|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| هشتم تیر

از سرگردانی سخنگوی حماس در فرودگاه تا پیشنهاد شهرداری به محسن هاشمی

هاشمی رفسنجانی روز هشتم تیر در مورد حوادث صربستان، وضعیت سخنگوی حماس و دیدار با محسن هاشمی نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از سرگردانی سخنگوی حماس در فرودگاه تا پیشنهاد شهرداری به محسن هاشمی

در منزل مطالعه و استراحت داشتم. وقت زیادى صرف مطالعه [کتاب مویه‌های غریبانه]، خاطرات یک مهاجر به شوروى‌ کردم. آقاى [اسد] مستوفى، شرحى از مقدمات تشکیل حکومت جعفر پیشه‌ورى و شکست او و فرار 25 هزار نفر به شوروى و حوادث و مشکلات این مهاجرت داده است.

دیشب دولت صربستان، [اسلوبودان] میلوشویچ، [رئیس‌جمهور سابق صربستان] را تحویل دادگاه [رسیدگی به جنایات جنگی] لاهه داد. رئیس‌جمهور و حزب سوسیالیست و بسیارى از مردم اعتراض‌ کردند و او جواب داد که بعضى از دولت‌هاى اروپایى، شرکت خودشان را در اجلاسی که امروز بنا بود براى کمک به یوگسلاوى تشکیل شود، مشروط به تحویل او کرده بودند. آمریکا، آلمان و انگلیس و کوفى‌عنان، [دبیرکل سازمان‌ ملل]، استقبال‌ کردند و روسیه اعتراض‌ کرد. [زوران جینجیچ]، نخست‌وزیر یوگسلاوى که مسئول تحویل است، مجبور به استعفا شد. میلوشویچ، به‌خاطر جنایات صرب‌ها در بوسنى وکوزوو و... محاکمه خواهد شد. دادگاه قانون اساسى یوگسلاوى، تحویل او را مخالف قانون اساسی خوانده بود.

[کالین پاول]، وزیر امورخارجه آمریکا، براى پیشرفت سازش در فلسطین در مورد استقرار نیروهاى سازمان ملل در نزدیکى فلسطین موافقت‌ کرد؛ قبلاً مخالف بود، ولى مشروط به پذیرش اسرائیل‌ کرد که لابد نخواهد پذیرفت. اعلام شد که بر سر توقف خشونت‌ها و آتش‌بس، موافقت شده و پیشرفت داشته است، ولى امروز درگیرى وجود داشت. حزب‌الله در لبنان، به نظامیان اسرائیل در [مزارع] شبعا حمله کرد و بلافاصله اسرائیل، جنوب لبنان را بمباران نمود.

ابراهیم غوشه، [سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)] که دو هفته در فرودگاه امان، [پایتخت اردن]، سرگردان بود، به تایلند پرواز کرد، ولى [عبدالله دوم]، شاه اردن، اجازه ورود او به کشورش را صادر کرد و گفته شد، غوشه تعهد کرده که با حماس در اردن همکارى نکند.

محسن، [رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)] گفت، آقای [ابراهیم] اصغرزاده، از اعضاى شوراى شهر تهران، از او خواسته‌ که سمت شهردارى تهران را بپذیرد و او نپذیرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها