|

رهبر کره‌ شمالی با قطار مشهور خود وارد روسیه شد

بلندپروازی‌های پوتین در «ولادی‌وستوک»

رئیس‌جمهور روسیه که از فوریه سال 2022 با اعزام هزاران نیروی نظامی به خاک اوکراین، بزرگ‌ترین جنگ زمینی در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم را رقم زده، می‌گوید تصمیم اتحاد جماهیر شوروی برای ارسال تانک به مجارستان و چکسلواکی برای سرکوب اعتراضات مردمی در دوران جنگ سرد یک اشتباه بوده است.

بلندپروازی‌های پوتین در «ولادی‌وستوک»

رئیس‌جمهور روسیه که از فوریه سال 2022 با اعزام هزاران نیروی نظامی به خاک اوکراین، بزرگ‌ترین جنگ زمینی در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم را رقم زده، می‌گوید تصمیم اتحاد جماهیر شوروی برای ارسال تانک به مجارستان و چکسلواکی برای سرکوب اعتراضات مردمی در دوران جنگ سرد یک اشتباه بوده است. ولادیمیر پوتین که در «مجمع اقتصادی شرق» در ولادی‌وستوک سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمات شوروی در دوران جنگ سرد تأکید کرد که اقدامات مسکو برای ارسال تانک به بوداپست در سال ۱۹۵۶ و پراگ که در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاد یک اشتباه بوده است. اشاره پوتین کنایه‌ای به آمریکا و کشورهای اروپایی برای ارسال تانک و تسلیحات نظامی به اوکراین است. او در این رابطه گفت: «ایالات متحده دقیقا همان اشتباهات اتحاد جماهیر شوروی را مرتکب می‌شود و به اوکراین تسلیحات می‌فرستد. واشنگتن هیچ دوستی ندارد و برای این کشور تنها منافع اهمیت دارد».

پوتین که در سال ۲۰۲۲ ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاده و خاک این کشور را اشغال کرده، همچنین گفت: «این درست نیست که در سیاست خارجی کاری انجام دهیم که به منافع مردمان دیگر لطمه بزند». این اظهارات پوتین در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شهروندان روس با اقدامات کرملین برای حمله به خاک اوکراین مخالف هستند و اعتراضاتی هم در این خصوص شکل گرفته است. قیام مجارستان در سال ۱۹۵۶ توسط تانک‌ها و سربازان شوروی سرکوب شد. در آن درگیری‌ها دست‌کم دو هزار و ۶۰۰ مجارستانی و ۶۰۰ سرباز شوروی کشته شدند. بهار ۱۹۶۸ پراگ زمانی پایان یافت که نیروهای پیمان ورشو به رهبری شوروی به جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی حمله کردند. به گفته مورخان چک، حدود ۱۳۷ شهروند این کشور در نتیجه آن تهاجم کشته شدند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه سخنرانی خود ادعا کرده که ۲۷۰ هزار روس «طی شش تا هفت ماه گذشته» به‌طور داوطلبانه به صفوف ارتش و نیروهای داوطلبانه پیوسته‌اند که این تعداد افزون بر ۳۰۰ هزار سرباز بسیج‌شده در سال گذشته است. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ادعا کرد که در حال حاضر نیز روزانه هزار تا هزارو 500 نیروی داوطلب برای اعزام به جبهه ثبت‌نام می‌کنند. ولادیمیر پوتین در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفت که پیگرد قانونی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارد و نشان‌دهنده «پوسیدگی» نظام سیاسی آمریکاست. پوتین گفت: «هر اتفاقی که برای ترامپ می‌افتد، ناشی از آزار و اذیت رقیب سیاسی اوست و با انگیزه سیاسی اتفاق می‌افتد. این وقایع در برابر چشمان افکار عمومی ایالات متحده و تمام جهان هم انجام می‌شود. در واقع آنها به سادگی مشکلات داخلی خود را افشا کرده‌اند». او تأکید کرد، این ایده که ترامپ روابط ویژه‌ای با روسیه دارد «کاملا حرف بی‌پایه و اساسی» است. پوتین در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هم گفت: «مهم نیست که چه کسی انتخاب شود چون بعید است که سیاست ضد روسی آمریکا تغییر کند». او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت اقتصادی روسیه پرداخت و گفت که تورم فزاینده بانک مرکزی این کشور را مجبور به افزایش نرخ بهره به ۱۲ درصد کرده است. او همچنین هشدار داد در صورتی که افزایش قیمت‌ها از کنترل خارج شود اقتصاد روسیه آسیب خواهد دید. پوتین در مجمع اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک همچنین اضافه کرد که در شرایط تورم بالا، شکل‌دادن به برنامه‌های تجاری عملا غیرممکن است. او با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در نوسانات روبل نمی‌بیند مدعی شد که مقام‌های این کشور ابزارهای زیادی برای تحت کنترل نگه‌داشتن ارز و بازارها در اختیار دارند. روبل در معاملات اولیه روز سه‌شنبه در برابر دلار به قوی‌ترین سطح خود در تقریبا شش هفته گذشته رسید، زیرا پول ملی روسیه با افزایش تدریجی فروش ارز خارجی توسط صادرکنندگان و احتمال افزایش مجدد نرخ‌ها توسط بانک مرکزی در این هفته تقویت شد. کرملین ماه گذشته پس از آنکه ارزش روبل در مقابل دلار به شکل قابل توجهی افت کرد، خواستار اجرای سیاست‌های سخت‌تر پولی شد. بانک مرکزی این کشور در یک نشست اضطراری در ۱۵ آگوست تصمیم گرفت نرخ بهره را ۱۲ درصد افزایش دهد. با این حال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که در جلسه روز جمعه بانک مرکزی روسیه، این نرخ باز هم افزایش یابد. در مقابل اما برخی از بانکداران بر این باورند که با توجه به تقویت روبل در هفته گذشته، احتمال حفظ این نرخ بیشتر است.

رهبر  کره‌ شمالی در   روسیه

کیم جونگ اون رهبر کره‌ شمالی روز گذشته با قطار ضدگلوله سبزرنگش و برای شرکت در «مجمع اقتصادی شرق» وارد روسیه شد. پیش‌بینی می‌شود که کیم جونگ اون امروز پس از پایان «مجمع اقتصادی شرق» با ولادیمیر پوتین دیدار کند. پیش از آن نیز احتمال می‌رود دو رهبر در میهمانی شام امشب یکدیگر را ملاقات کنند. «مجمع اقتصادی شرق» از ۱۰ تا ۱۳ سپتامبر در ولادی‌وستوک برگزار می‌شود و از جمله اهدافش تشویق سرمایه‌گذاری چینی‌ها در شرق دور روسیه است. وزارت دفاع کره‌ جنوبی اولین منبع رسمی بود که اعلام کرد کیم وارد روسیه شده و تحولات را مرتبط با مذاکرات  دانست و اعلام کرد فروش تسلیحاتی را به دقت دنبال می‌کند. منابع کره ‌جنوبی این خبر را حتی پیش از رسانه‌های روسیه منتشر کردند. خبرگزاری ریانووستی روسیه هم ویدئویی از قطار ضدگلوله کیم جونگ اونگ رهبر کره‌شمالی در سفر به روسیه منتشر کرد.

سفر کیم جونگ اون با قطار همواره مورد توجه بوده است. سفر با قطار در خانواده رهبر کره‌شمالی به سنتی خانوادگی تبدیل شده است.پدربزرگ کیم جونگ اون، کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره‌شمالی هم با قطار به ویتنام و اروپای شرقی سفر کرده بود. پدر اون، کیم جونگ ایل هم از پرواز می‌ترسید و با قطار سفر می‌کرد. قطار سبز و زرد کیم جونگ اون ۲۱ واگن لوکس ضد گلوله دارد و به اتاق‌های کنفرانس و مبل‌هایی از چرم صورتی مجهز است. این اولین سفر کیم به خارج از کشور پس از چهار سال است. آخرین سفر کیم جونگ اون به خارج از کشور در سال ۲۰۱۹ و به روسیه بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که انتظار دارند کیم در سفر به روسیه از این کشور درخواست کمک غذایی، پول نقد و فناوری تسلیحاتی کند. واشنگتن از پیونگ‌یانگ خواسته تا از چنین توافقی پرهیز کند. کیم مقامات ارشد نظامی کشورش را در این سفر با خود همراه کرده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مسکو از فناوری‌های تسلیحاتی‌ خود حتی در مواجهه با متحدان کلیدی‌اش مانند چین محافظت می‌کند. انتظار می‌رود روسیه و کره ‌شمالی در این مجمع یک قرارداد تسلیحاتی را نیز نهایی کنند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که شاید کیم به دنبال حمایت و کمک پوتین برای برنامه‌ فضایی این کشور باشد. نخستین بار نیویورک‌تایمز گزارشی درباره این گمانه‌زنی‌ها منتشر کرد. همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری تاس رئیس‌جمهور روسیه هم در تازه‌ترین صحبت‌هایش در یک مجمع اقتصادی در ولادی‌وستوک گفت روسیه در حال توسعه تسلیحات با «سلاح‌های لیزری، فراصوت و فرکانس رادیویی» است. مجمع اقتصادی امسال به ویژه روی موضوعات داخلی روسیه متمرکز شده است و میهمانان برجسته کمی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد.

در راستای سنت دیرینه رهبران کره‌ شمالی، او احتمالا بیش از ۲۰ ساعت را صرف سفری ۱۱۸۰ کیلومتری در این قطار کندرو می‌کند. به دلیل حفاظت زرهی سنگین، قطار سنتی در حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. نام قطار در زبان کره‌ای به معنای خورشید، اشاره‌ای نمادین به بنیان‌گذار کره‌شمالی است. کنستانتین پولیفکوفسکی، از فرماندهان ارتش روسیه که رهبر سابق کره‌شمالی را در سفر سال ۲۰۰۱ همراهی کرد، در کتاب خاطرات خود از شکوه این قطار گفته است. «امکان سفارش هر نوع غذای روسی، چینی، کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی وجود داشت. قطار خصوصی پوتین آسایش قطار کیم جونگ ایل را نداشت». کیم وقتی در سال ۲۰۱۹ با پوتین ملاقات کرد، یک روز با قطار در راه ولادی‌وستوک در شرق روسیه بود. سپس با نان و نمک سنتی مورد استقبال مسئولان قرار گرفت. او در سفری دیگر در ژوئن همان سال برای دیدار با دونالد ترامپ از مرز دو کره گذشت. کیم به جز قطار محبوبش برای سفرهای داخلی و بین‌المللی، از یک هواپیمای خصوصی غول‌پیکر نوسازی‌شده مدل ایلیوشین-ایل ۶۲ ساخت شوروی سابق استفاده می‌کند. او همچنین یک هواپیمای آنتونوف ۱۴۸ ساخت اوکراین هم در ناوگان خود دارد. وقتی رهبر کره‌شمالی در سال ۲۰۱۸ با قطار به پکن رفت برای رفت و آمد در چین سوار خودروی مرسدس کلاس اس می‌شد که با قطار آورده بود. این خودرو ساخت ۲۰۱۰ است و بنا بر اعلام یکی از روزنامه‌های کره‌جنوبی، ۱/۸ میلیون دلار هزینه داشته است.

تدارک بزرگ‌ترین مانور  ناتو  از  زمان جنگ سرد

ناتو در حال آماده‌شدن برای برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد تاکنون است. به گزارش فایننشیال‌تایمز، در این رزمایش که قرار است سال آینده میلادی برگزار شود، بیش از ۴۰ هزار سرباز شرکت خواهند کرد. تلاش برای دفع تجاوز به یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اصلی‌ترین هدف این رزمایش است. رزمایش «مدافع استوار»، در واکنش به ائتلاف نظامی به رهبری روسیه موسوم به اوکاسوس طراحی شده است. به گفته مقام‌های ناتو، این رزمایش اقدام مهمی برای نشان‌دادن آمادگی پیمان آتلانتیک شمالی به مسکو محسوب می‌شود.

مقام‌های ناتو می‌گویند رزمایش «مدافع استوار» در بهار سال آینده آغاز می‌شود و انتظار می‌رود علاوه بر ۴۱ هزار سرباز، ۵۰ کشتی جنگی نیز در آن شرکت کنند و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مأموریت جنگی هوایی انجام شود. این رزمایش همچنین اولین رزمایش از نظر ارزیابی برخی از قابلیت‌های فنی است و در آن از داده‌های جغرافیایی جهان واقعی برای خلق سناریوهای واقعی‌تر برای نیروها استفاده خواهد شد. سوئد نیز در این رزمایش مشارکت خواهد داشت، هرچند ترکیه و مجارستان هنوز با عضویت این کشور در ناتو موافقت نکرده‌اند. به این ترتیب، شمار کشورهای حاضر در این رزمایش به ۳۲ کشور خواهد رسید. این رزمایش در ماه‌های فوریه و مارس در سراسر آلمان، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک برگزار می‌شود و بخشی از یک استراتژی آموزشی جدید است که براساس آن، این ائتلاف نظامی از این پس به جای یک تمرین، هر سال دو تمرین بزرگ انجام می‌دهد. ناتو همچنین برای مقابله با تهدیدهای تروریستی در خارج از مرزهای خود نیز آموزش خواهد دید.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در ژوئن سال گذشته گفت که این ائتلاف تعداد نیروهای در حالت آماده‌باش خود را از۴۰ هزار نفر به بیش از ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهد داد. این اقدام، بخشی از یک بازنگری تاریخی برای تغییر رویکرد این ائتلاف نظامی به سمت داشتن قابلیت‌های نظامی سنگین در مقابل نیروهای سبک و متحرک مستقر در بالکان و افغانستان است.

پس از اظهارنظر دبیر کل ناتو، رهبران ناتو در نشستی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در ماه جولای، با طرح‌های دفاعی جدید منطقه‌ای و ایجاد نیروی واکنش متفقین، موافقت کردند. این نیرو، یک نیروی چندملیتی است که می‌تواند به سرعت به تهدیدها پاسخ دهد. کشورهای حوزه بالتیک به‌ویژه از درخواست ناتو برای تقویت جناح شرقی خود با افزایش نیروها در مرز بلاروس استقبال کرده‌اند. پیش‌تر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود که تسلیحات هسته‌ای در اوایل ماه جولای به بلاروس منتقل می‌شود، اگرچه اخبار استقرار این تسلیحات در خاک بلاروس هنوز تأیید نشده است. ناتو گردان‌های چندملیتی خود را در کشورهای حوزه بالتیک مستقر کرده است تا در صورت تهاجم، جلوی پیشرفت هر متجاوزی را بگیرد. آلمان در ماه ژوئن اعلام کرد که چهار هزار سرباز خود را به‌طور دائم در لیتوانی مستقر خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها