|

رشد تقاضای جهانی برای برق

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد تقاضای جهان برای برق در سال ۲۰۲۴، تحت تأثیر تقاضا برای سرمایش و استفاده از هوش مصنوعی، با سریع‌ترین سرعت در سال‌های اخیر رشد می‌کند.

رشد تقاضای جهانی برای برق

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد تقاضای جهان برای برق در سال ۲۰۲۴، تحت تأثیر تقاضا برای سرمایش و استفاده از هوش مصنوعی، با سریع‌ترین سرعت در سال‌های اخیر رشد می‌کند. به گزارش ایسنا، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به هوای داغ‌تر، رشد اقتصادی و تقاضای قوی‌تر به‌ویژه در چین، هند و آمریکا، آمده است: رشد چهار درصدی پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۴، بالاترین رشد از سال ۲۰۰۷ به استثنای رشد شدید در سال ۲۰۱۰ پس از بحران مالی جهانی و در سال ۲۰۲۱ پس از سقوط تقاضا به دلیل شیوع کروناست. با این حال، پنل‌های خورشیدی به تنهایی احتمالا حدود نیمی از رشد تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۲۵ را تأمین می‌کنند. هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش تقاضا برای برق در سال‌های آینده خواهد داشت. با این حال، این گزارش می‌گوید فقدان داده‌های تاریخی مورد اعتماد درخصوص میزان مصرف انرژی دیتاسنترها و گستره وسیعی از ابهامات مربوط به سرعت به‌کارگیری هوش مصنوعی، پیش‌بینی‌های آینده را دشوار می‌کند. در آمریکا‌ نوسانات بزرگی وجود دارد و پیش‌بینی‌های شرکت‌های مشاور، بانک‌های سرمایه‌گذاری و صنعت، با توجه به مصرف برق هوش مصنوعی، نشان می‌دهد که دیتاسنترها تا سال ۲۰۳۰‌ بین چهار تا 

۱۰ درصد از کل برق را مصرف می‌کنند. پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد مصرف برق دیتاسنترها، به استثنای ارزهای دیجیتال، از حدود یک تا ۱.۳ درصد تقاضای جهانی برق در سال ۲۰۲۲، به حدود ۱.۵ تا ۳ درصد تا سال ۲۰۲۶ خواهد رسید و امواج گرما همچنان عامل افزایش تقاضا برای برق خواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها