|

نمایشگاه‌های ما و نمایشگاه‌های آنها

در گزارش پیش‌رو ضمن نگاهی به الکامپ و حواشی برگزاری امسال آن، به مرور بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فناوری منطقه و جهان پرداخته‌ایم. بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) در تاریخ ۹ الی ۱۲ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

نمایشگاه‌های ما و نمایشگاه‌های آنها

در گزارش پیش‌رو ضمن نگاهی به الکامپ و حواشی برگزاری امسال آن، به مرور بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فناوری منطقه و جهان پرداخته‌ایم. بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) در تاریخ ۹ الی ۱۲ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. ابتدا قرار بود این نمایشگاه از روز هشتم تیر آغاز به کار کند، اما به دلیل مصادف‌شدن آن با انتخابات ریاست‌جمهوری، برگزاری الکامپ یک روز به تعویق افتاد. تاکنون تاریخ برگزاری این نمایشگاه حواشی زیادی به دنبال داشته است. منتقدان معتقدند برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم یک روز پس از انتخابات باعث گم‌شدن اخبار آن در هیاهوی پس از انتخابات خواهد شد. از طرف دیگر، بازدیدکنندگان دولتی این رویداد بزرگ قرار است چه کسانی باشند؟ آیا وزیری که در پایان راه خود قرار گرفته می‌خواهد از این نمایشگاه بازدید کند؟ یا وزیری که هنوز منصوب نشده؟ اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود چه خواهد شد؟ اصلا نمایشگاهی که باید در راستای منافع صنف قدم بردارد، اگر با مهم‌ترین انتخابات کشور مصادف شود، اثرگذاری خود را حفظ خواهد کرد؟ از طرف دیگر، این مسائل چه تأثیری روی حضور شرکت‌ها خواهد داشت؟ به نظر می‌رسد این ابهامات و چالش‌ها تعداد زیادی از شرکت‌ها را از حضور در نمایشگاه منصرف کرده است. خیلی از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این‌چنین برگزارکردن الکامپ آنها را به اهدافشان نزدیک نخواهد کرد و در صورت عدم شرکت در الکامپ چیز خاصی از دست نمی‌دهند. همچنین بسیاری از کسب‌وکارها از کیفیت این نمایشگاه رضایت ندارند و این موضوع را مختص به امسال نمی‌دانند. همان‌طور که اشاره شد نارضایتی بسیاری از شرکت‌ها از الکامپ به شرایط برگزاری امسال آن مربوط نمی‌شود. حتی سال گذشته نیز تعداد زیادی از کسب‌وکارها و شرکت‌ها از حضور در این نمایشگاه خودداری کردند و دلایل متعددی را برای این کار برشمردند. از نظر برخی شرکت‌ها افزایش هزینه‌های غرفه‌سازی، خروجی نامناسب، کم‌رنگ بودن حضور بازدیدکنندگان یا کسب‌وکارهای خارجی و هم‌راستا نبودن این نمایشگاه با فعالیت و اهدافشان مانع ترغیب آنها به حضور در الکامپ می‌شود. در الکامپ ۱۴۰۲، ۳۳۶ شرکت داخلی، ۸۶ شرکت خارجی از ۱۸ کشور، ۲۵۰ استارتاپ و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای حضور داشتند. به همین بهانه قصد داریم در گزارش پیش‌رو نگاهی به بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های جهان در حوزه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک بیندازیم. این مقایسه نه‌تنها ما را با نمایشگاه‌های بزرگ جهان آشنا می‌کند بلکه می‌تواند به ما در آسیب‌شناسی بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت فاوای کشور کمک کند. با شناخت دنیای اطراف می‌توانیم نیازهای خود را نیز بهتر بسنجیم و پاسخ مناسب‌تری از طریق ارتقاء خود به آنها بدهیم.

 

1. سی‌ای‌اس؛ بستر رشد کسب‌وکارها

سی‌ای‌اس (CES) یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رویدادها در حوزه فناوری در جهان است که هرساله در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. این نمایشگاه توسط انجمن فناوری مصرف‌کننده (CTA) برگزار می‌شود. این نمایشگاه تجاری سعی می‌کند چشم‌اندازی کلی از فناوری ارائه دهد و بستری برای کسب‌وکارها فراهم کند تا ضمن معرفی برند خود، با شرکای جدید ملاقات کنند. کسب‌وکارها در این نمایشگاه فرصت پیدا می‌کنند تا آخرین پیشرفت‌های خود را به نمایش بگذارند. در سی‌ای‌اس تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان و تأمین‌کنندگان سخت‌افزار فناوری حضور پیدا می‌کنند. در این نمایشگاه برنامه‌های دیگری مانند کنفرانس و سخنرانی نیز برگزار می‌شود که رهبران تجاری و متفکران پیش‌گام جهان به مرتبط‌ترین مسائل صنعت می‌پردازند.

در سی‌ای‌اس ۲۰۲۴، حدود ۱۳۸ هزار نفر از سراسر جهان شرکت کردند. ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان از سایر کشورها (161 کشور) در سی‌ای‌اس حضور پیدا کرده بودند. تقریبا 4320 غرفه در این نمایشگاه وجود داشت که نسبت به سال قبل 10 درصد بیشتر بود. همچنین 300 شرکت از فورچون 500 در سی‌ای‌اس حاضر بودند. از جمله شرکت‌های حاضر می‌توان به ال‌جی، سامسونگ، آمازون، گوگل، هیوندای، مرسدس‌بنز، پاناسونیک و سونی اشاره کرد. افزون بر این، 191 چهره دولتی از این نمایشگاه بازدید و در کنفرانس‌های آن شرکت کردند. دوره بعدی این نمایشگاه از 7 تا 10 ژانویه 2025 برگزار می‌شود.

2. قاهره آی‌سی‌تی؛ محور رشد فناوری در مصر

قاهره آی‌سی‌تی، نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی در حوزه فناوری است که هرساله ماه نوامبر در مصر برگزار می‌شود. این رویداد از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری در خاورمیانه و آفریقا است که در آن علاوه بر اینکه شرکت‌های فناوری محصولات خود را در قسمت نمایشگاه به نمایش می‌گذارند، بخش‌های دیگری مانند کنفرانس و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود. در قاهره آی‌سی‌تی 2023 در مجموع حدودا 114 هزار نفر شرکت کردند. این رویداد چهارروزه فقط در یک سالن از نمایشگاه خود که مختص دانش‌آموزان و دانشجویان بود و کانکتا نام داشت، میزبان 79 هزار نفر بود. در این رویداد 43 موافقت‌نامه همکاری و مشارکت بین شرکت‌های حاضر امضا شد که این امر نشان‌دهنده پتانسیل همکاری و رشد در صنعت فناوری مصر است. در قاهره آی‌سی‌تی 2023 که بیست‌وهفتمین دور از این رویداد بود، 289 سخنران، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی متنوعی را در زمینه‌های مختلف فناوری مانند فناوری اطلاعات، مخابرات، ارتباطات ماهواره‌ای و هوش مصنوعی برگزار کردند. همچنین در قسمت نمایشگاهی این رویداد 500 شرکت غرفه داشتند. به طور کلی، قاهره آی‌سی‌تی از حمایت قوی وزارتخانه‌های دولتی برخوردار است و تاکنون توانسته با تقویت همکاری، تبادل دانش و پیشرفت فناوری، نقشی اساسی در شکل‌دادن به آینده بخش مخابرات و فناوری اطلاعات منطقه ایفا کند.

3. جیتکس؛ قلب تپنده فناوری در خاورمیانه

نمایشگاه جیتکس یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فناوری جهان است که از سال ۱۹۸۱ میلادی هرساله در شهر دبی برگزار می‌شود. این نمایشگاه بیش از چهار دهه است که شرکت‌ها، متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه فناوری را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا کسب‌وکارها، اقتصاد، جامعه و فرهنگ این کشور (دبی) را ارتقا دهد. این نمایشگاه ۴۱ سالن بزرگ دارد و برنامه‌های مختلفی چون کنفرانس، کارگاه‌های عملی و آموزشی و رونمایی از آخرین فناوری‌های روز در آن اجرا می‌شود.

جیتکس 2023 کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و رهبران صنعت ICT را از سراسر جهان در مکانی با بیش از ۲۱۰.۰۰۰ مترمربع دور هم جمع کرد. در این رویداد پنج‌روزه، بیش از صد ساعت کارگاه و ۱۱ کنفرانس برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از شش هزار غرفه‌دار، ۱۴۰۰ سخنران، ۱۸۰۰ استارتاپ، ۱۷۰ کشور، ۱۷۰ هزار تاجر و مدیر حرفه‌ای و فنی، ۹۰۰ سرمایه‌گذار و ۳۵۰ نهاد دولتی حضور داشتند. شرکت‌های شناخته‌شده‌ای چون سیسکو، های‌سنس، نوکیا، مایکروسافت، سلزفورس، اوراکل، گوگل‌کلاد، آی‌بی‌ام، اینویدیا، علی‌باباکلاد و اس‌اندپی گلوبال در جیتکس چهل‌وسوم شرکت کرده بودند.

جیتکس 2023 شامل بخش‌ها و رویدادهای مختلفی از جمله فین‌تک سرج، اجلاس جهانی بلاکچین، مارکتینگ مانیا، گلوبال دواسلم، جیتکس ایمپکت، فیوچر اوربانیسم و اجلاس سوپربریج بود. هرکدام از این رویدادها به موضوعات مختلفی از جمله فین‌تک، بلاکچین، بازاریابی، برنامه‌نویسی، محیط زیست، شهر هوشمند و هوش مصنوعی پرداختند.

4. کنگره جهانی موبایل و دورهمی غول‌های فناوری

نمایشگاه MWC یا کنگره جهانی موبایل، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی موبایل در دنیا است که هر سال در بارسلونا برگزار می‌شود. در این نمایشگاه بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ، ال‌جی، زدتی‌ای، هواوی، اچ‌تی‌سی، سونی از جدیدترین محصولاتشان رونمایی می‌کنند. در این رویداد تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، اپراتورهای موبایل و شرکت‌های بزرگ و کوچک فناوری شرکت می‌کنند. کنگره جهانی موبایل علاوه بر بخش نمایشگاهی بخش محتوایی نیز دارد که شامل کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف است. قبل از شروع کنگره جهانی موبایل 2024 پیش‌بینی می‌شد حدود 85 هزار نفر در آن شرکت کنند، اما گزارش‌ها پس از پایان رویداد نشان داد که حدود 101 هزار نفر از سراسر جهان در آن شرکت کردند. طبق گزارشی که سایت کنگره جهانی موبایل پس از رویداد 2024 منتشر کرد، بیش از 1100 سخنران و رهبر فکری، 140 کشور، 2700 غرفه‌دار، 28000 سازمان و 70 وزیر و چهره دولتی در این رویداد حضور داشتند. بنا بر این گزارش 70 درصد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از سایر کشورها بودند. همچنین 51 درصد از حاضرین مدیران ارشد و سطح بالاتر بودند.

5. آی‌اف‌ای و نوآوری

آی‌اف‌ای (IFA) نزدیک به یک قرن است که در برلین برگزار می‌شود. این نمایشگاه تجاری فناوری اغلب به عنوان نسخه اروپایی CES توصیف می‌شود. این رویداد صدساله نشان‌دهنده یک قرن تکامل فناوری است. آی‌اف‌ای به عنوان یک نمایشگاه رادیویی در سال 1924 شروع به کار کرد. در سال 1930، آلبرت انیشتین در افتتاحیه این نمایشگاه سخنرانی کرد. صدمین دوره این نمایشگاه در سپتامبر 2024 برگزار خواهد شد. این نمایشگاه لوازم الکترونیکی هر سال در پنج روز برگزار می‌شود و برندهای جهانی، رهبران صنعت و علاقه‌مندان به فناوری را گرد هم می‌آورد. علاوه بر وسایل الکترونیکی، به موضوعات مختلفی از جمله کامپیوتر و بازی، فیتنس و سلامتی دیجیتال و خانه هوشمند می‌پردازد. تمرکز اصلی آی‌اف‌ای بر نوآوری است.

در آی‌اف‌ای 2023، تقریبا 2200 غرفه‌دار از سراسر جهان، 187 سخنران و بیش از 182 هزار بازدیدکننده از 139 کشور گرد هم آمدند. این رویداد بزرگ شامل بخش‌های مختلفی از جمله آی‌اف‌ای، آی‌اف‌ای نکست، آی‌اف‌ای گلوبال مارکتز و آی‌اف‌ای 100مومنتز است. آی‌اف‌ای روی لوازم الکترونیکی و لوزام خانگی تمرکز دارد و ترندهای جهانی روز را به نمایش می‌گذارد. آی‌اف‌ای نکست به موضوعات هوش مصنوعی و پایداری می‌پردازد و نوآوری‌هایی را به نمایش می‌گذارد که الهام‌بخش نحوه زندگی و کار ما هستند. آی‌اف‌ای گلوبال مارکتز نیز برترین پلتفرم تأمین منابع B2B اروپا برای لوازم الکترونیکی مصرفی و خانگی است و تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان و برندهای نوظهور را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد. آی‌اف‌ای 100مومنتز صد روز قبل از شروع نمایشگاه آغاز می‌شود و فعالیت‌های هیجان‌انگیزی را برای مخاطبان خود رقم می‌زند.

نکته بسیار چشمگیر در مقایسه الکامپ یا حتی دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی ایرانی با نمونه‌های خارج از کشور، میزان استقبال و بازدید است. فلسفه نمایشگاه چیست؟ اینکه کسب‌وکارها و شرکت‌ها محصولات و خدمات را به نمایش بگذارند و مشتری، شریک و ارتباطات جدید به دست آورند. نمایشگاهی که بازدیدکننده ندارد چه فرقی با یک دورهمی کسب‌وکاری دارد؟ علاوه بر محدودیت‌های کشور و چالش‌های بین‌المللی که مانع حضور هیئت‌های خارجی می‌شود، اگر نمایشگاه بازدیدکننده داخلی هم نداشته باشد چه کارکردی می‌تواند برای شرکت‌ها داشته باشد؟ یکی دیگر از نقاط قوت نمایشگاه‌های خارجی حمایت و حضور دولتی‌ها است. با توجه‌ به شرایط و زمان برگزاری الکامپ امسال احتمالا این مورد هم از کسب‌وکارها دریغ می‌شود. در پایان باید گفت، با صرف برگزاری یک نمایشگاه و نهادن نام بین‌المللی بر آن نمی‌توان گرهی از مشکلات صنعت باز کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها