|

فنلاند میزبان فرماندهی نیروهای زمینی پیمان آتلانتیک شمالی در شمال اروپا خواهد شد

فرماندهی جدید ناتو در مرز روسیه

‌وزیر دفاع فنلاند می‌گوید کشورش به‌زودی میزبان مقر جدید فرماندهی نیروهای زمینی ناتو در شمال اروپا خوهد بود.

فرماندهی جدید ناتو در مرز روسیه

‌وزیر دفاع فنلاند می‌گوید کشورش به‌زودی میزبان مقر جدید فرماندهی نیروهای زمینی ناتو در شمال اروپا خوهد بود. به گفته این مقام بلند‌پایه دفاعی، ناتو سال آینده یک فرماندهی زمینی جدید در فنلاند، نزدیک مرز روسیه، تأسیس خواهد کرد که مسئولیت رهبری و هدایت عملیات نیروهای زمینی این ائتلاف در شمال اروپا را در صورت بروز درگیری نظامی بر‌عهده خواهد داشت. فنلاند سال گذشته در واکنش به تهاجم نظامی گسترده روسیه به اوکراین که وارد سومین سال خود شده است، به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیوست و هم‌اکنون درحال سازماندهی حضور ناتو در خاک خود است. آنتی هاکانن، وزیر دفاع فنلاند، در این زمینه گفت: «‌تصمیم گرفتیم به ناتو پیشنهاد کنیم که این فرماندهی را برای تعامل و همکاری با ستاد ارتش در شهر میکلی ایجاد کند‌». این تصمیم درحالی از سوی دولت فنلاند اعلام می‌شود که وزیر دفاع این کشور،‌ ژوئن گذشته از رضایت سیاسی کلیه اعضای ناتو با این طرح خبر داده بود. به گفته وزیر دفاع فنلاند، این مرکز فرماندهی جدید مسئول هدایت عملیات نیروهای زمینی ائتلاف در شمال اروپا در صورت بروز درگیری نظامی خواهد بود. مرکز جدیدی که ناتو به آن «فرماندهی مؤلفه زمینی چندگانه» می‌گوید، زیر نظر یک فرماندهی مشترک ناتو که در نرفولک ایالات متحده قرار دارد، فعالیت خواهد کرد. همچنین این مرکز به‌ صورت مشترک با فرماندهی نیروهای زمینی فنلاند که در شهر میکلی واقع شده و حدود دو ساعت با مرز فنلاند و روسیه فاصله دارد، همکاری خواهد داشت. وزیر دفاع فنلاند اعلام کرد‌ واحد جدید ناتو که در فنلاند تأسیس می‌شود، در ابتدا دارای بودجه‌ای معادل ۸.۵ میلیون یورو خواهد بود. همچنین‌ این واحد از ده‌ها مقام ارشد بین‌المللی تشکیل خواهد شد. اوایل این ماه، فنلاند و سوئد که امسال به ناتو پیوسته‌اند، اعلام کردند‌ سوئد هماهنگ‌کننده بازدیدهای نیروهای ناتو و تمرینات بین‌المللی در شمال فنلاند خواهد بود. به نوشته رویترز، با‌این‌‌حال، با توجه به اندازه درخور توجه نیروهای فنلاند، هلسینکی به دنبال ایجاد نیروی چندملیتی دائمی نیست که 

به‌ عنوان مثال در کشورهای بالتیک مستقر شود.

پاسی والیمکی، فرمانده ارتش فنلاند، در کنفرانس خبری با وزیر دفاع این کشور گفت‌ دامنه جغرافیایی این واحد جدید در تاریخ آینده مشخص خواهد شد، اما در ابتدا برنامه‌ریزی عملیات نیروهای زمینی در منطقه نوردیک باید نظارت شود.

اوایل ماه مارس نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که این کشور به‌طور رسمی به ناتو پیوسته است. به این ترتیب، سوئد به‌ عنوان سی‌و‌دومین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می‌شود که با پیوستن به ائتلاف این پیمان، به دو قرن بی‌طرفی پایان داد. اواسط ماه مِی، نخست‌وزیر سوئد گفت‌ این کشور آماده است تا در زمان جنگ، سلاح‌های هسته‌ای را در خاک خود مستقر کند. در گزارش رویترز آمده است: «هلسینکی ‌مانند کشورهای حوزه بالتیک، به دنبال استقرار دائمی نیروی چندملیتی در کشورش نیست؛ زیرا ارتش فنلاند از ظرفیت‌ انسانی درخور توجهی برخوردار است‌». فرمانده ارتش فنلاند نیز در نشست خبری اعلام کرد‌ محدوده جغرافیایی تحت نظر و مسئولیت این واحد جدید فرماندهی ناتو در آینده تعیین خواهد شد.

اوایل ماه مارس، ناتو رزمایش «واکنش نوردیک» را در شمال اروپا با حضور ۱۳ کشور از‌ جمله فنلاند و سوئد آغاز کرد. بیش از 20 هزار سرباز از این ۱۳ کشور ناتو نزدیک به دو هفته در این مانور در مناطق شمالی فنلاند، نروژ و سوئد شرکت کردند. وزارت خارجه روسیه این مانور را «تحریک‌آمیز» قلمداد کرد. ارتش فنلاند، کشوری فقط با پنج‌میلیون نفر جمعیت، با بیش از چهار‌هزار سرباز در این رزمایش به رهبری نروژ شرکت کرد که این عدد بیشترین میزان مشارکت در رزمایش ناتو است. فنلاند که هزارو ‌۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، در آوریل ۲۰۲۳، در یک حرکت تاریخی به دنبال دهه‌ها عدم تعهد نظامی، به ناتو پیوست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها