|

واکنش به یک گزارش

هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، در واکنش به خبری در «شرق» با عنوان «خروج هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی از مسیر شیبانی در سه سال اخیر» جوابیه‌ای به روزنامه «شرق» صادر کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

واکنش به یک گزارش

هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، در واکنش به خبری در «شرق» با عنوان «خروج هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی از مسیر شیبانی در سه سال اخیر» جوابیه‌ای به روزنامه «شرق» صادر کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

احتراما با توجه به مطلب خبری منتشره در صفحه 10 شماره 4927 مورخ 28/06/1403 جریده وزین شرق با عنوان «خروج هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی از مسیر شیبانی در سه سال اخیر» با توجه به رسالت روزنامه شرق در امر اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع و تحلیل حوادث و وقایع در راستای آگاهی‌بخشی و توسعه کشور (مذکور در سرمقاله مرقومه حضرت‌عالی در شماره 4247 مورخ 14/01/1401 روزنامه شرق با عنوان شرق در قرن نو)، خواهشمند است دستور فرمایید جهت تنویر افکار خوانندگان گرامی آن روزنامه محترم، براساس مفاد ماده 23 قانون مطبوعات، جوابیه هیئت امنای صرفه‌جویی در معالجه بیماران به شرح ذیل، در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است،  منتشر گردد:

1- هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی مرتبط با وزارت بهداشت با نیت خیر و نفس حق مرد خستگی‌ناپذیر سال‌های مبارزه و یار دیرین انقلاب و رهبری زنده‌یاد جناب آقای دکتر عباس شیبانی بر اساس قانون مصوب جلسه مورخ 21/09/1378 مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و در راستای تحقق اهداف و وظایف مقرره در قانون مذکور درخصوص فراهم‌سازی زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، صرفه‌جویی ارزی در هزینه‌های درمانی بیماران، بی‌نیازکردن کشور از اعزام بیماران به خارج از کشور، تجهیز واحدهای درمانی داخل کشور، بهبود کمی و کیفی امکانات مراکز آموزشی و درمانی داخل کشور، نسبت به تأمین تجهیزات سرمایه‌ای مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز درمانی وابسته و تأمین ملزومات مصرفی حیاتی و استراتژیک مورد نیاز بیماران (ازجمله باتری‌های قلبی، پروتزهای حلزون شنوایی و اقلام مورد نیاز برای انجام عمل پیوند)‌ اقدام می‌نماید.

2- هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در جهت حمایت از تولید داخلی، با نصب‌العین قراردادن منویات مقام معظم رهبری (حفظه‌الله‌تعالی) درخصوص حمایت از تولید داخلی به‌ویژه در راستای تحقق اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی معظم‌له، افزایش خرید از تولیدکنندگان داخلی و دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده و این رویکرد غالب هیئت امنا، منجر به افزایش سهم تولید داخل در سبد خریدهای هیئت امنا از 9 درصد در سال 1392 به بیش از 95 درصد در پایان سال 1402 شده است.

3- هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در راستای حمایت از تولید داخلی تجهیزات پزشکی، نسبت به تجمیع تقاضای محصولات حوزه سلامت، اجرای فرایند مناقصات اختصاصی برای محصولات و خدمات تولید داخل و دانش‌بنیان، خرید تضمینی و تجمیعی و پیش‌خرید کالای تولید داخل و دانش‌بنیان و انجام پیش‌پرداخت به تولیدکنندگان داخلی طرف قرارداد، استعلام ظرفیت دانش‌بنیان تولید تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای از معاونت علمی فناوری رئیس‌جمهور و شرکت‌های دانش‌بنیان، فروش تعهدی و اقساطی محصولات تولید داخل به دانشگاه‌ها و مراکز درمانی جهت سهولت پذیرش کالای تولید داخل اقدام نموده است.

4- ورود هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار تجهیزات پزشکی تولید داخل در کشور به مبحث خرید تضمینی اقلام تولید داخل و دانش‌بنیان و تثبیت سهم بازار این کالاها، با ایجاد آرامش و ثبات نزد تولیدکنندگان داخلی و دانش‌بنیان، موجب فراهم‌سازی امکان برنامه‌ریزی درازمدت این تولیدکنندگان جهت پیش‌بینی و خرید میزان مکفی مواد اولیه تولید، فراهم‌سازی امکان برنامه‌ریزی جهت افزایش ظرفیت و گسترش خطوط تولیدی، فراهم‌نمودن امکان فعال‌سازی بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) جهت روز‌آمدنمودن فناوری‌های تجهیزات پزشکی شده است.

5- فعالیت‌های شرکت آواپزشک زیرمجموعه هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در زمینه تولید سرنگ، به دلایل ذیل، هیچ تعارضی با سایر شرکت‌های خصوصی تولیدکننده سرنگ ندارد:

5-1 تأسیس شرکت آواپزشک کاملا منطبق با مفاد ماده چهار قانون تشکیل هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در‌خصوص سرمایه‌گذاری در تولید جهت قطع کامل وابستگی کشور به واردات ملزومات یک‌بار‌مصرف پزشکی با تلاش‌های پیگیر زنده‌یاد دکتر عباس شیبانی، در منطقه محروم آشتیان به انجام رسیده و ضمن ایجاد اشتغال برای صدها نفر از جوانان برومند و مستعد منطقه، با بومی‌سازی دانش فنی ساخت‌ اقلام یک‌بار‌مصرف پزشکی نظیر سر‌سوزن پزشکی، کشور را از واردات این محصولات استراتژیک بی‌نیاز ساخت و سر‌سوزن یک‌بار‌مصرف پزشکی مورد نیاز 20 شرکت سرنگ‌ساز کشور را تأمین نمود.

5-2 شرکت آواپزشک دارای هویتی مستقل نسبت به هیئت امنا‌ بوده، از هیچ‌یک از امتیازات قانونی این هیئت استفاده ننموده، فاقد هرگونه ردیف بودجه دولتی بوده و کاملا متکی به درآمدهای خود از محل تولید ملزومات یک‌بار‌مصرف پزشکی می‌باشد. این شرکت بر اساس الزامات قانونی قانون تجارت اداره شده و مانند هر شرکت خصوصی دیگری، نسبت به پرداخت مالیات و عوارض مرتبط با فعالیت‌های خود‌ اقدام می‌نماید.

5-3 تولید سرنگ در شرکت آواپزشک با استفاده از مواد اولیه مرغوب و با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی، با بالاترین درجه کیفیت ممکن و قابل رقابت با انواع مشابه خارجی به انجام رسیده و این شرکت بر اساس قواعد تجارت آزاد، کیفیت محصول را مبنای رقابت خود با سایر تولیدکنندگان سرنگ قرار داده است.

6- درخصوص انجام خصوصی‌سازی شرکت آواپزشک، لازم به ذکر است عرصه سهام هر بنگاه اقتصادی مستلزم حصول برخی شرایط و الزامات از‌جمله داشتن صورت‌های مالی مطابق با استانداردهای حسابداری و اظهار‌نظر مقبول حسابرس مستقل بر روی صورت‌های مالی می‌باشد که با توجه به روند رو به رشد و تعالی فعالیت‌های شرکت آواپزشک درخصوص شفاف‌سازی فعالیت و استقرار ثبات در چرخه اقتصادی-‌مالی، اقدامات اولیه جهت عرضه سهام شرکت مذکور در بازار بورس اوراق بهادار به انجام رسیده است.

7- در‌خصوص مناقصات هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، لازم به ذکر است این هیئت بر اساس اعلام نیاز دریافتی از وزارت بهداشت نسبت به تأمین تجهیزات پزشکی با فناوری پیشرفته که تأمین آنها برای روندهای تشخیصی درمانی بیماران ضروری بوده و نبود آنها حیات بیمار را با خطرات جبران‌ناپذیر مواجه می‌سازد. یا اقلامی که افزایش قیمت بی‌رویه آنها مراکز درمانی و بیماران بی‌بضاعت را از دسترسی به آنها محروم ساخته و نیاز به مدیریت قیمت دارند، اقدام می‌نماید.

8- حضور در مناقصات هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی محدود به چند شرکت خاص نبوده، بلکه هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی طی سالیان اخیر با برگزاری بیش از هزار فرایند مناقصه و جلب مشارکت بیش از 250 شرکت بخش خصوصی (مشتمل بر شرکت‌های خصوصی نماینده کمپانی‌های سازنده خارجی شرکت‌های تولیدکننده داخلی و دانش‌بنیان) و بدون ورود تبعیض‌آمیز به بازار، نسبت به تأمین اقلام موردنیاز نظام سلامت اقدام نموده است.

9- هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اقدام و عمل به مفاد ماده 10 «آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» (مصوب سال 1401 هیئت محترم وزیران) و تبصره ۱ ماده ۲۵ آیین اجرائی « قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان»، از سال 1401 در همه مناقصات خود، امتیاز ارزیابی کیفی برای محصولات دانش‌بنیان را با ضریب ۱.۲ و برای محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی با ضریب ۱.۵ اعمال نموده است. علاوه بر این، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در راستای فعال‌سازی ظرفیت‌های نوآورانه و فناوری دانش‌بنیان داخلی در زمینه تولید ملزومات و تجهیزات پزشکی، سالانه فهرست تجهیزاتی را که به دلیل عدم وجود مابازای تولید داخلی و دانش‌بنیان، جهت رفع نیازهای کشور، نیاز به تأمین از محل واردات دارند، جهت بررسی از لحاظ امکان بومی‌سازی دانش تولید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال می‌نماید.

10- در‌خصوص تأمین باتری قلبی برای بیماران قلبی لازم به ذکر است به علت برخی مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌های ناعادلانه و غیر‌انسانی تحمیلی به کشورمان در زمینه تأمین اقلام حیاتی قلبی، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در راستای جلوگیری از رخداد وقفه و اختلال در روندهای درمانی بیماران و پیشگیری از بروز عوارض تهدیدکننده حیات بیماران، نسبت به جایگزین‌نمودن سایر منابع تأمین کالای قلبی اقدام نموده و طی شش‌ماهه اول سال 1403، باتری قلبی به تعداد مکفی (آی‌سی‌دی و پیس‌میکر) توسط هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی برای بیماران تأمین شده است.

11- هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی جهت تسریع و تسهیل در امر تحویل اقلام مصرفی، به‌ویژه اقلام حیاتی قلبی، به مراکز درمانی در راستای جلوگیری از بروز وقفه و اختلال در روندهای درمانی بیماران، نسبت به گشایش سقف اعتبار تعهدی برای مراکز درمانی طرف همکاری این هیئت اقدام نموده و این مراکز تا سقف اعتباری مذکور بدون پرداخت وجه نسبت به دریافت اقلام مورد نیاز از هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی اقدام می‌نمایند. با توجه به اینکه اصل اساسی در فعالیت‌های هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، ارائه خدمت به قاطبه شریف بیماران می‌باشد، حتی در مواردی که سقف اعتباری مذکور پر شده باشد، با اعلام کتبی مراکز درمانی مبنی بر اورژانسی‌بودن وضعیت بیمار، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی بدون درنظرگرفتن سقف تعهدی یاد‌شده، نسبت به تحویل کالا به مراکز درمانی اقدام می‌نماید.

12- فعالیت هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی منطبق بر منویات عالی زنده‌یاد دکتر عباس شیبانی و به شرح ذیل در حال انجام می‌باشد:

 تجهیز مراکز درمانی در اقصی نقاط کشور توسط هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، زمینه توزیع عادلانه خدمات سلامت در سطح کشور را فراهم آورده است. با راه‌اندازی این مراکز در دوردست‌ترین مناطق کشور، مردم شریف ساکن این مناطق‌ می‌توانند در کمترین زمان ممکن به امکانات تشخیصی و درمانی دسترسی داشته باشند.

 هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در راستای فراهم‌‌سازی زمینه درمان همه بیماران در داخل کشور در سالیان اخیر، براساس اطلاعات دریافتی از معاونت درمان وزات بهداشت درخصوص برخی خدمات تشخیصی-‌درمانی مورد نیاز بیماران که به دلیل عدم وجود تجهیزات سرمایه‌ای ارائه‌دهنده این خدمات در داخل کشور، نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور وجود داشته است، نسبت به تأمین برخی از این دستگاه‌ها نظیر دستگاه گامانایف، دستگاه سایبرنایف، دستگاه پت‌ سی‌تی‌اسکن، دستگاه اسپکت سی‌تی، تأمین دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی 256 و 384 اسلایس اقدام نموده است.

 با توجه به تعداد رو به افزایش بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه و با درنظرگرفتن نقش و اهمیت انجام عمل دیالیز در درمان این بیماران، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، نسبت به تأمین و توزیع دستگاه‌های دیالیز برای مراکز دیالیز سراسر کشور اقدام نموده است.

 هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی اعمال کاشت حلزون شنوایی در کشور، از آغاز انجام این اعمال در کشور تاکنون با تأمین رایگان پروتز حلزون شنوایی برای بیماران ناشنوای کاندیدای عمل کاشت حلزون، در مجموع از بیش از 19 هزار عمل کاشت حلزون‌ حمایت به عمل آورده است.

 حمایت هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی از اعمال پیوند که از آغاز انجام این اعمال در کشور‌ شروع شده بوده، همچنان ادامه داشته و این هیئت طی سه سال گذشته از شش‌هزارو 636 بیمار مورد عمل پیوند حمایت به عمل آورده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها