|

خودروسازان طرح‌های رشد در هند را احیا می‌کنند

رکود بازار خودرو در چین

شرکت‌های نیسان، هیوندای و دیگر خودروسازان با افزایش سطح درآمد خریداران طبقه متوسط در هند، در‌ حال افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. این در‌ حالی است که اقبال چینی‌ها به خودروی خارجی کاهش داشته و بسیاری از خریداران خودروهای داخلی را جایگزین خودروهای خارجی کرده‌اند. به گزارش «شرق» به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، خودرو‌سازان جهانی که در چین و‌ دیگر کشورها با رکود فروش مواجه شده‌اند، در‌ حال ارائه طرح‌های خود در هند هستند.

رکود  بازار  خودرو  در  چین

مژگان جدیدی: شرکت‌های نیسان، هیوندای و دیگر خودروسازان با افزایش سطح درآمد خریداران طبقه متوسط در هند، در‌ حال افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. این در‌ حالی است که اقبال چینی‌ها به خودروی خارجی کاهش داشته و بسیاری از خریداران خودروهای داخلی را جایگزین خودروهای خارجی کرده‌اند. به گزارش «شرق» به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، خودرو‌سازان جهانی که در چین و‌ دیگر کشورها با رکود فروش مواجه شده‌اند، در‌ حال ارائه طرح‌های خود در هند هستند.

بازاری که مدیران شرکت‌ها بر این باور هستند که با وجود چالش‌های تاریخی این کشور، آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اشوانی گوپتا، مدیر ارشد اجرائی شرکت نیسان، در مصاحبه‌ای گفت‌ برای سال‌ها نیسان بازار خودروی هند را در اولویت کار خود قرار نداد اما این بازار اکنون گزینه جذابی است. سال گذشته فروش خودروهای سواری نیسان در هند 24 درصد افزایش داشته است و حالا به نظر می‌رسد هند در کنار ژاپن می‌تواند عنوان سومین کشور در فروش محصولات نیسان را پس از چین و آمریکا در سال 2030 به خود اختصاص دهد.

شرکت مشاور مدیریت آرتور دی لیتل پیش‌بینی کرده است که تا سال 2030 فروش سالانه خودروهای سواری در هند، به بیش از 7.5 میلیون دستگاه برسد که تقریبا نسبت به فروش 3.8 میلیون دستگاه در سال گذشته دو‌برابر است. تا همین اواخر بازار خودروهای سواری هند، خودروهای کوچک و ارزان‌قیمتی بود که تحت نظر شرکت ماروتی سوزوکی تولید می‌شد. مشکل بسیاری از خودروسازان برتر جهان در بازار خودروی هند، کسب سهم بیشتر از این بازار در مقایسه با فروش آنها در دیگر کشورهاست.

در سال 2021 شرکت فورد موتور به جمع معدود شرکت‌های خودرو‌ساز دیگر از جمله میتسوبیشی‌موتورز و جنرال‌موتورز پیوست که بازار هند را ترک کرده‌اند.

فورد در آن زمان اعلام کرد که در این بازار میلیاردها دلار ضرر هنگفت داشته و شاهد تقاضای کمتر از حد انتظار برای مدل‌های جدید خود بوده است. آکشای پراساد از شرکت آرتور دی لیتل گفت امروز با افزایش سطح درآمد هندیان، نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان طبقه متوسط در‌ حال ظهور هستند که خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوورهای بزرگ‌تر را خریداری می‌کنند و علاقه بیشتری به خودروهای برقی نشان می‌دهند.

داده‌های مؤسسه کریسیل نشان می‌دهد که کراس‌اوورها بیش از 40 در صد از کل فروش خودروهای سواری در هند را تا پایان مارس 2022 تشکیل داده‌اند که نسبت به پنج سال گذشته در حدود سه‌برابر بوده است. بر اساس آمار دولت هند، واردات خودروهای سواری برقی در سال گذشته نسبت به سال قبل تقریبا سه‌برابر افزایش یافته و به بیش از 41 هزار دستگاه رسیده است. پراساد گفت سایر خودرو‌سازان غیر از شرکت ماروتی سوزوکی امید بیشتری برای حضور در بازار هند دارند.

بیش از یک دهه پیش، نیسان برای اولین بار در شهر چنای در جنوب شرقی هند سرمایه‌گذاری کرد و یک مرکز توسعه و کارخانه تولید خودرو ساخت اما پس از آن این خودروساز ژاپنی توجه بیشتری به بازارهای بزرگ‌تری مانند چین و ایالات متحده آمریکا نشان داد. در ماه فوریه نیسان و شریک آن رنو اعلام کردند قصد دارند حدود 600 میلیون دلار در هند برای تولید شش مدل جدید سرمایه‌گذاری کنند.

در سال 2021 نیز هیوندای اعلام کرد طرحی دارد مبنی بر اینکه تا سال 2028 بیش از 500 میلیون دلار برای معرفی شش خودروی برقی در هند هزینه کند. در ماه آگوست نیز فولکس‌واگن اعلام کرد که با شرکت ماهیندار هند، برای تأمین قطعات خودروی شاسی‌بلند برقی به توافق رسیده است. این شرکت‌ها اعلام کردند آنها فرصت بیشتری برای همکاری در پروژه‌های خودروهای برقی را بررسی خواهند کرد.

شرکت تاتا موتورز هم که در بمبئی مستقر است، خط تولید خودروهای خود را به علت تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان تنظیم کرده است و از دو شاسی‌بلند برقی خود در یک نمایشگاه خودرو در اوایل سال جاری رونمایی کرد. بر اساس گفته‌های انجمن خودروسازان چین، برخی از خودروسازان جهانی هم‌اکنون در چین با مشکلاتی روبه‌رو هستند. در‌حالی‌که این کشور بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است. در بازار چین فروش خودروهای سواری در سال 2007 به اوج خود رسید و نزدیک به 25 میلیون دستگاه خودرو در بازار بزرگ این کشور به فروش رفت. این انجمن بیان کرد این رقم در سال گذشته تنها 3.6 دستگاه خودرو بود! فروش خودروهای برقی با باتری و هیبریدی در بازار چین چشمگیر است اما شرکت‌های محلی، مانند 

بی‌وای‌دی در ‌حال تصاحب بخش زیادی از این بازار جدید هستند. براساس توضیحات شرکت اطلاعات خودرو ال‌ام‌سی در اواخر سال گذشته خودروسازان خارجی47 درصد از تولید خودرو در چین را به خود اختصاص دادند که این رقم در سال 2019 حدود 54 درصد بود. ال‌ام‌سی بیان می‌کند حضور در بازار چین به‌طور مشخص برای خودروسازان خارجی سخت‌تر شده است. آرنور آنتلیز، مدیر ارشد اجرائی فولکس‌واگن هم گفت که او خواهان حفظ جایگاه این برند در بازارهای اصلی اروپا و چین است. آنتلیز تأکید کرد‌ فرصت‌های رشد فوق‌العاده‌ای در هند وجود دارد و ما برای بقا در این بازار باید رویکرد جهانی‌تری اتخاذ کنیم. نیسان اخیرا هدف مالی خود را در سال 2026 برقی‌سازی خودرو‌ها در اروپا و ژاپن قرار داده است اما این هدف‌گذاری را از 40 درصد در چین به 35 درصد کاهش داده است. از عوامل این کاهش در چین افزایش رقابت تولیدکنندگان داخلی بوده است. او در ادامه گفت نیسان قصد ندارد هند را جایگزین چین کند اما شرکت نیسان در ‌حال احیای خود است، زیرا دولت هند حمایت می‌کند و جمعیت مشتریان در ‌حال افزایش است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها