|

حساب صرافی‌های رمزارز به دنبال صعود نرخ ارز موقتا مسدود شد؛

دستورهای عجیب برای دلار

حساب صرافی‌های رمزارزی ناگهان مسدود شد و این موضوع اعتراض زیادی از سوی فعالان این بازار به دنبال داشت. برخی گزارش‌ها حا‌کی از آن است که با صعود قیمت دلار بانک مرکزی تصمیم گرفته حساب صرافی‌های رمزارزی را به طور موقت غیرفعال کند تا به گمان خود مانع از خروج ارز و افزایش تقاضای دلار شود.

دستورهای  عجیب برای دلار

شرق: حساب صرافی‌های رمزارزی ناگهان مسدود شد و این موضوع اعتراض زیادی از سوی فعالان این بازار به دنبال داشت. برخی گزارش‌ها حا‌کی از آن است که با صعود قیمت دلار بانک مرکزی تصمیم گرفته حساب صرافی‌های رمزارزی را به طور موقت غیرفعال کند تا به گمان خود مانع از خروج ارز و افزایش تقاضای دلار شود. با این حال فعالان بازار رمزارز می‌گویند که حجم معاملات روزانه این صرافی‌ها محدودیت دارد و کاربرها در نهایت بتوانند روزانه حدود ۳۵۰ دلار معامله کنند و این تقاضا آن‌قدر ناچیز است که با آن نشود صعود شتابان نرخ دلار را مهار کرد. برخی دیگر هم می‌گویند که این اقدام بانک مرکزی هیچ نتیجه‌ای ندارد جز اینکه معاملات رمزارز کشور را غیرشفاف کند و معامله‌گران دیگر در صرافی‌های رمزارز ایرانی خرید و فروش نمی‌کنند.

اکوایران نوشته است معاونت ارزی بانک مرکزی تصمیم به مسدودسازی موقت واریز و برداشت از حساب صرافی‌های رمزارزی و پرداخت‌یارها گرفته است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در جلسه ویژه‌ای که روز گذشته برگزار شد، این تصمیم گرفته شده و تعدادی از صرافی‌های رمزارزی هم این موضوع را تأیید کرده‌اند. بر اساس مصوبات این جلسه و با همکاری مرکز اطلاعات مالی و بر مبنای ماده ۴۲ قانون بانک مرکزی، مسدودسازی واریز به حساب صرافی‌ها و برداشت از آنها اجرائی شده است.

‌بر اساس ماده ۴۲ قانون پولی و بانکی کشور، خرید و فروش ارز و هرگونه عملیات بانکی که موجب انتقال ارز یا تعهد ارزی شود یا ورود یا خروج ارز یا پول رایج کشور بدون رعایت‌ مقرراتی که بانک مرکزی ایران به موجب ماده ۱۱ این قانون مقرر می‌دارد ممنوع است. متخلفین به جزای نقدی تا معادل ۵۰ درصد مبلغ موضوع تخلف‌ محکوم خواهند شد.

با این حال، این دسته از اقدامات عجیب پس از صعود قیمت طلا و دلار مسبوق به سابقه است. با شوک‌های ارزی، دولت‌ها گاهی تصمیم گرفته‌اند مانع از انتشار قیمت دلار در بازار آزاد شوند و رسانه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین را مجبور به حذف قیمت دلار کرده‌اند، گاهی افزایش قیمت دلار منجر به ورود پلیس به بازار ارز شده است که نمونه عینی آن دستگیری جمشید بسم‌الله در دولت محمود احمدی‌نژاد است. این دستگیری زمانی اتفاق افتاد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری وقت در پاسخ به شوک‌های متعدد در بازار ارز گفته بود فردی صبح به صبح چهارپایه در بازار ارز می‌گذارد و از آن بالا می‌رود و قیمت ارز را تعیین می‌کند!

برخوردهای غیراصولی با ریزش ارزش پول ملی به همین جا ختم نمی‌شود و وحید مظلومین که سلطان سکه لقب گرفته بود به دنبال شوک قیمت طلا دستگیر و در ۲۳ آبان ۱۳۹۷ اعدام شد.

با تمام این اوصاف افت ارزش پول ملی مهار نشد و ایران در زمره ۱۰ کشور دنیا با بیشترین نرخ تورم جای گرفته است.

حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس پول و امور بانکی به «شرق» می‌گوید که عمده علت صعود قیمت دلار مسائل مربوط به سیاست خارجی است و تا کشور نتواند چالش‌های سیاست خارجی را رفع کند و به صحنه اقتصاد و تجارت جهانی برگردد، افت ارزش ریال و تورم را به سختی می‌توان مهار کرد.

او در ادامه تأکید می‌کند که روش مواجهه با اقتصاد نباید با نگرش سیاسی باشد و سیاست‌گذاران باید از علم اقتصاد تبعیت کنند تا بتوانند مانع از افت ارزش ریال شوند و اقداماتی مانند بستن حساب صرافی‌های رمزارز یا ممانعت از انتشار قیمت‌ها و اعدام معامله‌گران و... ممکن است تأثیر کوتاه‌مدت داشته باشد اما در درازمدت حتما اثرگذار نیست و می‌تواند تبعات سوء داشته باشد. بنابراین سیاست‌گذاران اقتصادی راهی جز بازگشت به علم و دانش اقتصاد برای اداره اقتصاد کشور ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها