|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| پانزدهم تیر

از تظاهرات در فرانسه علیه شارون تا درخواست مقابله به مثل قوه قضاییه با آمریکا

هاشمی رفسنجانی روز پانزدهم تیر در مورد تظاهرات فرانسه و جزییات خطبه نماز جمعه نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از تظاهرات در فرانسه علیه شارون تا درخواست مقابله به مثل قوه قضاییه با آمریکا

براى اقامه نمازجمعه به دانشگاه [تهران] رفتم. خطبه‌اى دربارۀ صبر و خطبه‌اى در مناسبت‌هاى هفته ایراد کردم و از قوه قضائیه خواستم که در مقابل‌ کارهاى خلاف عرف بین‌المللى دادگاه‌هاى آمریکا که علیه کشورهاى دیگر رأى صادر مى‌کنند، مقابله به مثل کند؛ به‌خصوص که اتهام‌هاى مهمى علیه آمریکا، در خصوص اسقاط ایرباس ایران و مسدودکردن اموال ایران و نیز مفقودشدن دیپلمات‌هاى ایران در لبنان وجود دارد.

عصر دکتر [سیدمحمود] طباطبایى آمد. دربارۀ بنیاد امور بیمارى‌هاى خاص و وضع وزارت بهداشت و درمان مذاکره و در مورد درجه قند [خون] من، صحبت شد.

هواپیماى جاسوسى آمریکا که چندى پیش در جنوب چین، فرود اضطرارى کرده بود، توسط هواپیماى باری روسیه، به آمریکا برده شد. آمریکا مایل بود هواپیما را در چین تعمیر و پرواز دهد؛ چین نپذیرفت.

در سفر [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل] به فرانسه، تظاهرات وسیعى علیه او شد و اعلام کرد که از مذاکراتش با رهبران اروپا، چیزی به دست نیاورده. در اندونزى، آقاى [عبدالرحمن] وحید، [رئیس‌جمهور]، تهدید به انحلال پارلمان کرده است؛ در صورت اصرار پارلمان براى استیضاح. در مقدونیه، على‌رغم اعلام آتش‌بس، درگیرى‌ها ادامه دارد. امروز در جنوب‌شرقى آسیا، سیل و طوفان، چند کشور را در نوردید و در ترکیه هم خسارات زیاد داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها