|

حمایت روسیه از طالبان

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از کشورهای غربی خواست تحریم‌های حکومت طالبان را لغو کنند و «مسئولیت» بازسازی این کشور را که از دهه‌ها جنگ ویران شده است، بپذیرند

حمایت روسیه  از طالبان

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از کشورهای غربی خواست تحریم‌های حکومت طالبان را لغو کنند و «مسئولیت» بازسازی این کشور را که از دهه‌ها جنگ ویران شده است، بپذیرند. در ششمین نشست نمایندگان کشورهای منطقه درباره افغانستان موسوم به «فرمت مسکو» که روز گذشته در مسکو برگزار شد، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و نمایندگان کشورهای پاکستان، ایران، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، عربستان، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه شرکت داشتند. وزیر خارجه روسیه در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: «ما به‌شدت از کشورهای غربی می‌خواهیم که مسئولیت خود را در قبال بازسازی پس از جنگ افغانستان بپذیرند، تحریم‌ها را لغو کنند و دارایی‌های کابل را برگردانند». لاوروف تأکید کرد که روسیه «معتقد است ادامه گفت‌وگو با رویکرد عملی با حاکمان فعلی افغانستان ضروری است». به گفته او یک «گفت‌وگوی سازنده» با حکومت طالبان «در جهت منافع امنیت و توسعه اقتصادی منطقه است».

روسیه در تاجیکستان در همسایگی افغانستان، پایگاه نظامی دارد، اما لاوروف استقرار احتمالی زیرساخت‌های نظامی «کشورهای دیگر» در خاک افغانستان یا کشورهای همسایه را «به هر دلیلی غیرقابل قبول» دانست. در همین حال، الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌سی‌بی) نیز از همکاری «متقابل سودمند» با سرویس‌های استخباراتی حکومت طالبان تمجید کرد. همچنین امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان، در نشست خبری در حاشیه این کنفرانس گفت که از افغانستان تهدیدی متوجه کشورهای همسایه نیست و مدعی شد افراد داعش خراسان از بیرون از افغانستان وارد این کشور می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها