|

چالش‌های چگونگی استفاده از هوش مصنوعی

نامه سرگشاده‌ای که چند روز پیش از سوی جمعی از فعالان حوزه فناوری امضا و منتشر شد، از نظر بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، چالشی را حل نخواهد کرد. در این نامه از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته شده بود تا موقتا توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 را متوقف کنند.

چالش‌های چگونگی استفاده از هوش مصنوعی

دیجیاتو: نامه سرگشاده‌ای که چند روز پیش از سوی جمعی از فعالان حوزه فناوری امضا و منتشر شد، از نظر بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، چالشی را حل نخواهد کرد. در این نامه از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته شده بود تا موقتا توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 را متوقف کنند.

به گزارش رویترز، بیل گیتس درباره نامه سرگشاده‌ای که هفته گذشته منتشر و بحث‌برانگیز شد، اعلام کرده که همه بهتر است تمرکز خود را بر چگونگی استفاده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی بگذاریم. او می‌گوید درک نمی‌کند که توقف توسعه این فناوری چطور می‌تواند به جهان کمک کند.

مزایای بزرگ

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گوید: «فکر نمی‌کنم درخواست‌کردن از یک گروه برای توقف توسعه چالشی را حل کند. واضح است که مزیت‌های بزرگی در استفاده از این ابزارها وجود دارد. کاری که باید بکنیم، شناسایی بخش‌هایی است که نیاز به رسیدگی بیشتر دارند».

اگرچه بیل گیتس درحال‌حاضر به‌ صورت تمام‌وقت روی پروژه‌های بشردوستانه فعالیت می‌کند؛ اما از حامیان توسعه هوش مصنوعی است و این فناوری را به‌ اندازه اینترنت یا گوشی‌های همراه انقلابی می‌داند. او در پستی که یک روز قبل از انتشار این نامه نوشته شده بود، گفت باور دارد که هوش مصنوعی می‌تواند بخشی از نابرابری‌های جهان را برطرف کند.

گیتس همچنین درباره این نامه می‌گوید که اجرای جزئیات توقف کار روی هوش مصنوعی بسیار پیچیده خواهد بود: «واقعا متوجه نمی‌شوم که چه کسانی باید کار خود را متوقف کنند و آیا همه کشورهای جهان با توقف توسعه موافقت می‌کنند؟ چرا باید کارهای خود را متوقف کنند؟ ولی نظرات مختلفی دراین‌باره وجود دارد».

نامه‌ای که هفته گذشته خطاب به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی منتشر شد، ظاهرا از سوی «استیو وزنیاک»، هم‌بنیان‌گذار پینترست، مدیرعامل Stability AI، مدیرعامل گتی ایمیج و جمعی از استادان دانشگاه‌ها امضا شده است.

این نامه می‌گوید فناوری هوش مصنوعی می‌تواند ریسک‌هایی را برای بشریت و جامعه به‌ وجود بیاورد و ادامه توسعه آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر است. البته ایلان ماسک پس از انتشار این نامه در توییتر که اکنون در اختیارش است، نوشت: «جلسات اولیه با بیل گیتس را به یاد دارم. درک او از هوش مصنوعی محدود بود و هنوز هم هست».

‌با این حال چت‌بات «چت جی‌پی‌تی» ظاهرا در حال مسدودکردن شماره‌‌های کشورهای آسیایی است. سرویس این چت‌بات در حال مسدودکردن بعضی از حساب‌های کاربری، به‌ویژه اکانت‌های ثبت‌شده با شماره‌های آسیایی است. این مسئله موجی از نگرانی را در میان کاربران این چت‌بات به وجود آورده و هنوز هم علت مشخصی برای چنین تصمیمی ذکر نشده است.

احتمال می‌رود که این مسئله، با فروش غیرمجاز اکانت‌ها در بعضی از کشورها مرتبط باشد. برای مثال«چت جی‌پی‌تی» به شکل رسمی در کشور چین قابل دسترس نیست؛ اما فروشندگان غیررسمی از زمان عرضه عمومی این سرویس، امکان ساخت اکانت را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده بودند.

به نظر می‌رسد که مسدود‌کردن حساب‌های کاربری چت جی‌پی‌تی به شکل گسترده از حدود یک هفته پیش آغاز شده است؛ اما این مسئله برای اکانت‌های ساخته‌شده با شماره‌های آسیایی بیشتر به چشم می‌خورد. بعضی از کاربران به طور کلی دسترسی به اکانت خود را از دست داده‌اند؛ درحالی‌که برخی دیگر، مشکلات مرتبط با اشتراک پولی را تجربه می‌کنند. تعدادی از افراد ادعا دارند که حساب‌هایی که به شکل گروهی ثبت شده‌اند، بیشتر در معرض مسدودسازی قرار دارند. همچنین منقضی‌شدن دسترسی رایگان به API Key یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند موجب بروز مشکل مذکور شده باشد.

معایب

فارغ از اینکه اپن ربات‌چت یک ابزار بسیار قدرتمند و مفید است که در بسیاری از زمینه‌های مختلف می‌تواند استفاده شود؛ با این حال برخی معایب را داراست؛ از‌جمله اینکه هنوز اطلاعات سال‌های 2022 و 2023 چندان به آن اضافه نشده است. برخی دیگر از معایب این چت‌بات به گزارش زوم‌تک عبارت است از:

محدودیت‌های زبانی: چه‌ چیزی را می‌گویید می‌تواند تأثیر زیادی بر روی کیفیت پاسخ‌های آن داشته باشد. با این حال، زبان‌هایی که این چت‌بات به طور کامل پشتیبانی نمی‌کند، ممکن است باعث کاهش کیفیت پاسخ‌ها شود.

بی‌دقتی در پاسخ‌ها: همچنین ممکن است در برخی موارد در پاسخ‌هایی بی‌دقتی داشته باشد، به‌خصوص در مواردی که مطالب پیچیده‌تری بحث می‌شود یا در مواردی که اطلاعات دقیقی از کاربران در اختیار ندارد.

نبود کنترل کامل: این چت‌بات به طور کامل به الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی متکی است و کاربر نمی‌تواند به طور مستقیم بر پاسخ‌های آن تأثیر بگذارد. این امر ممکن است باعث شود که کاربر نتواند به طور کامل به نیازهای خود پاسخ دهد.

مشکلات حریم خصوصی: با استفاده از اپن، ممکن است اطلاعات شخصی کاربران جمع‌آوری شده و استفاده شود. این موضوع ممکن است با مشکلات حریم خصوصی کاربران همراه باشد و باید به طور جدی بررسی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها