|

غزه؛ مسلخ انسانیت

غزه در آتش و خون می‌غلتد. انسانیت در «مسلخ غزه» ذبح شد. قلم یارای تحریر ندارد؛ خداوند به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد می‌کند. بنابراین، کسانی‌که می‌کوشند با توسل به تزویر، سانسور و «تحریف حقایق»، جای مظلوم و ظالم را عوض کنند همان بِه که قلم‌شان از نگارش بازایستد و هرگز خداوند یاری‌شان نفرماید.

غزه؛ مسلخ انسانیت

‌عبدالحکیم  سالارزهی: غزه در آتش و خون می‌غلتد. انسانیت در «مسلخ غزه» ذبح شد. قلم یارای تحریر ندارد؛ خداوند به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد می‌کند. بنابراین، کسانی‌که می‌کوشند با توسل به تزویر، سانسور و «تحریف حقایق»، جای مظلوم و ظالم را عوض کنند همان بِه که قلم‌شان از نگارش بازایستد و هرگز خداوند یاری‌شان نفرماید. برخی دیگر، اما با خدای خود عهد بسته‌اند که هرگز یاری‌دهنده ستمگر نباشند و با تمام توان خود «اهداف مرموز» اشغالگران، زورگویان و زیاده‌خواهان را برملا کنند و قطرات کِلک را با خونِ جگر و آه و اشک ممزوج کرده، تقدیم خواهران و برادران مظلوم خود کنند. فلسطین اما سالیان متمادی در فراز و نشیب تاریخ، درگیر حوادث عجیب و غریب بوده و خاک این دیار وقایع غم‌بار و غم‌انگیز فراوانی را شاهد بوده است. به‌راستی سرزمین شام گهواره پیامبران و مهد ادیان بوده است. از این رو، شاید دشمنان انسانیت این مناسبت را برنتافته‌اند و نمی‌خواهند انسان‌های آزاده و یکتاپرست در این قلمرو زندگی کنند و در عوض ظلم و جور آنجا جاری و ساری باشد. اسف‌بارتر اینکه حامیان و پیروان «رژیم‌های خودکامه»، جنایات ضد بشری را از صفحات شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات محو می‌‌کنند و افکار و اندیشه همگان را به سخره می‌گیرند! تا کی می‌توانند با این شیوه اندیشه آزادگان را مدیریت کنند؟

گذرگاه رفح و اشغال آن

ژنوساید در غزه با توجیه دفاع مشروع و اشغال گذرگاه زمینی رفح، آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی و دروازه حیاتیِ مردم غزه به دنیای خارج، نشانگر نقشه‌های رژیم «امپریالیستی»، خون‌آشام و «جنگ‌طلب» اسرائیل برای بیرون‌راندن ساکنان این سرزمین به صحرای سیناست. گذرگاه رفح؛ واقع در جنوب غزه و متصل با مرز «شبه‌‌جزیره‌ سینا»ی مصر، تنها مسیر خروجی غزه به مصر است که به عنوان رابط مهم بین غزه و سایر نقاط جهان عمل می‌کند. در حالی که تعداد ساکنان اصلی رفح قبل از وقوع جنگ ۷ اکتبر بالغ بر ۲۶۰ هزار نفر بود، اما در حال حاضر حدود ۱.۴ میلیون نفر در این استان آواره شده‌اند. تعداد شهدای غزه به مرز 36هزارو 500 نفر رسیده است. مرگ تدریجی بر اثر «سوءتغذیه»، شیوع گرسنگی و انواع بیماری‌ها، «بحران‌های انسانی و پزشکی» را تشدید می‌کند. محاصره غزه از زمین و هوا، جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه، چهره واقعی «رژیم به‌ظاهر اهل مدارا و دموکراتیک» صهیونسیتی را که ایده‌اش کشتن، فروکاستن، مثله‌کردن و راندن مردم فلسطین است، به نمایش می‌گذارد. مردم فلسطین اما معتقدند آنچه در رفح رخ می‌دهد یک قتل‌عام است. در ادامه عملیات هشت‌ماهه اسرائیل علیه مردم غزه که ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز شده بود و تاکنون ادامه دارد، اسرائیل سحرگاه دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ حملات مرگ‌باری را در اردوگاه‌های رفح کلید زد. عملیات رفح به قدری هولناک بود که شاهدان عینی عنوان «زنده زنده سوزاندن» را بر آن نهاده‌اند. حمله به اردوگاه‌های رفح دو روز پس از رأی دادگاه لاهه و دستور آن‌ به اسرائیل برای توقف عملیات علیه غیرنظامیان رخ داد.

امام جماعت مسجد «الهدی»، عائد ابوحسنین، بر مخروبه‌های مسجدی که توسط ارتش اسرائیل در «اردوگاه یبنا» ویران شده است، می‌ایستد و می‌گوید: «این یک شوک بزرگ بود که در نیمه‌های شب با صدای بمباران، درگیری‌های شدید و لرزه‌ها از خواب بیدار شدیم، گویا زلزله‌ای منطقه را لرزاند. بمباران مسجد و منازل مجاور و اطراف را ویران کرد و منجر به شهادت جمعی از مردم شد. آنچه اتفاق افتاد مانند یک زمین‌لرزه ویرانگر بود که ناگهان به ویرانی تبدیل شد و دود از همه جا بلند شد، گویا گدازه‌های آتشفشانی منفجر شده است». فاطمه قشته ۴۵ساله، با لحنی عصبانی می‌گوید: «ما غیرنظامی هستیم، چرا در حالی که ما خواب بودیم سقف خانه ما بر اثر بمباران فروریخت؟» مصطفی ابوسلیمه ۳۹ساله، درخصوص این رخداد به خبرگزاری آناتولی می‌گوید: «از بمباران ناگهانی غافلگیر شدیم، بنابراین سعی کردم بیرون بروم تا ببینم چه خبر است، اما سرعت موشک‌ها و هواپیماهای اسرائیلی سریع‌تر بود، بنابراین بخش‌هایی از سقف خانه ما شروع به ریزش کرد. پس از آنکه صدای موشک‌ها و هواپیماها ما را از خواب بیدار کرد ما شب را در ترس و وحشت شدید سپری کردیم». در حال حاضر، تانک‌ها و خودروهای نظامی اسرائیل در میدان‌های گذرگاه رفح در امتداد محور فیلادلفیا؛ مرز مصر با نوار غزه، در حال تردد هستند. نهادهای محلی و بین‌المللی اشغال گذرگاه رفح؛ گذرگاه کمک‌های بشردوستانه به غزه و بسته‌شدن گذرگاه تجاری «کرم شالوم» را تشدید بحران انسانی و بهداشتی دانسته‌اند. گذرگاه تجاری «کرم شالوم» پس از آغاز «عملیات طوفان‌الاقصی» توسط رژیم صهیونسیتی بسته شد. گذرگاه‌های دیگر غزه بعد از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ در قالب تحمیل قوانینی ظالمانه به مرور زمان توسط رژیم صهیونیستی بسته شدند. «گذرگاه‌های هفت‌گانه» مرزی غزه به عنوان معابر ارتباطی بین نوار غزه با کشورهای مصر و اسرائیل عمل می‌کنند.

اهداف نبرد اسرائیلی؛ محکوم به فنا

هشام عدوان، سخنگوی سازمان گذرگاه‌های مرزی می‌گوید: «اشغال گذرگاه زمینی رفح فاجعه انسانی را به ویژه برای بیماران و مجروحان تشدید می‌کند و مردم در نتیجه توقف ورود کمک‌های بشردوستانه محکوم به مرگ می‌شوند». برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که بر اثر جنگ اسرائیل در رفح ۱۱ هزار مجروح و 10 هزار بیمار سرطانی برای ادامه حیات نیاز فوری به سفر خارجی دارند. پس از «تخریب سیستماتیک» بیمارستان‌ها، تنها «بیمارستان دوستی» فلسطینی-ترکی برای بیماران سرطانی عمل می‌کند. تحولات در شرق رفح پس از اعلام ارتش اشغالگر مبنی بر کشته‌شدن سه سرباز و زخمی‌شدن ۱۲ نفر دیگر از سربازانش بر اثر حمله موشکی که مسئولیت آن بر عهده عزالدین قسام است، رخ داد. گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، یک پایگاه نظامی را در مجاورت گذرگاه «کرم شالوم» در جنوب شرقی شهر هدف قرار داد که در پی این عملیات، نیروهای اشغالگر گذرگاه تجاری «کرم شالوم» در مجاورت گذرگاه رفح را بستند و از عبور کامیون‌های کالاهای تجاری و کمک‌های بشردوستانه جلوگیری کردند.

اهداف سیاسی

دکتر حسام ‌الدجنی، استاد علوم سیاسی در گفت‌وگو با الجزیره با بیان اینکه رفح در دو مورد با شهرهای دیگر تفاوت دارد، می‌گوید: اولا رفح بیش از یک میلیون آواره را در خود جای داده است و مرکزی برای فعالیت‌های بشردوستانه وابسته به سازمان‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. موضوع دوم به گفته الدجنی به موقعیت ژئوپلیتیک رفح مربوط می‌شود، زیرا این دروازه، غزه را از طریق مصر به خارج وصل می‌کند. هرگونه جنگ در رفح، به ویژه در محور فیلادلفیا، ممکن است توسط یک مصری به عنوان نقض پیمان کمپ دیوید تعبیر شود، علاوه بر هراس‌داشتن از سرازیرشدن جمعیت به سمت گذرگاه مصری. مصطفی ابراهیم تحلیلگر مسائل اسرائیل، اشغال «گذرگاه رفح» را تلاشی از سوی دولت نتانیاهو برای اعمال فشار بیشتر درخصوص دستیابی به توافق آتش‌بس می‌داند. به اعتقاد مصطفی ابراهیم، نتانیاهو (بعد از شکست خودش در غزه) به دنبال ترویج تصویری از پیروزی است تا به اسرائیلی‌ها بگوید ما وارد رفح شده‌ایم و یکی از نمادهای حاکمیت حماس را به دست گرفته‌ایم؛ نتانیاهو تصور می‌کند چنین وانمودی در توانمندسازی او تأثیرگذار است. این تحلیلگر معتقد است عملیات نظامی اسرائیل در رفح بر زندگی مردم تأثیر عمیقی گذاشته است، به خصوص زمانی که این شهر بیش از نیمی از جمعیت نوار غزه را در خود جای داده است. اکنون آنجا هیچ بیمارستانی برای معالجه وجود ندارد و بیمارستان دولتی «ابویوسف النجار» عملا توسط مردم تعطیل شده است.

قحط‌سازی

اسماعیل الثوابته مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در گفت‌وگویی با الجزیره، تصمیم اشغالگران مبنی بر توقف ورود کمک‌های بشردوستانه و بستن گذرگاه‌های رفح و کرم‌ شالوم را سناریویی در تکمیل «نسل‌کشی» دانسته است. در واقع شرق استان رفح حاکی از یک «فاجعه انسانی» نه تنها برای ساکنان این شهر، بلکه برای تمامی مناطق نوار غزه است که صحنه‌های دردآلودی از «گرسنگی سیستماتیک» و کمبود آذوقه را تجربه می‌کنند. الثوابته به بررسی آنچه شهر رفح با آن مواجه است، پرداخته و گفته است: «یورش ارتش اشغالگر به رفح و بستن گذرگاه‌ها، تصمیمی برای توقف کمک‌ها و تحمیل وضعیت سردرگمی در میان رده‌های پزشکی، کارکنان، مجروحان، بیماران و آوارگان است و مجبورکردن آنان به ترک بیمارستان‌ها، مدارس و مراکز پناهندگی، اهدافی تهدیدآمیز در چارچوب جنایات مداوم است».

سرنوشت مردم فلسطین

و اما آیه «تلک الأیام نداولها بین الناس» تسلای ‌خاطر مسلمانان راستین می‌شود. درحالی‌که صهیونیست‌ها بیش از هفت دهه اشغال، هنوز طرْفی بر مکر نبسته‌اند، اگر 700 سال طول بکشد باز هم هرگز طرْفی نخواهند بست‌ چراکه ملت فلسطین اراده‌اش را با «اراده الهی» گره زده و در این راه پرخطر گام نهاده است. اشغالگران بدانند وقتی اراده یک ملت تحتِ اشغال، منافی نیت شوم و نحس آنهاست، «اراده و مشیت الهی» به مددشان خواهد آمد. هرچند جامعه بشری چشم و گوش‌شان را بر واقعیت و آنچه در غزه و رفح می‌گذرد ببندد، اما «یدالله فوق أیدیهم» است.

و اما سخن آخر که با اشک خون‌بار می‌نگارم، این است که اگر قرار بود همه دنیا دیوار باشد دروازه‌ای بر آن قرار نمی‌دادند و شما نیز با «بِضاعت مُزجات» خود به «امداد غیبی» خداوند توکل کنید. به امید آنکه خداوند آزادمردانی را از گوشه‌های کره خاکی به مدد و کمک‌تان گسیل دارد.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها