|

دولت بایدن عادت خود را ترک نمی‌کند

درز مکالمات محرمانه به رسانه‌ها

درحالی‌که نیروهای اسرائیلی به عملیات خود در نوار غزه ادامه می‌دهند، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در هشداری جدید از اسرائیل خواسته که وضعیت انسانی نوار غزه را بهبود بخشد. لوید آستین، وزیر دفاع، و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هشدارنامه را به یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، تحویل دادند.

درز مکالمات محرمانه به رسانه‌ها

 درحالی‌که نیروهای اسرائیلی به عملیات خود در نوار غزه ادامه می‌دهند، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در هشداری جدید از اسرائیل خواسته که وضعیت انسانی نوار غزه را بهبود بخشد. لوید آستین، وزیر دفاع، و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هشدارنامه را به یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، تحویل دادند. قرار بر این بود که دیدار با وزرای اسرائیلی محرمانه بماند، اما خبر آن در مطبوعات درز پیدا کرد؛ کاری که بارها از سوی کاخ سفید رخ داده و باعث شده اسرائیل تمام جزئیات برنامه‌های خود را با واشنگتن در میان نگذارد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی خود گفت: «ما این نامه را یک ارتباط دیپلماتیک محرمانه می‌دانستیم و قصد نداشتیم آن را از سمت خودمان علنی کنیم، اما حالا که علنی شده خبرش را تأیید می‌کنم و درباره آن حرف می‌زنم». میلر گفت این نامه نگرانی ما را نشان می‌داد که اسرائیل از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حمایت نکرده و حجم کمک‌ها نسبت به زمان جنگ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. میلر گفت: «بدین ترتیب، بلینکن و آستین گمان کردند‌ بهتر است صراحتا به دولت اسرائیل بگویند‌ برای بازگشت سطح کمک‌های ورودی به غزه از سطح نازلی که اکنون شاهدش هستیم، باید از نو دست به تغییر بزند‌». دولت بایدن در ماه آوریل درباره رسیدگی به مسائل بشردوستانه در غزه به اسرائیل هشدار داد. میلر در سخنانی گفت‌ کمک‌های قبلی به‌طور موقت اوضاع را بهبود دادند، اما «چیزی که در ماه‌های گذشته شاهدش بودیم، این است که سطح کمک‌های بشردوستانه ثابت نبوده است‌». تصاویر مندرج این نامه که خبرنگار آکسیوس آنها را در ایکس منتشر کرد، نشان می‌دهد آستین و بلینکن به مقامات اسرائیلی هشدار داده‌اند‌ وضعیت انسانی غزه را طی ۳۰ روز بهبود بخشند. مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند اگر اسرائیل این کار را نکند، این امکان وجود دارد که سیاست‌های آمریکا با استناد به یادداشت 20-‌NSM و قوانین مربوطه دستخوش تغییر شود. 20-‌NSM به یک یادداشت سیاسی غیررسمی اشاره دارد که در ماه فوریه از جانب بایدن منتشر شد. این یادداشت تأکید می‌کند‌ کشورهای دریافت‌کننده تسلیحات آمریکایی نباید به میل خود کمک‌های بشردوستانه آمریکا را نادیده بگیرند یا به نحوی مانع از ارسال کمک‌ها شوند. قانون فدرال «لیهی» نیز تصریح می‌کند‌ دولت آمریکا نمی‌تواند به یگان‌های نظامی خارجی که به نقض حقوق بشر متهم هستند کمک نظامی کند. نکته جالب‌ مدت‌زمان 30‌روزه این هشدار است. 30 روز پس از این هشدار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار و برنده آن مشخص شده است و شرایط با امروز کاملا متفاوت است. در این میان، میلر نگفت که اگر اسرائیل به اندازه کافی به نگرانی‌های بشردوستانه آستین و بلینکن در نامه مربوطه توجه نکند، چه عواقبی گریبان‌گیر این کشور خواهد شد. میلر گفت: «طبق قوانین آمریکا و براساس سیاست‌های این کشور، تبعاتی وجود دارد که فعلا درباره آنها صحبت نمی‎‌کنم؛ چون امیدواریم اسرائیل تغییراتی را که آستین و بلینکن در نامه خود مطرح کردند جدی می‌گیرد‌». سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، نیز از اشاره به تبعات احتمالی خودداری کردند.

اپک‌تایمز درباره نامه آستین و بلینکن با وزارت دفاع و وزارت امور استراتژیک اسرائیل تماس گرفت. هیچ‌کدام از وزارتخانه‌های اسرائیل تا زمان انتشار این مقاله در روز سه‌شنبه پاسخ‌گو نبودند.

براساس این نامه، اسرائیل باید روزانه امکان ورود دست‌کم ۳۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را به غزه فراهم کند. آنها همچنین از مقامات اسرائیلی خواستند با سازمان‌های بشردوستانه همکاری کرده و به درگیری‌های نوار غزه خاتمه دهند تا امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به شکل ایمن فراهم شود. بلینکن و آستین از نیروهای اسرائیلی خواستند به پناه‌جویان آواره اجازه دهند در فصل زمستان وارد مناطق غیرساحلی شوند. المواسی، از کریدورهای بشردوستانه اصلی پناهندگان، در امتداد خط ساحلی مدیترانه واقع شده است.

از سرگیری حملات به بیروت

صبح روز گذشته و پس از گذشت حدود شش روز، حومه جنوبی بیروت مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت. این درحالی است که ایالات متحده به‌تازگی نسبت به دامنه این حملات و افزایش تعداد کشته‌ها ابراز نگرانی کرده است. این حملات پس از صدور دستور تخلیه از سوی اسرائیل در صبح روز گذشته انجام شد که فقط به یک ساختمان اشاره شده بود. نیروهای اسرائیلی در هفته‌های اخیر به طور مداوم حملاتی به حومه جنوبی بیروت که پایگاه اصلی حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود، انجام داده‌اند. نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرد هدف حمله اخیر، انبار سلاح‌های زیرزمینی و استراتژیک حزب‌الله در حومه ضاحیه در بیروت بوده است. برخی کشورهای غربی نیز در تلاش برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان و همچنین غزه هستند، اگرچه ایالات متحده اعلام کرده که همچنان از اسرائیل حمایت می‌کند و درحال ارسال سامانه دفاع موشکی تاد و نیروهای نظامی به این کشور است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، متیو میلر، گفت واشنگتن نگرانی‌های خود را درباره حملات اخیر به دولت بنیامین نتانیاهو ابراز کرده است. او گفت: «ما نگرانی‌های خود را درباره دامنه و ماهیت کمپین بمبارانی که در بیروت در چند هفته گذشته شاهد آن بودیم، به دولت اسرائیل منتقل کردیم و به‌صراحت بیان کردیم که با این موضوع مخالفیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها