|

افشای شبکه جاسوسان چینی در آلمان

گزارش‌ها در آلمان حاکی از آن است که یک شبکه از مأموران چینی در آلمان فعال هستند که سیاست‌مداران آلمانی را هدف قرار داده‌اند. این افراد خود را به ‌عنوان کارکنان شرکت‌های مهم معرفی کرده یا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند.

افشای شبکه جاسوسان چینی  در آلمان

گزارش‌ها در آلمان حاکی از آن است که یک شبکه از مأموران چینی در آلمان فعال هستند که سیاست‌مداران آلمانی را هدف قرار داده‌اند. این افراد خود را به ‌عنوان کارکنان شرکت‌های مهم معرفی کرده یا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند. بر‌اساس تحقیقات این شبکه تلویزیونی و خبرنگارانی از 10 کشور، تعداد ۴۷ نفر در این شبکه مشغول به کار هستند که تا بالاترین سطوح سیاست آلمان نیز نفوذ کرده‌اند. اسامی این افراد در فهرستی فاش شده که در اختیار شبکه «آرتی‌ال» و دیگر رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

یک منبع چینی در‌این‌باره گفته است: «این یک شبکه بسیار بزرگ است. آنها مسئول تبلیغات هستند و تلاش می‌کنند. برای مثال اعضای شوراهای شهری را تحت تأثیر قرار دهند تا بر سیاست محلی تأثیر بگذارند».

گزارش «آرتی‌ال» نشان می‌دهد که چندین مأمور در عکس‌هایی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی، دیده شده‌اند. طبق این گزارش، برخی از آنها در موقعیت‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حضور دارند و در قالب کارمندان شرکت‌هایی بزرگ فعالیت می‌کنند، یا به‌ عنوان استاد در دانشگاه‌های آلمان مشغول به کار هستند.

بر‌اساس گزارش شبکه «آرتی‌ال» همه این مأموران با «جبهه متحد» در ارتباط هستند‌ که بخشی از حزب کمونیست چین است. تصاویر این افراد در رویدادهایی با حضور نمایندگان این نهاد دیده شده است. پیتر مَتیس از بنیاد جیمزتاون مستقر در واشنگتن دی‌سی می‌گوید: «کار جبهه متحد این است که افراد خارج از حزب را به‌نفع حزب کمونیست چین بسیج کند تا اهداف خود را محقق کند. اگر حزب کمونیست در این کار موفق شود، جهان جای بسیار تاریک‌تری خواهد شد.

«مائو تسه‌تونگ»، رهبر پیشین چین، «جبهه متحد» را به ‌عنوان «سلاح جادویی» برای دستیابی به اهداف ایدئولوژیک رژیم توصیف کرده بود. به نوشته شبکه «آرتی‌ال»، ایده پشت این کار این است که تمام نیروهای مهم در حوزه سیاست و سطح جامعه که عضو حزب کمونیست نیستند، در این جبهه، متحد و با حزب هماهنگ شوند.

از زمان به قدرت رسیدن «شی جین‌پینگ» در چین، این سیستم به طور فزاینده‌ای به خارج از کشور نیز گسترش یافته است. حزب کمونیست به طور ویژه بر افرادی از جامعه چینی‌ها تمرکز دارد که در انجمن‌های دیاسپورا نفوذ دارند یا روابط خوبی با سیاست و اقتصاد دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها