|

ترامپ تغییری نکرده است

رئیس‌جمهور سابق آمریکا خود را قربانی تقلب می‌داند

ترامپ تغییری نکرده است

منیژه موذن

 

وقتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در مقابل خبرنگار CNN در مصاحبه‌ای ادعاهای سابق خود مبنی بر تقلب در انتخابات 2020 را تکرار کرد، به هواداران و مخالفانش پیامی روشن داد. این پیام به دموکرات‌ها و مخالفانش بود که در طول کمپین انتخاباتی 2024 شاهد همان اتفاقاتی هستند که در سالهای ریاست جمهوری ترامپ و در انتخابات گذشته همه آن را تجربه کرده بودند. آخرین مصاحبه زنده ترامپ گواه بر این که او هیچ تغییری نکرده است.

 

اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ۲۰۲۴

دونالد ترامپ در نوامبر 2022 در ویلای شخصی‌اش در مارالاگو در جمع برخی از هوادارانش کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 را رسما اعلام کرد.این سومین باری است که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری کاندید می‌شود.

آغاز به کار کمپین انتخاباتی بایدن

جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا هم در آوریل 2023 کمپین ریاست جمهوری خود را به راه انداخت. اعلام رسمی کاندیداتوری ترامپ و بایدن آمریکا را یک قدم به مبارزه دوباره بایدن-ترامپ نزدیک‌تر می‌کند. مبارزه‌ای که رای دهندگان آمریکایی چندان مشتاق آن نیستند.

 

مردم آمریکا مشتاق این مبارزه نیستند

این مبارزه انتخاباتی در زمانی آغاز شده که اکثریت آمریکایی ها معتقدند، کشوری که این دو مرد در دو دوره رهبری کردند، در مسیر اشتباهی قرار دارد.

در نظرسنجی NBC که در ماه آوریل منتشر شد 70 درصد از پاسخ دهندگان گفتند، بایدن نباید نامزد شود و 60 درصد معتقد بودند که ترامپ نباید نامزد شود.فاصله کمی بین این دو رقیب دیرینه یعنی ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌ها وجود دارد. آماری که نشان می‌دهد فضای سیاسی آمریکا از سال 2020 تا کنون تفاوت چندانی نکرده است.

 

وعده‌های ترامپ

ترامپ، در دوران ریاست جمهوری‌اش دوبار استیضاح شد. اخیرا هم در دادگاهی در نیویورک پای میز محاکمه رفته است. او با قول«بازگرداندن شکوه آمریکا، منصوب کردن قضات محافظه‌کار و تقویت اقتصاد» به کارزار انتخاباتی قدم گذاشته است. ترامپ معتقد است تنها کاندیدایی است که می‌تواند جنگ جهانی سوم را متوقف کند.

 

دموکرات‌ها چه دیدی نسبت به ترامپ دارند؟

دموکرات‌ها در مورد ترامپ دو نظر متفاوت دارند. در سطح سیاسی آنها به ترامپ به عنوان تنها چهره شاخص حزب جمهوری‌خواه در سه انتخابات ناامید کننده برای این حزب نگاه می‌کنند. در عین حال اما آنها ترامپ را یک تهدید وجودی برای دموکراسی آمریکا می‌بینند.

ترامپ پس از اعلام کاندیداتوری بایدن در بیانیه‌ای دوباره بر تقلب در انتخابات 2020 تاکید کرد؛ دروغی که حمله شش ژانویه به کنگره را در پی داشت.

 

بایدن چقدر در مقابل ترامپ شانس دارد؟

دموکرات‌ها معتقدند آنچه به بایدن در این مسیر کمک خواهد کرد، افراط ‌گرایی ترامپ و متحدانش در کنگره است. در عین حال وضعیت اقتصادی پس از سالهای پاندمی دولت بایدن را در شرایط سختی قرار داده است.نرخ تورم و رکود دستمزدها دو موضوعی است که ترامپ از آنها برای حمله به بایدن استفاده می‌کند. در نسخه ترامپ از تاریخ آمریکا او قربانی شرایط اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا بود.

 

شمشیر دو لبه کاندیداتوری ترامپ

ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه باید در انتخابات مقدماتی این حزب پیروز شود. اما با توجه به نفوذ او در حزب و در میان بسیاری از جمهوری‌خواهان این پیروزی چندان دور از دسترس نیست.از طرفی حضور دوباره ترامپ در انتخابات ممکن است به نفع دموکرات‌ها باشد. او همانطور که هوادار افراطی دارد، مخالف جدی هم دارد.

 

رضایت آمریکایی‌ها از بایدن چقدر است؟

بایدن هم شرایط چندان خوبی ندارد. میزان رضایت آمریکایی‌ها از او در آخرین نظرسنجی‌ها 38 درصد است.نگرانی بسیاری از رای دهندگان جوان مسائل اجتماعی  از جمله لغو قانون سقط جنین است. عملکرد دولت بایدن در مخالفت با رای دادگاه عالی از نظر هوادارانش مثبت بوده اما درعین حال وضعیت اقتصادی او را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.نفرت از ترامپ ممکن است برخی از مردم را به رای در انتخابات ترغیب کند. این نفرت شاید از محبوبیت بایدن برای کمپین انتخاباتی او اثرگذارتر باشد.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها