|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| هفدهم تیر

جزییات پیام کمال خرازی به مصر برای تجدید نظر در روابط با این کشور

هاشمی رفسنجانی روز هفدهم تیر در مورد جزییات پیام کمال خرازی به مصر برای تجدید نظر در روابط با این کشور و همچنین دیدار با لاریجانی نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

جزییات پیام کمال خرازی به مصر برای تجدید نظر در روابط با این کشور

[آقای محمد الرفاعه طنطاوی، سرپرست دفتر حفاظت منافع مصر در ایران]، حافظ منافع مصر، براى خداحافظى آمد. بعد از تجلیل از انقلاب ایران و یادآورى نقش من در پیروزى، دفاع، سازندگى و اصلاح روابط با عربستان سعودى، درخواست‌ کرد که براى حل مشکل روابط ایران و مصر دخالت‌ کنم.

گفت، آقاى [کمال] خرازى، [وزیر امور خارجه] به آقاى [حُسنی] مبارک، [رئیس‌جمهور مصر] گفت، مصر بگوید که [توافق‌نامه] کمپ‌ دیوید [میان مصر و اسرائیل]، مُرده است، تا موانع تحسین روابط برطرف شود و آقاى مبارک جواب داده، اگر این جمله را بگویم، نتیجه‌اش تجدید جنگ با اسرائیل است؛ آیا ایران، آماده شرکت در جنگ، به نفع ما هست، یا مثل بقیه کشورهاى اسلامى، در حد حرف و شعار در کنار ما خواهد بود؟ گفتم، این جمله باعث جنگ نخواهد شد و اسرائیل، اگر جنگ را به نفع ببیند، بدون این جمله هم اقدام خواهد کرد.

آقاى [علی] لاریجانى، [رئیس سازمان صداوسیما] آمد. از عقب‌نشینى رهبرى گله کرد و پیشنهاد داشت که تجدید نظر در تحقیق و تفحص [از صداوسیما] را عقب بیندازیم؛ نپذیرفتم.

دکتر [عبدالله] جاسبى، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد؛ با گزارشى از امور دانشگاه آزاد و همکارى با آقاى [عبدالمجید] معادیخواه، [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب]، در خصوص تدوین تاریخ انقلاب. براى جواب نامه آقاى [محمدعلی] کى‌نژاد، دبیر شوراى عالی انقلاب فرهنگى، در خصوص تعطیلی هیئت سه‌نفره مشورت کرد؛ در فکر تأسیس حزب سراسرى است.

عصر خانواده شهید [حسین] اکبرى، از شهداى هفتم ‎تیر آمدند. براى مشکلات مسکن و زندگى استمداد کردند؛ دو دخترشان دانشجو هستند و دو دختر دیگر، آموزش‌وپرورش و همسر روحانى و پسرشان طلبه.

در شمال انگلستان، درگیرى‌هاى خونین بین آسیاتبارها و نژادپرستان انگلیس، در شهر برادفورد، [واقع در غرب یورکشایر]، روى داده که صدها نفر مجروح و مصدوم شده‌اند؛ من‌جمله 120 پلیس و مغازه‌ها و اتومبیل‌ها و... آسیب دیده است. این چهارمین حادثه از این نوع در ماه‌های اخیر است. در آلمان هم این‌گونه حوادث زیاد است و در آمریکا نیز زیادشدن مهاجران آسیایى و نیاز غربى‌ها به نیروى‌ کار آنها، قضیه را جدى‌ کرده است. طوفان در استراسبورگ فرانسه و فیلیپین در شرق، تلفات زیادى داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها