|

در ارزیابی فیلم‌نامه‌نویسی مطرح شد

باید هزینه کنیم

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با تأکید بر لزوم هزینه‌کردن برای خلق فیلم‌نامه‌های خوب، خاطرنشان کرد که این هزینه‌کردن، سرمایه‌گذاری برای آینده است.

باید هزینه کنیم

ایسنا: معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با تأکید بر لزوم هزینه‌کردن برای خلق فیلم‌نامه‌های خوب، خاطرنشان کرد که این هزینه‌کردن، سرمایه‌گذاری برای آینده است.

قادر آشنا، درباره برگزاری نخستین رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی افزود: «در برگزاری این رویداد چند نکته حائز اهمیت وجود دارد؛ در مرحله اول اینکه در کشور ما فیلم‌نامه‌های خوبی با مضامین ایرانی، انسانی و اسلامی تولید شده اما واقعیت این است که با وجود پیشینه پربار تاریخی کشورمان که مملو از عشق و دلاوری و علم و اندیشه است، این تعداد فیلم‌نامه خوب، پاسخ‌گو نیست و تصور می‌شود با آن پیشینه فاصله داریم».

او با اشاره به تمدن دیرین کشورمان و تمدن ایرانی اسلامی‌مان اضافه کرد: «فیلم‌نامه‌های ما به‌لحاظ محتوایی با این پیشینه فاصله دارد. البته همه در تلاش هستند برای اینکه اتفاق خوبی در این زمینه رقم بزنند ولی اتفاقی که از نظر مردم، هنرمندان و مسئولان قابل توجه باشد، هنوز رخ نداده است».

آشنا درباره دلایل این وضعیت توضیح داد: «ما در این زمینه چند اشکال داریم؛ اول اینکه فیلم‌نامه را خیلی جدی نگرفته‌ایم و برای آن هزینه نکرده و نیروی انسانی تربیت نکرده‌ایم. کارهایی شده ولی در قیاس با هویت ایرانی اسلامی و داشته‌های ما کم است. بنابراین تلاش‌مان بیشتر بر رویدادها و اجراها متمرکز بوده است و همچنان این اشکال در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی وجود دارد».

او ادامه داد: «متأسفانه با وجود گسترش علم و پیشرفت آن و پرورش نیروهای جوان و سرعت جهش، در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی، پسرفت داریم. بنابراین هر فعالیتی که به فیلم‌نامه‌نویسی و رفتن به سمت مضامین هویتی و حتی معرفی زیبایی‌های ایرانی، ملی و اسلامی‌مان کمک کند و چهره زیبایی از ایران اسلامی نشان دهد، ستودنی است».

آشنا با بیان اینکه این رویداد را به فال نیک می‌گیرم، افزود: «امیدوارم چنین فعالیت‌های خوب و مؤثری گسترش پیدا کند».

او در عین حال اضافه کرد: «متأسفانه در حوزه مدیریتی برای فیلم‌نامه و نمایش‌نامه بی‌حوصلگی وجود دارد و این بی‌حوصلگی در نویسندگان نیز دیده می‌شود و بیشتر به‌دنبال این هستند که کار نوشتن‌شان زودتر به پایان برسد تا اینکه برای نوشتن یک متن خوب، وقت و مطالعه و انرژی صرف کنند؛ در‌حالی‌که وقت‌گذاشتن برای خلق یک متن خوب، ارزش بسیاری دارد».

این مدیر هنری که حوزه تولید متن را از علاقه‌های شخصی خود می‌داند، درباره مشکلاتی که در زمینه بازده مالی فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌ها وجود دارد، توضیح داد: «این اشکال هست که بازده مالی متن خوب، اندک است. بنابراین باید وزن متن را بیشتر کنیم. متأسفانه دیدیم که در جشنواره فجر سال گذشته، فیلم‌نامه برتر نداشتیم و این به معنای آن است که باید برای این حوزه بیشتر هزینه کنیم؛ زیرا به‌دلیل مجموعه کوتاهی‌هایی که کرده‌ایم، به اینجا رسیده‌ایم».

او با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای خلق متون باکیفیت افزود: «معتقدم در‌حال‌حاضر و با توجه به کم‌کاری‌هایی که داشته‌ایم، باید چند سال برای نگارش متون باکیفیت هزینه و از نویسندگان حمایت کنیم، هرچه در این زمینه بیشتر هزینه کنیم، بیشتر سود کرده‌ایم چون در واقع داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم».

آشنا در پایان درباره پیشنهادهای خود به برگزارکنندگان نخستین رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی گفت: «رویدادی که برگزار می‌کنند، با نگاه به فیلم‌نامه‌نویسی است که هم آموزش و هم پژوهش را دربر‌می‌گیرد، ولی‌ مهم‌ترین نکته، آموزش رایگان با حضور استادان درجه یک داخلی و خارجی است که باید برای آن هزینه کنیم. همچنان‌که فیلم‌نامه، باید بالاترین جایزه را در رویدادها، مسابقات و جشنواره‌ها داشته باشد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها