|

پاسخ شرکت مدیریت منابع ایران به گزارش «شرق»

شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع ایران در واکنش به گزارش «شرق» با تیتر «اتلاف سرمایه‌های آب» که در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شده است، توضیحاتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع ایران در واکنش به گزارش «شرق» با تیتر «اتلاف سرمایه‌های آب» که در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شده است، توضیحاتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

وضعیت اقلیمی کشور، ترکیبی از شرایط خشکسالی و ترسالی است. در مواقع خشکسالی، برخی کمبود آب را ناشی از افراط در توسعه منابع آب و فقدان مدیریت جامع آب می‌دانند و عده‌ای دیگر، در زمان سیلاب، آب‌گرفتگی معابر را کوتاهی در توسعه منابع آب و هدررفت آب به دلیل نبود برنامه‌ریزی در مصرف آب تلقی می‌کنند.

‌در هر حال، توازن در مدیریت منابع آب، به نحوی که در مواقع خشکسالی یا ترسالی بتوان ضمن تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف، از ایجاد خسارت ناشی از کمبود آب یا وقوع سیل و آب‌گرفتگی جلوگیری کرد، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

همان‌طور که در قانون، اسناد بالادستی و سند توسعه چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی مشخص شده است، یکی از وظایف مهم وزارت نیرو، استحصال و بهره‌برداری از منابع آب سطحی و رواناب‌ از روش‌های مختلف ازجمله ساخت و اجرای سازه‌های هیدرولیکی نظیر سدهای مخزنی و طرح‌های کوچک ذخیره آب است. کارکرد این پیکره‌های آبی در منطقه جنوب کشور علاوه بر ایجاد منابع ذخیره آب، بهره‌برداری از آب‌های سطحی نابهنگام و افزایش قدرت تنظیم، تسکین و مهار سیلاب‌های مخرب منطقه است. این ویژگی با توجه به وضعیت اقلیمی طبیعی مناطق جنوب کشور بر اثربخشی این سازه‌ها افزوده است.

اَبَرسازه سدها، معمولا با توجه به رژیم سیلاب‌های ویرانگر رودخانه‌ها به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور، تأخیر و مهار سرعت و شدت سیلاب‌های بزرگ را بی‌اثر یا کم‌اثر کرده و موجب مهار و ورود جریان تسکین‌یافته به رودخانه‌های پایین‌دست می‌شوند؛ ازاین‌رو ساخت سدهای مخزنی به‌عنوان یکی از راهکارهای مهار و مدیریت سازه‌ای سیلاب در حوضه آبریز بلوچستان جنوبی همواره مورد توجه بوده است و به‌همین‌دلیل سدهای مخزنی نظیر پیشین، زیردان، خیرآباد، شی کلک، شهری کور و کهیر با هدف مهار و کنترل سیلاب، تأمین آب مورد نیاز مصارف شرب و کشاورزی، تأمین نیاز‌های محیط زیست و عمران و آبادانی منطقه احداث شده و نقش و کارکرد سدهای یادشده در کنترل و مهار سیلاب‌هایی با جریان‌های بسیار شدید که هم‌زمان در بالادست و پایین‌دست سدها حادث شد، انکارناپذیر بوده و با جلوگیری از هم‌افزایی جریان سیل، موجبات کاهش جدی خسارت‌های مناطق پایین‌دست را فراهم کرد و ساخت بندهای باهوکلات و مطالعات سدهای مخزنی کاریانی و قصرقند نیز در دستور کار قرار دارد.

همچنین برای عبور ایمن سیلاب در رودخانه‌ها در بالادست و پایین‌دست سدها، انجام مطالعات حد بستر و حریم رودخانه‌ها، آزادسازی تصرفات غیرقانونی در حریم آبراهه‌ها، پیگیری رفع مشکلات آب‌گذری و اصلاح شرایط فنی رودخانه در محل پل‌ها و سازه‌های تقاطعی از طریق دستگاه‌های اجرائی مربوطه، انجام عملیات مستمر لایروبی و بازگشایی و احداث سازه‌های سیل‌بند و دیواره‌های ساماندهی برای جلوگیری از تخریب ناشی از سیلاب ازجمله وظایف وزارت نیرو است که در همه مناطق کشور به‌ویژه حوضه‌های جنوبی، پروژه‌های مذکور را در دست اجرا دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها