|

برندگان نوبل پزشکی اعلام شدند

هفته اعلام جوایز نوبل با اعلام برندگان نوبل پزشکی آغاز شده است.

برندگان نوبل پزشکی اعلام شدند

هفته اعلام جوایز نوبل با اعلام برندگان نوبل پزشکی آغاز شده است.

«ویکتور امبراس» و «گری راوکن»، دو دانشمند آمریکایی برای کشف «میکرو آراِن‌اِی» و نقش آن در تنظیم بیان ژن پس از رونویسی، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۲۴ شدند. «توماس پرلمان»، دبیر کمیته نوبل، در مؤسسه کارولینسکا در استکهلم این دو دانشمند را به‌عنوان برندگان جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۴ معرفی کرد. در اطلاعیه اعلام اسامی برندگان اعلام شده است: «این کشف پیشگامانه یک اصل کاملا جدید در تنظیم ژن را آشکار کرد و معلوم شد که این «میکرو آر‌اِن‌‌اِی‌»ها برای موجودات چند‌سلولی از‌جمله انسان ضروری است».

«میکرو آر‌اِن‌‌اِی‌»ها دسته جدیدی از مولکول‌های آر‌اِن‌‌اِی کوچک به شمار می‌روند که نقش مهمی در تنظیم ژن ایفا می‌کنند. هر دو این دانشمندان در زمینه تحقیقات پیشگامانه خود در ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی نقشی مهم و تأثیراتی بزرگ در درک انسان از مکانیسم‌های ژنتیکی داشته‌اند.

«ویکتور امبراس» دانشمند 71‌ساله آمریکایی، یک زیست‌شناس رشدی است که اولین میکرو آراِن‌اِی شناخته‌شده را کشف کرد. او استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در ووستر است.

«گری راوکن» دانشمند 72‌ساله آمریکایی، زیست‌شناس مولکولی در بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد ژنتیک در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون است. سال گذشته نیز «کاتالین کریکو» و «درو وایسمن» برای ایفای نقش در تولید واکسن «اِم‌آراِن‌اِی» برای بیماری کووید۱۹ در دوران شیوع همه‌گیری کرونا به صورت مشترک موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شده بودند. تاکنون ۱۱۴ جایزه نوبل پزشکی اهدا شده است. مراسم اهدای جایزه نوبل پزشکی در دهم دسامبر در استکهلم برگزار می‌شود و برندگان این جایزه، مدال، دیپلم و مبلغ جایزه را دریافت می‌کنند. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵ به وسیله آلفرد نوبل، شیمی‌دان و مخترع سوئدی، بنیان‌گذاری شد و شش سال بعد اولین جایزه نوبل اهدا شد. این جوایز برای تشویق نوآوری‌هایی به نفع بشریت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها