خود را به تریبون می‌کوبید، این جنگ را «کشتار سیستماتیک مردم بی‌گناه فلسطین» خواند. سخنان او با تشویق حضار همراه شد. حمله دیروز عصر اسرائیل یک گام دیگر از سوی تل‌آویو برای آتش‌افروزی و قتل‌عام بود. اسرائیل بی‌شک به یک بحران انسانی تبدیل شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها