|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی | سی‌ام اردیبهشت

روایتی از سقوط هواپیمای وزیر و همراهان/ علت قطعی برق بی‌سابقه تهران چه بود؟

هاشمی رفسنجانی روز سی‌ام اردیبهشت در مورد سقوط هواپیمای وزیر، انتخابات و قطعی برق گسترده در تهران نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از سقوط هواپیمای وزیر و همراهان/ علت قطعی برق بی‌سابقه تهران چه بود؟

صبح براى مراسم تشییع جنازه جان‌باختگان سقوط هواپیما، به مجلس رفتم. رهبرى و سران سه قوه و خانواده‌هاى عزادار و بسیارى از شخصیت‌هاى کشور بودند. با معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشتیم. بیشتر وقت، صرف مسائل انتخابات و نگرانى‌ها از آینده شد. در مورد طرح پیل سوختى هم بحث شد و نیز ایجاد ارتباط با مراکز تحقیقات دیگر کشورها. آقاى [محمود] واعظى، در مورد تأیید [و حمایت] حزب اعتدال و توسعه از آقاى [علی] شمخانى سؤال کرد. گفتم، در جلسات حزب، براى تصمیم‌گیرى بحث کنید.

پیش از ظهر، برق تهران و اکثر استان‌هاى ایران قطع شد و تا ساعت‌ها برق نبود و مشکلات زیادى براى مردم پیش آورد؛ حتى در زمان جنگ، چنین قطعی برق وسیع و سراسرى و طولانى نداشتیم. موتور برق اضطرارى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] معیوب بود و قطع و وصل مى‌شد. عصر، آقاى [حبیب‌الله] بیطرف، وزیر نیرو، تلفنى توضیح داد که مشکل از حادثه دیدن یک خط از سه خط انتقال برق شمال به تهران شروع مى‌شود که بار آن به خط دیگرى منتقل مى‌شود و آن هم قطع مى‌شود، با قطع برق از تهران و فشار زیاد روى نیروگاه‌های تهران، آنها خاموش مى‌شوند و این وضع کم‌کم به همه نیروگاه‌های جنوب شرق و غرب تکرار مى‌شود؛ به جز مشهد و شمال و همدان.

عصر آقاى [محمد] سعیدى‌کیا، [مشاور رئیس‌جمهور] آمد. گفت، به منطقه سقوط هواپیما رفته و اجساد را دیده و شایعات مربوط به زنده‌بودن بعضى‌ها تا ساعات بعد را تکذیب کرد و گفت، سه ساعت پیاده رفته تا به منطقه رسیده است. گفت، جهاد و کشاورزى، هر دو از ادغام دو وزارت ناراضى‌اند. آقاى [علی] آقامحمدى، [قائم‌مقام سازمان صداوسیما] آمد و گفت، بعضى از نیروهاى چپ دوم خرداد از حزب مشارکت ناراضی‌اند و خواستار تأیید صلاحیت آقاى [ابراهیم] اصغرزاده، [عضو شورای شهر تهران] هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها