|

محدودیتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در هنرستان‌ها وجود ندارد

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: میان‌پایه‌های هنرستانی در صورت جابه‌جایی، اگر رشته تحصیلی‌شان در هنرستان جدید موجود نباشد، باید تغییر رشته دهند.

محدودیتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان  در هنرستان‌ها وجود ندارد

ایسنا: مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: میان‌پایه‌های هنرستانی در صورت جابه‌جایی، اگر رشته تحصیلی‌شان در هنرستان جدید موجود نباشد، باید تغییر رشته دهند. 

این در حالی است که هنگام ثبت‌نام، طبق هدایت تحصیلی صورت‌گرفته، اولویت‌های «الف» و سپس اولویت‌های «ب» برای انتخاب رشته مدنظر قرار می‌گیرد.

عباس بیات، با بیان اینکه محدودیتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در هنرستان‌ها وجود ندارد، گفت: هنرستان‌های نمونه‌دولتی برای ثبت‌نام، آزمون ورودی، هنرستان‌های شاهد بر اساس اساسنامه و هنرستان‌های شبانه‌روزی برای افراد محروم ثبت‌نام را انجام می‌دهند. برای سایر هنرستان‌ها با توجه به فضا، محدودیتی برای ثبت‌نام وجود  ندارد.

وی با بیان اینکه برای بخشی از هنرستان‌ها تقاضای ثبت‌نام بالاست، افزود: در رشته‌های پر‌تقاضا بعضی مدیران «شرط معدل» را اعمال می‌کنند. در هر صورت هنگام ثبت‌نام بر اساس هدایت تحصیلی صورت‌گرفته، ابتدا اولویت‌های «الف» و سپس اولویت‌های «ب» اجازه ثبت‌نام دارند و در صورت تکمیل ظرفیت هنرستان، دانش‌آموز به منطقه دیگر باید مراجعه کند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه میان‌پایه‌ها در صورت جابه‌جایی، خارج از منطقه تحصیل بودن، اگر رشته آنان در هنرستانی وجود داشته باشد با گرفتن نامه از اداره امکان ثبت‌نام آنها فراهم می‌شود، ادامه داد: اگر رشته آنان در هنرستان موجود نباشد باید به نزدیک‌ترین رشته تحصیلی‌ تغییر رشته دهند.

بیات با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه هنوز ابلاغ نشده است، گفت: مقرر شده تا پایان برنامه هفتم ۵۰ درصد انتخاب رشته‌ها به سمت هنرستان‌ها سوق داده شود. در حال حاضر ۳۹.۷ درصد برنامه‌ریزی ممکن شده و قرار است هر سال ۲.۵ درصد به صورت میانگین به سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اضافه شود. امسال برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ایجاد و تحقق این امر در استان‌ها با ظرفیت‌های جدید انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه فضاهای کارگاهی در هر استان و منطقه متفاوت است، افزود: در حال استانداردسازی فضاهای کارگاهی هستیم. امسال در طرح تجهیز هنرستان‌ها اعتبار دو همت در نظر گرفته شده که در صورت جذب، برای آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تجهیزات استانداردسازی می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق آیین‌نامه‌ ساخت هزار هنرستان جدید در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: ساخت، نوآوری یا در فضاهای فعلی ساخت سوله یا کارگاه نیازمند پیگیری است که امیدواریم در دولت بعد انجام شود.

بیات با بیان اینکه هنرستان‌های جوار کارخانه در استان‌های هرمزگان، مرکزی، شهرستان‌های تهران، مازندران، خراسان رضوی، یزد و اصفهان کار خود را آغاز یا برای اول مهر در حال برنامه‌ریزی هستند، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی برای مهر جاری در حال پیگیری است که نیازمند اهتمام دولت جدید است.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت هنرستان‌های جوار کارخانه هماهنگی‌هایی با وزارت صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، صنایع، کارخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی انجام می‌شود، افزود: برنامه‌های آموزشی این هنرستان‌ها باید در شورای عالی آموزش و پرورش پیگیری و آیین‌نامه و برنامه درسی خاص داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای پیشرفت هنرستان‌های جوار کارخانه حضور در این هنرستان‌ها با هنرستان‌های دیگر تفاوتی ندارد، اظهار کرد: متناسب با نیازهای استان‌ها و صنعت، ثبت‌نام در این هنرستان‌ها نیازمند مصاحبه، شرایط جسمی و روابط عمومی بالاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها