|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| دوازدهم تیر

شارون جنایتکار جنگی شناخته شد/ گسترش همکاری با کشورهای اسلامی

هاشمی رفسنجانی روز دوازدهم تیر در مورد دیدار با رییس مرکز مطالعات آفریقا و برخی اخبار خارجی نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

شارون جنایتکار جنگی شناخته شد/ گسترش همکاری با کشورهای اسلامی

دکتر [محمدرضا] حافظ‌‌نیا، [رئیس مرکز مطالعات آفریقا] و دو نفر از همکارانش در کمیته ادبیات آفریقا از دانشگاه تربیت مدرس آمدند. گفتند، بعد از سفر شما به آفریقا و تشکیل شوراى عالى‌ آفریقا، چند کمیته براى برنامه توسعه روابط با آفریقا، تأسیس و کمیته ادبیات و اطلاع‌رسانى در دانشگاه ایجاد و فعال شد. در دولت، توجه به آفریقا کم شد و کسى توجه به آن کمیته ندارد.

گفتم، دولت طرح جامعى براى توسعه همکارى با کشورهاى جهان سوم، به‌خصوص کشورهاى اسلامى داشت و کارهاى اجرایى وسیعى آغاز شد؛ من‌جمله ایجاد خط هوایى و دریایى، توسعه نمایندگى‌ها و حضور جهاد[سازندگی] و [سازمان] هلال احمر و مهم‌تر از همه برنامه سازندگى، صادرات خدمات فنى و مهندسى مناسب آنها و براى این منظور بنیاد آسیا و آفریقا طراحى شد؛ اگر به طور همه‌جانبه عمل شود جواب مى‌دهد. گفت، دولت فعلى توجه خود را معطوف به اروپا کرده و چند سفارت را در آفریقا تعطیل‌ کرده است. قرار شد، کمکشان کنم.

مدیران مؤسسه «دارالقران» آمدند؛ تابع سازمان تبلیغات اسلامی است، آقاى [محمود محمدی] عراقى، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] و سایرین از فعالیت‌هاى هشت‌ساله گزارش دادند و گفتند، امروز بى‌غلط‌ترین قرآن، در ایران چاپ مى‌شود و مصحح‌هاى قرآن ایران، پنج غلط به قرآن چاپ آقاى فهد، [پادشاه عربستان سعودی] گرفته‌اند که سعودى‌ها هم پذیرفته‌اند. براى تقویت مؤسسه، جهت کنترل ترجمه‌ها، استمداد کردند.

عصر، [آقای احمد محمد صوفان]، وزیر برنامه[ریزی و توسعه] یمن آمد. صحبت دربارۀ توسعه همکارى‌ها و ایجاد فضاى سالم در منطقه و همکارى در مقابل اسرائیل بود. دعوت کرد که به یمن بروم. رئیس کمیسیون مشترک است که در زمان دولت سازندگی تأسیس شده است.

شوراى سیاست‌گذارى اسرائیل، امروز تصویب‌ کرده‌ که با فلسطینى‌ها، با شدت برخورد کند که به معناى لغو آتش‌بس است. دادگاهى در بلژیک، آریل شارون، نخست‌وزیر اسرائیل را به عنوان جنایتکار جنگى علیه فلسطینى‌ها، تحت پیگیرد قرار داده است. بازماندگان شهداى اردوگاه‌هاى صبرا و شتیلا در لبنان، شکایت کرده‌اند و شارون سفر خود به بلژیک را لغو کرده است. [اسلوبودان] میلوشویچ، [رئیس‌جمهور سابق صربستان]، در دادگاه لاهه، از گرفتن وکیل خوددارى کرده و گفته که دادگاه سیاسى است و به زور تحمیل شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها