|

رانندگان تاکسی برقی به چه معترض هستند؟

برقی‌ها نیامده رفتند

باید این روزها وعده‌های برقی شهرداری خودش را در شهر نشان می‌داد؛ اتوبوس‌های برقی مسافران را جابه‌جا می‌کردند، تاکسی‌های برقی جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شدند و موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی هم به چشم عابران هر روزه شهر می‌آمد. وعده رسیدن تراموای لاستیکی به تهران هم اواخر شهریورماه داده شده بود اما همچنان خبری از اتوبوس‌های برقی و تراموا نیست و مدیران شهری هم وعده آبان‌ماه می‌دهند.

برقی‌ها نیامده رفتند

شرق: باید این روزها وعده‌های برقی شهرداری خودش را در شهر نشان می‌داد؛ اتوبوس‌های برقی مسافران را جابه‌جا می‌کردند، تاکسی‌های برقی جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شدند و موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی هم به چشم عابران هر روزه شهر می‌آمد. وعده رسیدن تراموای لاستیکی به تهران هم اواخر شهریورماه داده شده بود اما همچنان خبری از اتوبوس‌های برقی و تراموا نیست و مدیران شهری هم وعده آبان‌ماه می‌دهند.

اما همان تاکسی‌های برقی هم که در روزهای نزدیک به انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری از آنها رونمایی شد و حدود 175 راننده تاکسی آنها را خریداری کرده بودند نیز معترض نرسیدن حمایت‌های دولتی و ناتوانی شهرداری در برطرف‌کردن مشکلات هستند.

این در‌حالی است که مدیرعامل این سازمان فروردین‌ماه اعلام کرده بود بیش از 50 هزار تاکسی برقی امسال از محل توافق شهرداری با وزارت صمت و قرارداد با چین وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می‌شود. شتاب برای انقلاب برقی در پایتخت موضوع اعتراض برخی از اعضای شورای شهر بود. به گفته آنها باید به تدریج روند برقی‌شدن رخ دهد تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.

این روزها رانندگان تاکسی برقی نسبت به وعده‌های محقق‌نشده‌ مدیران دولتی و شهری معترض هستند و سه بار دست به تجمع زده‌اند. به گفته رانندگان معترض، زمانی‌ که این تاکسی‌ها را تحویل گرفته‌اند، قرار بود 200 میلیون وام بلاعوض به آنها داده شود. همچنین قرار بوده برای اسقاط‌کردن تاکسی‌های قبلی مبلغی در حدود 210 میلیون تومان به هر راننده تاکسی بدهند که بعد از مدتی گفتند بیشتر از 130 میلیون نمی‌دهند؛ اما همین 130 میلیون هم هنوز پرداخت نشده است.

یک راننده معترض هم به کمبود جایگاه برق اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در تهران 15 جایگاه برای شارژ مجدد خودرو وجود دارد که فقط چهار جایگاه آن خدمات‌رسانی دارد.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، از همان ابتدا بر تدریجی‌بودن حرکت به سمت برقی‌شدن تأکید داشت. او معتقد است: تاکسی‌های برقی نسبت به تاکسی‌های بنزینی استهلاک کمتری دارند و برای مقابله با سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا وسیله مناسبی هستند. اما این فناوری به دلیل نو‌بودن، ابهامات و پیچیدگی‌هایی دارد که ما هنوز با آنها آشنا نیستیم. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در زمان واگذاری اولین سری از تاکسی‌های برقی با برخی از چالش‌ها مواجه شدیم، می‌گوید: وقتی هنوز با یک فناوری آشنایی کامل نداریم و از چالش‌های آن نیز باخبر نیستیم، نباید آن را به‌سرعت وارد چرخه فعالیت کنیم، بلکه باید به آهستگی، با کسب تجربه و رفع ابهامات و به شکل شایسته‌ آن را در کشور وارد کنیم. او با اشاره به اینکه 175 دستگاه تاکسی برقی به رانندگان تحویل‌ داده شده است می‌گوید: شهردار تهران به رانندگان تاکسی‌های برقی قول داد که 50 درصد قیمت خودرو به صورت بلاعوض و از محل ماده 12 پرداخت شود. اکنون نیز رانندگان تاکسی‌های برقی خواستار تحقق این قول شهردار که در صحن شورای شهر اعلام شد هستند. شهردار تهران و معاون مالی شهرداری اذعان داشتند که شهید رئیسی پرداخت هزینه تاکسی‌های برقی از محل ماده 12 را قبول کرده؛ اگر این قول مورد قبول واقع شود و مصوبه‌ای دراین‌باره وجود داشته باشد.

او یادآوری می‌کند: اما موضوع مورد تأکید این است که وزارت صمت اعلام کرده برای پرداخت کمک‌هزینه از محل ماده ۱۲، خودروها باید فعالیت کنند، خدمات ارائه دهند و سپس از طریق دریافت اطلاعات جی‌پی‌اس خودروها یارانه پرداخت شود. این صحبت وزارت صمت به معنای پرداخت تدریجی کمک بلاعوض، آن هم به شرط ارائه خدمات عمومی و دریافت اطلاعات جی‌پی‌اس است. البته یکی دیگر از موضوعاتی که به سردرگمی رانندگان تاکسی افزوده صحبت شورای شهر اصفهان مبنی‌بر پرداخت کمک‌هزینه بلاعوض 500 میلیون تومانی به رانندگان تاکسی است که البته در‌این‌باره بنده مردد هستم که آیا شهرداری‌های تهران و اصفهان توانایی پرداخت این کمک بلاعوض را دارند یا خیر.

تشکری‌هاشمی درباره هزینه‌های اسقاط تاکسی هم توضیح می‌دهد: سازمان نوسازی در وزارت صمت متعهد به پرداخت هزینه اسقاط تاکسی‌ها شده، اما در طول این چند ماه هنوز مبلغی پرداخت نشده و تعداد بسیاری از رانندگان بلاتکلیف هستند. من از وزارت صمت درخواست می‌کنم بیش از این رانندگان را سردرگم نکند. شورای شهر تهران باید درباره عدم تناسب قیمت خودروی برقی با درآمد رانندگان تاکسی تصمیم‌گیری کند. رانندگان تاکسی توان مالی بسیاری ندارند و با دریافت کرایه تاکسی باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند و آنها امروز در انتظار دریافت کمک‌هزینه از وزارت صمت هستند. به گفته تشکری‌هاشمی، د‌رحال‌حاضر فقط هشت دستگاه در تهران توانایی شارژ سریع خودروها را دارند و با توجه به اینکه تعدادی از خودروهای برقی شخصی هستند، بر همین اساس در جایگاه‌های شارژ خودرو ازدحام ایجاد می‌شود. وزارت نیرو باید همان‌گونه که اقدام به احداث پمپ بنزین می‌کند، برای خودروهای برقی شخصی نیز جایگاه شارژ برقی ایجاد کند؛ زیرا اولویت اصلی برای شارژ خودروها با رانندگان تاکسی‌های برقی است.

این عضو شورای شهر تهران به یک نکته دیگر هم اشاره می‌کند و آن عدم تناسب این خودروها با آب‌وهوای تهران است. تشکری‌هاشمی اضافه می‌کند: استاندارد خودروهای خریداری‌شده از چین متناسب با همان کشور است و در هوای گرم تهران راندمان خودروها به‌شدت پایین می‌آید. تقاضای من از شهرداری تهران این است که برای واگذاری خودروهای جدید کمی تأمل کند و پس از حل چالش‌ها و مشکلات فنی اقدام به واگذاری تاکسی‌های برقی کند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره اعتراض رانندگان تاکسی گفته است: رقم این تاکسی‌های برقی آن‌قدر بالاست که ما هم نمی‌توانیم با قرض‌گرفتن، یک‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان بپردازیم، چه برسد به تاکسیران. او با اعلام این خبر که قرار بود شهردار با معاون اول رئیس‌جمهور جلسه‌ای داشته باشد تا مشکل را حل کند، تأکید می‌کند: تاکسیرانی و شهرداری در‌این‌باره تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده و اتومبیل آنها را هم خریداری می‌کند. اما مهم‌ترین بخش این تسهیلاتی که باید به تاکسیرانان تعلق می‌گرفت، همان 450 میلیونی است که طبق قانون از محل ماده ۱۲ باید تأمین می‌شد که این موضوع بر‌عهده وزارت نفت است و باید بپردازد. او با بیان اینکه وزارت نفت درباره ارائه تسهیلات دلایلی مطرح کرده که باید بررسی شود، خطاب به دولت می‌گوید: باید دوستان دولت و وزارت نفت در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و به وعده‌های خود عمل کنند. شهرداری هم قول داده مسئله را حل کند. ازاین‌رو باید تحرک بیشتری داشته باشد. اگر به تاکسیرانان کمک نشود نمی‌توانند خرید کنند و این صریح و روشن است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها