|

اسکاری با کمترین نشانه‌های سیاسی

مراسم نود‌و‌پنجمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار، یکشنبه‌شب با اجرای جیمی کیمل در سالن دالبی‌ تئاتر شهر لس‌آنجلس برگزار شد؛ مراسمی که معرفی برگزیدگانش نزدیک به چهار ساعت زمان برد و مجری‌اش با الاغ وارد این سالن شد. البته این الاغ، بازیگر مشهوری است‌.

اسکاری با کمترین نشانه‌های سیاسی

شرق: مراسم نود‌و‌پنجمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار، یکشنبه‌شب با اجرای جیمی کیمل در سالن دالبی‌ تئاتر شهر لس‌آنجلس برگزار شد؛ مراسمی که معرفی برگزیدگانش نزدیک به چهار ساعت زمان برد و مجری‌اش با الاغ وارد این سالن شد. البته این الاغ، بازیگر مشهوری است‌. «جنی»، الاغ مینیاتوری و ستاره برجسته فیلم نامزد اسکار «بنشی‌های اینیشرین» است و از نظر برخی رسانه‌های جهان، حضور او بر صحنه اسکار یکی از زیباترین لحظات اسکار امسال بود. جیمی کیمل، مجری اسکار امسال، جنی را به‌عنوان یک حیوان حمایت‌شده معرفی کرد. او گفت: «جنی نه‌تنها یک بازیگر است، بلکه یک الاغ تحت حمایت تأیید شده است». جیمی کیمل، مجری امسال مراسم اسکار، در ابتدا با لحنی طنز به حواشی سال گذشته و ماجرای سیلی‌زدن ویل اسمیت به کریس راک اشاره کرد و گفت: «ما ترجیح می‌دهیم به شما خوش بگذرد و دوست دارم احساس امنیت کنم. به همین دلیل مقررات سختی وضع کردیم. اگر کسی زمان اجرا، در هر بخش از مراسم اقدام به خشونت کند، به او اسکار بهترین بازیگر داده نمی‌شود». در این مراسم اما اظهارنظرهای سیاسی ممنوع نبود و تا حد زیادی صحبت‌های این‌چنینی از سمت دریافت‌کنندگان جوایز توجه‌برانگیز شد.

یکی از نکات درخورتأمل مراسم نود‌و‌پنجمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار، درخشش فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» بود‌. این فیلم که رقبای سرسختی همچون «در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب‌»، «بنشی‌های اینیشرین»، «الویس»، «فابلمن‌ها»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک»، «مثلث غم، حرف‌های زنانه» داشت، توانست اسکار بهترین فیلم را دریافت کند.

دنیل کوان و دنیل شاینرت نیز مشترکا جایزه بهترین کارگردانی را برای «همه چیز همه جا به یکباره» دریافت کردند. آنها از سد نامزدهای این بخش از‌جمله تاد فیلد برای کارگردانی فیلم «تار»، مارتین مک‌دونا برای کارگردانی «بنشی‌های اینیشرین»، روبن اوستلوند سازنده «مثلث غم» و استیون اسپیلبرگ برای گارگردانی «فابلمن‌ها» گذشتند. از‌جمله شگفتی‌های این فیلم دریافت سه اسکار بازیگری بود. «میشل یئو» برای بازی در این فیلم توانست یکی از رقبای جدی خود، کیت بلانشت که بسیاری او را بخت اول اسکار بهترین بازیگر زن امسال برای ایفای نقش در «تار» می‌دانستند، پشت سر بگذارد. همچنین «میشل یئو»، بازیگر مالزیایی، به نخستین هنرپیشه آسیایی در تاریخ ۹۵‌ساله جوایز اسکار تبدیل شد که در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن موفق به دریافت جایزه شده است. «که هوی کو آن» نیز از دیگر بازیگران «همه چیز همه جا به یکباره» بود که اسکار را به خانه برد. او در سخنرانی پس از دریافت جایزه، با چشم‌های اشک‌بار گفت: «مادر من ۸۴ساله است و از خانه مرا تماشا می‌کند. مامان من همین الان اسکار گرفتم! سفر من از یک قایق آغاز شد. من یک سال را در کمپ پناه‌جویان گذراندم و در نهایت از اینجا روی بزرگ‌ترین صحنه هالیوود سر درآوردم. می‌گویند که چنین داستان‌هایی فقط در فیلم‌ها اتفاق می‌افتد. باورم نمی‌شود که این اتفاق برای من افتاد». این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم درخشید و «جیمی لی کرتیس» نیز اسکار را دریافت کرد و البته اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی و تدوین نیز به این فیلم تعلق گرفت. دیگر فیلمی که در این مراسم بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد، فیلم آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» بود که با چهار جایزه در رتبه دوم بیشترین جوایز آکادمی اسکار این دوره قرار گرفت. این فیلم اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سال را دریافت کرد و رقبایش از کشورهای آرژانتین، لهستان و ایرلند را کنار زد. اسکار بهترین فیلم‌برداری هم به این فیلم رسید و در نهایت اسکار بهترین طراحی تولید و بهترین موسیقی متن را هم به خود اختصاص داد. پیش‌بینی می‌شد این فیلم جایزه دریافت کند، حتی دو روز قبل «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد ام سونتاگ» گفته بود: «من فکر می‌کنم اگر فیلم آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کند، در‌حالی‌که زلنسکی که بزرگ‌ترین جنگ اروپا را از زمان جنگ جهانی دوم در اوکراین‌ هدایت می‌کند، اجازه صحبت در مراسم اسکار را نداشته باشد، نمونه بهتری از ریاکاری مدیران و تهیه‌کنندگان ارشد صنعت فیلم از آن نخواهید یافت».

اما یکی از بخش‌های شایان توجه‌ مراسم، اهدای اسکار بهترین بازیگر مرد به برندان فریزر برای فیلم «نهنگ» بود. طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسید آستین باتلر برای ایفای نقش در فیلم «الویس» برنده این جایزه شود، اما برندان فریزر با پشت سر گذاشتن رقبایی همچون آستین باتلر، کالین فارل برای بازی در«بنشی‌های اینیشرین»، پل مسکال برای بازی در فیلم «افترسان» و بیل نای برای ایفای نقش در«زندگی» برنده این جایزه شد. او که پیش از این برای ایفای نقش در «نهنگ» برنده جایزه انجمن منتقدان فیلم و جایزه انجمن بازیگران سینما شده بود، در مراسم یکشنبه‌شب، اسکار را به خانه برد. او در بخشی از صحبت‌هایش از دارن آرونوفسکی، کارگردان فیلم «نهنگ»، برای اینکه با روشی خلاقانه برای او یک طناب نجات فراهم کرد، تشکر کرد و گفت: «از دارن آرونوفسکی سپاسگزارم که برای من طناب نجاتی خلاقانه انداخت و مرا سوار کشتی «نهنگ» کرد. بازی در این فیلم مثل یک سفر غواصی در کف اقیانوس بود».

در بخش دیگری از این مراسم، اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به «حرف‌های زنانه» نوشته سارا پولی رسید و اسکار بهترین انیمیشن بلند و بهترین مستند بلند به ترتیب به «پینوکیو گیلرمو دل‌تورو» و «ناوالنی» تعلق گرفت. اسکار بهترین چهره‌پردازی نیز مطابق با پیش‌بینی‌ها به فیلم «نهنگ» تعلق گرفت. همچین اسکار بهترین طراحی لباس به «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، بهترین صدا به «‌تاپ گان، ماوریک»، بهترین مستند کوتاه به «نجواگران فیل»، بهترین فیلم کوتاه به «خداحافظ ایرلندی»، بهترین انیمیشن کوتاه به «پسر، موش کور، روباه و اسب» و بهترین جلوه‌های ویژه بصری به «آواتار: راه آب» اهدا شد. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، استیون اسپیلبرگ با فیلم «فابلمن‌ها» و مارتین مک‌دونا کارگردان فیلم «بنشی‌های اینیشرین» بدون کسب هیچ جایزه‌ای اسکار امسال را ترک کردند.

«خانواده فیبلمن» تا حدودی بر اساس دوران نوجوانی اسپیلبرگ و سال‌های اولیه فیلم‌سازی او ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو برنده جایزه برگزیده مردم شد. همچین از سوی انستیتوی فیلم آمریکا به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۲ نام گرفت. در مراسم گلدن‌گلوب نامزد دریافت پنج جایزه شد که جایزه بهترین فیلم ‌‌درام و بهترین کارگردانی را کسب کرد. «بنشی‌های اینیشرین» نیز تاکنون مورد توجه مخاطبان و منتقدان بسیاری قرار گرفته است. این فیلم نخستین بار در هفتاد‌و‌نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و فارل و مک‌دونا به ترتیب جوایز جام ولپی و اوسلای طلایی را دریافت کردند. از سوی هیئت ملی بازبینی فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۲ نام گرفت. «بنشی‌های اینیشرین» هشت نامزدی را در هشتادمین مراسم گلدن‌گلوب دریافت کرد که بیشترین تعداد کسب‌شده توسط هر فیلمی پس از «کوهستان سرد» است و برنده سه جایزه از‌جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (برای فارل) و بهترین فیلم‌نامه شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها