|

ماجرای دستگیری تبعه پاکستانی مرتبط با ایران به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور دونالد ترامپ؛ «آصف مرچنت» کیست؟/ عکس

یک تبعه پاکستانی مرتبط با ایران به طرح‌ریزی برای ترور «دونالد ترامپ» و انجام ترورهای سیاسی در خاک آمریکا متهم شد.

ماجرای دستگیری تبعه پاکستانی مرتبط با ایران به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور دونالد ترامپ؛ «آصف مرچنت» کیست؟/ عکس

به گزارش شبکه شرق،  «آصف مرچنت» تبعه پاکستانی مرتبط با ایران، به طرح‌ریزی برای ترور «دونالد ترامپ» و انجام ترورهای سیاسی در خاک آمریکا متهم شد.

«آصف مرچنت» تبعه پاکستانی ۴۶ساله‌ که گفته شده مرتبط با جمهوری اسلامی ایران بوده است، به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور «دونالد ترامپ»  و انجام ترورهای سیاسی در خاک آمریکا دستگیر شد.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه پاکستانی ۴۶ساله به نام «آصف مرچنت»، مظنون به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای برنامه‌ریزی به منظور ترور شخصیت‌هایی از جمله ترامپ متهم شده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل به اظهارات درباره اتهامات یک پاکستانی متهم به انجام ترورهای سیاسی در خاک آمریکا از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا واکنش نشان داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی، در پاسخ به سوالات درباره «یک پاکستانی متهم به ترورهای سیاسی در خاک آمریکا از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور» گفت: «ما هیچ گزارشی در این رابطه از دولت آمریکا دریافت نکرده‌ایم. اما روشن است که این روش با سیاست دولت ایران در تحت پیگرد قضایی قرار دادن قاتل شهید سلیمانی مغایرت دارد.»

بر اساس ادعای رسانه‌های آمریکایی، وزارت دادگستری این کشور مدعی است که یک تبعه پاکستانی ۴۶ساله، به نام «آصف مرچنت» مظنون به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای برنامه‌ریزی به منظور ترور شخصیت‌هایی از جمله ترامپ متهم شده است.

رسانه‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند بر اساس کیفرخواستی که روز سه‌شنبه منتشر شده است، این پرونده باعث شده که دولت آمریکا ملاحظات امنیتی «دونالد ترامپ» و چند مقام آمریکایی را افزایش دهد.

یک مقام آمریکایی ادعا کرده است که تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نشان می‌دهد ترامپ و چند مقام کنونی و سابق آمریکا، هدف این نقشه بودند.

آمریکا «آصف مرچنت» تبعه پاکستانی مرتبط با ایران را به اتهام توطئه برای ترور دونالد ترامپ بازداشت کرد

«یورونیوز» نوشت: وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه‌شنبه «۶ اوت» (۱۶ مرداد) اعلام کرد یک تبعه پاکستانی «مرتبط با ایران» را به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی قتل سیاستمداران آمریکایی از جمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور دستگیر کرده است.

مقامات فدرال آمریکا می‌گویند «آصف مرچانت»، ۴۶ ساله، در ماه ژوئن به منظور ملاقات با مردانی که فکر می‌کرد برای انجام این قتل‌ها استخدام کرده است به نیویورک سفر کرده بود. او همچنین مبلغ ۵ هزار دلار نیز به عنوان پول پیش به آنان پرداخت کرده بود.

آصف مرچنت ترور دونالد ترامپ

او به این دو آدمکش ادعایی اجیر شده، که در واقع خبرچین‌های پلیس مخفی آمریکا بودند، گفته بود که به پاکستان می‌رود و در بازگشت در ماه اوت یا سپتامبر اطلاعات بیشتری از جمله نام اهداف مورد نظر را به آن‌ها خواهد گفت.

او اضافه کرده بود: «افرادی که هدف قرار خواهند گرفت کسانی هستند که به پاکستان و جهان اسلام صدمه می‌زنند. اینها مردم عادی نیستند.»

این فرد ماه گذشته، هنگام آماده شدن برای ترک ایالات متحده، دستگیر شد. مقامات فدرال آمریکا آقای مرچانت را به عنوان یک شهروند پاکستانی معرفی کرده‌اند که گفته است در ایران همسر و فرزندانی دارد و اغلب به ایران، سوریه و عراق سفر می‌کرده است.

به گفته مقامات، متهم قبل از پرواز از پاکستان به ایالات متحده «تقریباً دو هفته را در ایران گذرانده بود.»

بنابر اعلام دادستان‌ها این فرد که از یک زبان رمزی برای صحبت در مورد ترور مخفیانه افراد استفاده می‌کرد، نقشه قتل را روی یک دستمال در داخل اتاق هتلش در نیویورک کشیده و به دنبال این بوده که بتواند افراد دیگری را برای کمک به عملی کردن نقشه خود جذب کند.

اسناد دادگاه از هیچ یک از اهداف بالقوه وی نام نبرده است، اما شهادت یک مامور پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) حاکی از آن است که آقای مرچانت مقامات بلندپایه فعلی یا سابق مانند دونالد ترامپ را در ذهن داشته است.

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کرده بودند که تهدیدی از سوی ایران علیه جان دونالد ترامپ را خنثی کرده‌اند. آن‌ها البته گفته بودند این توطئه برای قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا ارتباطی با سوء‌قصد به جان وی توسط یک جوان ۲۰ ساله در پنسیلوانیا در ماه گذشته ندارد.

ایران پیش از این به تلاش برای ترور دونالد ترامپ متهم شده بود

ترور دونالد ترامپ

مسئولان دستگاه قضایی آمریکا طی ماه‌های گذشته درباره قصد ایران برای تلافی قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند. این حمله به دستور دونالد ترامپ و در زمان ریاست جمهوری او انجام شد.

دولت ایالات متحده از آن زمان تاکنون هزینه‌های امنیتی حفظ جان چندین مقام دولت ترامپ را بر عهده گرفته است. در سال ۲۰۲۲، وزارت دادگستری این کشور یک فرد وابسته به ایران را به دسیسه‌چینی برای کشتن جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ متهم کرده بود.

کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، ماه گذشته در جلسه استماع مجلس نمایندگان گفت که رویه حکومت ایران در سال‌های اخیر «بسیار تهاجمی و گستاخانه» بوده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «وزارت دادگستری سال‌ها است که برای مقابله با تلاش‌های بی‌شرمانه و بی‌وقفه ایران برای انتقام از مقامات دولت آمریکا در قتل سردار سلیمانی تلاش کرده است. ما انتظار داریم که این تهدیدها ادامه پیدا کند و این اتفاقات آخرین موارد در نوع خود نباشد.»

او اضافه کرد: «وزارت دادگستری از هیچ اقدامی برای برهم زدن برنامه کسانی که از طرف ایران دست به دسیسه‌های مرگبار علیه آمریکایی‌ها می‌زنند و بازخواست کردن آن‌ها دریغ نخواهد کرد.»

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در این باره گفت که ایالات متحده «تهدیدهای ایران علیه سیاستمداران سابق» را زیر نظر دارد.

وی اضافه کرد: «ما این مسئله را یک موضوع امنیت ملی و داخلی با بالاترین اولویت می‌دانیم.»

دستگیری «آصف مرچنت» تبعه پاکستانی مرتبط با ایران به اتهام طرح‌ریزی برای ترور دونالد ترامپ 

وزارت دادگستری آمریکا یک پاکستانی را به برنامه‌ریزی برای ترور «دونالد ترامپ» متهم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک تبعه پاکستانی را به طرح‌ریزی برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و کاندیدای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا متهم کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای عنوان کرد که این تبعه پاکستانی ۴۶ ساله بخشی از نقشه‌ای طراحی‌شده برای ترور یک سیاستمدار یا مقام دولتی در خاک آمریکا بوده است. نیرو‌های پلیس پیش از وقوع هرگونه اتفاقی این طرح را خنثی کردند.

«سی‌ان‌ان» به نقل از منبعی مطلع گزارش داده که مطابق با تحقیقات ماموران «اف‌بی‌ای»، ترامپ و دیگر مقامات کنونی و پیشین آمریکایی هدف این طرح ترور بوده‌اند.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها