|

در نشست خبری شهردار تهران از توسعه خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خبر داده شد

وعده‌های تازه ترافیکی شهردار تهران

فهرست وعده‌های شهردار تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی در هر سخنرانی طولانی‌تر می‌شود. علیرضا زاکانی روز گذشته باز هم از ایجاد یک خط تراموا سخن گفت و افزایش تعداد اتوبوس‌های تهران. تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو را پایان امسال اعلام کرد و خبر داد که پیش‌پرداخت قرارداد 630 واگن توسط دولت انجام شده است. او درباره ورود اتوبوس‌های کم‌کارکرده خارجی هم توضیح داد و تأکید کرد که هنوز قرارگاه حمل‌ونقل در شهرداری فعال است.

شرق:‌ فهرست وعده‌های شهردار تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی در هر سخنرانی طولانی‌تر می‌شود. علیرضا زاکانی روز گذشته باز هم از ایجاد یک خط تراموا سخن گفت و افزایش تعداد اتوبوس‌های تهران. تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو را پایان امسال اعلام کرد و خبر داد که پیش‌پرداخت قرارداد 630 واگن توسط دولت انجام شده است. او درباره ورود اتوبوس‌های کم‌کارکرده خارجی هم توضیح داد و تأکید کرد که هنوز قرارگاه حمل‌ونقل در شهرداری فعال است.

در این نشست خبری جای جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک خالی بود و مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو و رضا شاه‌طاهری مدیرعامل شرکت واگن‌ساز همراه شهردار تهران بودند. پیش از آغاز نشست خبری شش رام قطار اورهال‌شده در شرکت واگن‌سازی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده شد.

علیرضا زاکانی مشکل اصلی تهران را ترافیک، آلودگی هوا و بی‌مسکنی و بدمسکنی دانست و گفت:‌ در این دوره از مدیریت شهری اولویت را به هفت خط موجود دادیم و مطالعات ما نشان می‌داد با تکمیل این هفت خط 60 درصد مطلوبیت مترو ایجاد می‌شود. بر همین اساس 14 کیلومتر خط مترو افزایش پیدا کرد و ۱۰ ایستگاه به بهره‌برداری رسید. در سال جاری نیز ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد که به‌جز این ۲۲ کیلومتر ۲۰ کیلومتر خط پرند نیز امسال افتتاح می‌شود و به این ترتیب راه‌آهن حومه‌ای به صورت پیوسته به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران ادامه داد: در پایان امسال ۲۲ کیلومتر داخل شهر و ۲۰ کیلومتر خارج شهر به بهره‌برداری می‌رسد. پایان امسال تکمیل هفت خط را اعلام می‌کنیم ولی این خطوط بخش‌های توسعه‌ای داشتند که کار آنها امسال آغاز می‌شود و امیدواریم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط ۴ و ادامه خط ۲ به سمت ترمینال شرق را شروع کنیم که زمان اتمام آنها نیز حداکثر دو سال پیش‌بینی شده است.

زاکانی با تأکید بر اینکه چهار خط جدید نیز در کنار این توسعه‌ها داریم که خط ۱۰ امسال شروع شده و حفاری آن از ماه آینده آغاز می‌شود، افزود: تفاهم‌نامه خط ۹ نیز هفته آینده به امضا می‌رسد که به صورت دو‌طبقه اجرائی می‌شود و خطوط ۱۱ و ۸ نیز سال آینده آغاز خواهند شد. به این ترتیب هم خطوط فعلی تکمیل و هم خطوط جدید آغاز می‌شوند.

به گفته شهردار تهران ۶۳۰ دستگاه واگن بنا بود برای تهران در نظر گرفته شود که از سال ۹۵ باقی مانده بود که در سال گذشته با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت به گونه‌ای پیش رفت که امروز دولت تعهدات خود را به صورت صددرصدی عمل کرده و ۱۵ درصد پیش‌پرداخت را به ما به صورت تسهیلات داده است و امیدواریم در بازه حداکثر دوماهه به حساب شرکت خارجی واریز شود و مقرر شد با همین پیش‌پرداخت ۱۶۱ واگن دیگر نیز به ۶۳۰ دستگاه قبلی اضافه شود که گسترش این قطارها پس از تولید در داخل کشور انجام می‌شود.

زاکانی ادامه داد: امروز ۲۷۰ کیلومتر خطوط مترو با 

۱۵۰ ایستگاه و هزارو ۵۰۰ واگن داریم که از هزارو ۵۰۰ واگن ۲۸ واگن از رده خارج شده و دوسوم آن نیز باید بازسازی شود. لذا اولویت را در بازسازی گذاشتیم که علاوه بر بازسازی، ارتقا نیز در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تهران ادامه داد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵، ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یعنی ظرف مدت ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن بازسازی و تحویل داده شده، ۴۲ واگن در حال بازسازی است و تا پایان خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن بازسازی و تحویل خواهد شد تا رکورد بیش از 

۱۵ سال گذشته را بزنیم.

او با بیان اینکه در راستای برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» به «تراموا» تبدیل خواهد شد، گفت: مطالعات این تغییر انجام شده و تفاهم‌نامه آن نیز هفته آینده منعقد می‌شود که خط یک «بی‌آرتی» از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر تحت پوشش تراموا قرار گیرد و برآورد سالانه ما این است که ۵۵ میلیون مسافر با تراموا جابه‌جا شوند. همچنین گشایش جدی در حوزه حمل‌ونقل برای اول مهر خواهیم داشت و مطالعات خط ۱۰ بی‌آرتی برای بزرگراه همت در حال انجام است.

وی در پاسخ به این پرسش که هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون حمل‌ونقل شورا تحویل داده نشده است، گفت: مطالعات «تراموا» تکمیل شده و تیم کارشناسی بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشتند و برخی مخاطرات درخصوص نحوه برق‌دهی و کابل بالا‌سر وجود داشت؛ اما نهایتا در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است به بازار آمده این مشکلات حل شده و همچنین مسیر تحویل مطالعات به کمیسیون انجام نشده اما با سرعت این کار را انجام خواهیم داد؛ چراکه صرفه و صلاح احداث ترامواست و ما در سفر اخیرمان به متروپل نیز مشاهده کردیم که عمده خدمات از طریق تراموا ارائه می‌شود.

زاکانی درخصوص تراموا نیز با بیان اینکه بودجه سال گذشته بیش از صد درصد محقق شده و یک‌سوم بودجه سال جاری نیز تاکنون محقق شده است، گفت: از نظر اعتبار مورد نیاز برای ایجاد تراموا می‌توانیم کار را در سال جاری شروع کنیم و در متمم بودجه اصلاحیه بیاوریم که البته برای ساخت تراموا ۲۰۰ میلیون یورو بودجه لازم است.

او در پاسخ به این سؤال که از قرارگاه حمل‌ونقل خبری نیست؟ گفت: همه کارهایی که من اینجا اعلام کرده‌ام که یک‌شبه رخ نداده است.

نحوه تأمین درآمد مالی احداث خط ۱۰ مترو که قرار است توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شود، سؤال یکی از خبرنگاران از شهردار تهران بود و اینکه آیا تأمین هزینه‌های آن به پرونده «رساتجارت» ارتباطی دارد یا خیر گفت: هر پولی که برای شهر باشد پس می‌گیریم و بهتر است که یک جلسه را به این موضوع اختصاص دهیم که ببینید چگونه پول‌های شهر دارد برمی‌گردد. اما موضوع خیلی فراتر از این ماجراست و ما سعی داریم منابع را از طریق مولدسازی و مشارکت تأمین کنیم؛ به گونه‌ای که در آینده نزدیک شاهد احداث تونل ۹کیلومتری در حوزه فنی عمرانی خواهید بود که از طریق مولدسازی انجام خواهد گرفت.

به گفته شهردار تهران، مترو به تنهایی خودش ظرفیت زیادی دارد که می‌تواند استفاده شود به گونه‌ای که شروع خط ۱۰ مترو در مرواریدشهر است و ما در آنجا ۲۵ هکتار زمین داریم که می‌توانیم با استفاده از فضاهای سطحی نسبت به تأمین منابع این خط اقدام کنیم و این در حالی است که میزان تحقق بودجه‌مان در سال گذشته بیش از صددرصد بوده و باید بگویم که ما از بدهی‌ها فرصت خلق کردیم و با پرداخت بدهی‌هایمان مجددا پول به شهر تزریق کردیم و قرار است خطوط ۱۰ و ۱۱ مترو توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا، خط ۱۱ توسط مپنا و خط ۸ نیز با پشتیبانی شرکت خارجی و بخش خصوصی احداث شود. دقت داشته باشید که راه‌اندازی این خطوط هزینه‌بر است، به گونه‌ای که ساخت هر کیلومتر مترو هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در‌بر دارد که امسال می‌خواهیم ۲۲ کیلومتر را به غیر از خط متروی پرند مورد بهره‌برداری قرار دهیم. هرچند برخی‌ها می‌گویند ساخت این خطوط ده‌ها یا صد سال طول می‌کشد اما باید بگویم که هدف‌گذاری ما سال ۱۴۱۰ است.

وی درباره انتشار نامه‌ای در فضای مجازی مبنی بر پس‌دادن ودیعه ون‌ها از سوی وزارت کشور گفت: ما نامه‌ای نزدیم که پولمان را برگردانید و این موضوع را از شما می‌شنوم و ما قدرالسهم‌مان را برای ۶۳۰ ون پرداخت کردیم که تا امروز ۱۹۵ دستگاه تحویل داده شده که در مرحله شماره‌گذاری است.

زاکانی درخصوص کمک دولت به حمل‌ونقل تهران نیز با بیان اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سال ۹۵ مانده بود و هیچ اتفاقی در این زمینه صورت نگرفته بود، افزود: دولت بزرگ‌ترین خدمت را در این زمینه به ما کرد و ما از آنها تشکر می‌کنیم. در حوزه اتوبوس نیز تاکنون ۱۷۲ اتوبوس تحویل داده و در مورد ون‌ها نیز تاکنون ۱۹۵ ون تحویل گرفته شده است.

شهردار تهران در سخنانش به عملکرد مدیریت شهری گذشته هم اشاره کرد و گفت:‌ دوستان اصلاح‌طلب ناوگان اتوبوسرانی را با سه‌هزارو ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و در دوره چهارساله خود هنرشان این بود که ناوگان را به هزارو ۸۶۰ دستگاه رساندند و تحویل ما دادند. در حال حاضر که ۲۲ ماه از آغاز به کار ما می‌گذرد ۱۶۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده و در حال حاضر دوهزارو ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم در حالی که هزارو ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته بودیم و اتوبوس‌های اضافه‌شده از اتوبوس‌هایی بودند که خوابیده بودند و بازسازی شدند. باید به این نکته توجه کنیم که همیشه اعلام می‌شد هفت هزار دستگاه اتوبوس داریم در حالی که این اتوبوس‌ها اتاق بودند و اگر چنین محاسبه‌ای داشته باشیم امروز نیز هفت هزار دستگاه اتوبوس داریم. در سال ۱۳۸۹ بیشترین تعداد اتوبوس در ناوگان با چهارهزارو ۹۴۰ اتوبوس بود، اما برای سال آینده افقی را در نظر گرفتیم که هیچ‌گاه چنین شرایطی در اتوبوسرانی وجود نداشته و تا پایان امسال نیز تعداد اتوبوس‌ها را به چهارهزارو ۹۰۰ دستگاه می‌رسانیم. مجوز ورود هزار دستگاه اتوبوس را دریافت کردیم که در بدترین وضعیت یورو۴ و یورو۵ خواهند بود که سه یا چهار سال کار کرده‌اند و تست‌های محیط‌زیستی را پاس می‌کنند. قطعا خدمتی که ما ارائه می‌کنیم کافی نیست و با اتوبوس‌هایی که باید داشته باشیم فاصله داریم، اما تهران در آینده نزدیک به عنوان شهر برقی شناخته خواهد شد.

شهردار تهران درباره موافقت یا عدم موافقت سازمان حفاظت محیط زیست برای واردات اتوبوس در تهران گفت: این موضوع مصوبه دولت است و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت حضور دارد. هزار دستگاهی که مجوز آن گرفته شده در مصوبه به نوبودن یا کارکرده‌بودن آنها کاری ندارد؛ بلکه به کیفیت و استاندارد آن توجه شده است. ما می‌خواهیم کمک کنیم تا مردم از شرایط سخت فعلی خارج شوند و آنچه به عنوان اتوبوس وارد می‌کنیم باید استانداردهای لازم را داشته باشد. ما ضوابطی در تفاهم داریم که طبق آن باید عمل کنیم. هنوز تصمیمی در مورد دست‌دوم یا نوبودن اتوبوس‌های وارداتی با توجه به قیمت آنها که تفاوت زیادی دارد نگرفته‌ایم و در مرحله تحقیق 

قرار داریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها