|

اشک و آه در تهران

دیروز صبح، تهرانی‌هایی که در باران پاییزی به محل کار خود می‌رفتند، بیلبوردهایی را که شهرداری شبانه نصب کرده بود، مشاهده کردند. واکنش سریع شهرداری تهران به اتفاقاتی که در لبنان رخ داده بود، قرار‌دادن پرچم حزب‌الله بر روی پل‌ها و خیابان‌ها بود.

دیروز صبح، تهرانی‌هایی که در باران پاییزی به محل کار خود می‌رفتند، بیلبوردهایی را که شهرداری شبانه نصب کرده بود، مشاهده کردند. واکنش سریع شهرداری تهران به اتفاقاتی که در لبنان رخ داده بود، قرار‌دادن پرچم حزب‌الله بر روی پل‌ها و خیابان‌ها بود. روی این بیلبوردها نوشته شده بود: «حزب‌الله زنده است». صبح دیروز هنوز خبر قطعی شهادت ‌سید‌حسن نصرالله‌ تأیید نشده بود و ‌اطلاعی درباره شرایط او‌ وجود نداشت. پس از آن اعلام شد گردهمایی‌ای در میدان فلسطین در تهران برگزار خواهد شد با عنوان «آغاز نصرالله». این گردهمایی از طریق پیامک به ساکنان تهران اطلاع‌رسانی شده بود. اندکی پس از ساعت 14 بود که حزب‌الله در بیانیه‌ای شهادت ‌سید‌حسن نصرالله‌ را تأیید کرد؛ خبری تلخ که بلافاصله با واکنش بسیاری از مردم خاورمیانه و ایران روبه‌رو شد. در عراق و سوریه سه روز عزای عمومی اعلام شد. مجری شبکه المیادین حین اعلام این خبر، گریه می‌کرد. حس انزجار نسبت به اسرائیل را می‌شد در اکثر واکنش‌های کاربران مشاهده کرد. اهالی فرهنگ و هنر نیز در طول این ساعات به طرق مختلف واکنش نشان دادند؛ افشین علا با انتشار شعر و روح‌الامینی با انتشار تابلوی نقاشی. همچنین رضا امیرخانی با انتشار یک عکس درباره شهادت ‌سید‌حسن نصرالله‌ ابراز همدردی کرد و نوشت: «للحق... یا امیرالمؤمنین! این تو و این شبل‌الخمینی. شهادت می‌دهم که به دست اشقی‌الاشقیا شهید شد. و کتاب تاریخ پیروانت ورق خورد... تسلیت به رهبر گرامی».

ابراهیم حاتمی‌کیا نوشت: «سید این احوال دوگانه را چه کنم؟! مگر جامه‌ای جز رخت شهادت بر تو زیبنده بود؟ کاش سید، مقابلت نشسته بودم و متن سوگ‌نامه را با خودت تمرین می‌کردم. مطمئن هستم هر بار جمله‌ای در وصفت می‌نوشتم با آن گونه‌های سرخ و محجوب، می‌خندیدی و مرا خجالت‌زده می‌کردی. سید‍، جگرم سوخت. باورش سخت است که لبنان بدون تو را تصور کنم. سید، بارها در لبنان به عشق دیدارت به انتظار نشستم و سهم دیدارت نصیبم نشد. سید، ارابه فرعون را به بازی گرفته‌ام و فریاد می‌کشم صدا، دوربین، حرکت ولی عالم مَجاز من کجا، عالم حقیقی تو و یارانت کجا. من مشغول قهرمان‌بازی مجاز بودم که خبر آمد سیدحسن نصرالله رفت. صدا و دوربین خاموش ولی حرکت تو تا بیت‌المقدس ادامه خواهد داشت. اکنون من مانده‌ام و چشمان گریان آسیه سلام‌الله که مقابل شکنجه فرعون برای دست‌کشیدن از حق منتظر است و او جز هم‌نشینی خدا چیزی نمی‌بیند. سید، این قوم فرعونی به گواه تاریخ رفتنی‌اند ولی راه تو و مرام و نگاه مقاومت همچنان ماندنی خواهد بود. من که حاضر نیستم تصویر انگشت اشاره‌ات که به سمت اسرائیل نشانه می‌رفتی را لحظه‌ای از نظرم پاک کنم و بر پیکر پاره‌پاره‌ات نظر کنم. سید زنده است. راه مقاومت زنده است».

محمدرضا زائری نیز خاطره گفت‌وگو با شهید سید‌حسن نصرالله را یادآوری کرد و عکس دست‌نوشته ایشان را منتشر کرد. ایشان نوشته بود: «از شما ممنونم و دوستدار و دعاگویتان هستم و امیدوارم که مرا در دعای خالصانه و شریف‌تان فراموش نکنی». زائری نوشته است: «سعی کردم کتاب «نصرالله» تصویری متفاوت از او ارائه دهد. پشت جلد کتاب نوشتم حتی کسی که دوستش ندارد باید او را بشناسد و کاش او را می‌شناختیم».

‌سازمان‌های فرهنگی و هنری کشور نیز به طرق مختلف ابراز انزجار کردند.‌ بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حوزه هنری و سازمان سینمایی پیام‌های جداگانه‌ای منتشر کردند. بنیاد سینمایی فارابی ضمن اعلام انزجار از اقدامات خصمانه و تروریستی رژیم صهیونیستی، شهادت مجاهد نستوه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را محضر رهبر معظم انقلاب، جبهه مقاومت و عموم مسلمانان جهان تسلیت گفت. همچنین مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ضمن محکوم‌کردن جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس در غزه، فلسطین و لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت‌. سازمان سینمایی کشور هم ضمن اعلام انزجار و محکوم‌کردن جنایات رژیم صهیونیستی، شهادت مظلومانه چهره شاخص و پرفروغ جبهه مقاومت، مجاهد شجاع سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت.

برگزاری کنسرت، اجرای نمایش و سینماها برای عزاداری این شهادت ناگهانی در ایران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها