|

ایران سربلند

برای مواجهه با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی، «وفاق ملی» بهترین راهکار حاکمیت است. دولت وفاق ملی به معنای «همبستگی اجتماعی و یکپارچگی ملی» است و نباید آن را با «یکدست‌سازی» و «یکسان‌سازی» معادل دانست. ایران امروز در شرایط حساسی قرار دارد؛ باید «منافع ملی» توسط همه گروه‌ها در اولویت قرار گیرد و در چارچوب وفاق ملی، اخلاق و احترام به فضای فرهنگی و سیاسی کشور بازگردد.

علیرضا  تابش

 

برای مواجهه با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی، «وفاق ملی» بهترین راهکار حاکمیت است. دولت وفاق ملی به معنای «همبستگی اجتماعی و یکپارچگی ملی» است و نباید آن را با «یکدست‌سازی» و «یکسان‌سازی» معادل دانست. ایران امروز در شرایط حساسی قرار دارد؛ باید «منافع ملی» توسط همه گروه‌ها در اولویت قرار گیرد و در چارچوب وفاق ملی، اخلاق و احترام به فضای فرهنگی و سیاسی کشور بازگردد. در کشوری با پیشینه طولانی‌مدت و ظرفیت‌های عظیم انسانی، مادی و معنوی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهم‌ترین عامل «وفاق ملی» است. میراث فرهنگی همچون ریشه درختی است که همیشه نیاز به مراقبت دارد. فهم و شناخت همه ما از ریشه و اصل‌، شناخت ما را نسبت به سرزمین‌مان و ظرفیت‌های ایران اصلاح می‌کند. ایران سرزمین تنوع‌ها و شگفتی‌هاست و «وفاق ملی» جز با شناخت ریشه‌های هویتی، تاریخی و صیانت از این ریشه‌ها‌ میسر نمی‌شود. این شناخت هم به مردم محدود نمی‌شود، بلکه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید در چارچوب سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی، نسبتِ خود را با ریشه‌های هویتی، فرهنگ و میراث تاریخی، روشن و شفاف کنند.

یکی از اهداف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تقویت همبستگی اجتماعی و وفاق ملی و درک تنوع فرهنگی و احترام متقابل در عین کثرت است.

بقا و سربلندی ایران و تقویت فرهنگ ایرانی‌-‌اسلامی با پذیرش و دفاع از تنوع فرهنگی  ممکن است.

گسترش گردشگری و حمایت از هنرهای سنتی می‌تواند نقشی انسجام‌بخش میان ایرانیان ایفا کند. در این میان نقش نخبگان، متخصصان، انجمن‌ها، تشکل‌ها و فعالان رسانه‌ بسیار تعیین‌کننده است. زمانی حال مردم خوب می‌شود که بتوانیم مثل تاریخ، زاینده و پویا باشیم. ایران به پشتوانه تاریخی‌، ظرفیت‌های تمدنی و حمایت مردمی در جوامع محلی، می‌تواند در سطح جهان نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.

اراده تحقق مطلوب وفاق و همبستگی ملی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر مبادی متعددی است که مبتنی بر اشتراکات ملت استوار شده و مهم‌ترین و اصلی‌ترین آنان «ارزش‌های دینی» است.

قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی مردم، می‌تواند همه اقوام، گروه‌ها، گرایش‌ها و احزاب مختلف را در حفظ مصالح و منافع ملی به هم پیوند زند.

تحقق وفاق ملی در بستر تنوع فرهنگی و با مشارکت ملی‌، موفقیتی بزرگ برای دولت چهاردهم و زمینه‌ساز سایر موفقیت‌ها‌ست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها