|

صعود بهای سکه و طلا

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات افزایشی نرخ ارز و از سوی دیگر افزایش ۴٧‌دلاری قیمت جهانی طلا که افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی را به دنبال داشت، تأکید کرد که این افزایش در پی تغییرات در پارامترهای مؤثر بر بهای سکه و طلا بوده‌؛ چراکه حباب سکه به نسبت ابتدای هفته تغییری نداشته است.

صعود بهای سکه و طلا

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات افزایشی نرخ ارز و از سوی دیگر افزایش ۴٧‌دلاری قیمت جهانی طلا که افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی را به دنبال داشت، تأکید کرد که این افزایش در پی تغییرات در پارامترهای مؤثر بر بهای سکه و طلا بوده‌؛ چراکه حباب سکه به نسبت ابتدای هفته تغییری نداشته است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی‌ گفت: در هفته‌ای که گذشت، با توجه به تحولات سیاسی در سطح جهان و مسائل داخلی، قیمت جهانی طلا افزایش ۴٧‌دلاری را تجربه کرد و هر اونس طلا به دوهزارو 433 دلار رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران‌ ادامه داد: از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز در داخل به انضمام افزایش ۴٧‌دلاری بهای اونس جهانی طلا، سبب شد ‌قیمت سکه و طلا به نسبت ابتدای هفته با تغییرات افزایشی همراه باشد.

او اعلام کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک‌میلیون‌و ۵۵٠ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢‌میلیون‌و ٩٠٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد یک میلیون تومانی بها در پایان هفته به ٣٨‌میلیون‌و ٧٠٠ هزار تومان افزایش بها داده است. در آخرین معاملات پایانی هفته، نیم‌سکه و ربع‌سکه نسبت به ابتدای هفته هر یک افزایش ٧۵٠ هزار تومانی قیمت را تجربه کرده و نیم‌سکه ٢٣‌میلیون‌و ۶٠٠ هزار تومان و ربع‌سکه ١۵‌میلیون‌و ۶٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. سکه‌های یک‌گرمی بانک مرکزی نیز با ٣٠٠ هزار تومان افزایش بها نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات روز پنجشنبه، هفت‌میلیون‌و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شده است.

کشتی‌آرای افزود: هر مثقال طلای ١٧ عیار با افزایش ٨۴۵ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، به ١۵‌میلیون‌و ۴۶۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ٢٨ عیار نیز با رشد ١٧٩ هزار تومانی، سه‌میلیون‌و ۵٧٠ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

او در پایان در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: افزایش قیمت سکه و طلا بر اساس پارامترهای مؤثر (افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت طلای جهانی) اتفاق افتاده و تنها هشت‌میلیون‌و ١٠٠ هزار تومان از قیمت هر سکه‌ حباب است. حباب سکه در این هفته تغییر چندانی نداشته و همچنان در محدوده ٨.١ میلیون تومان قرار دارد.

واردات خودرو کمتر از نیاز بازار

سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: این مقدار واردات‌ نیاز بازار ما را جوابگو نیست.

به گزارش ایلنا، سپهر دادجو‌توکلی، سخنگوی شورای رقابت گفت: یکی از نهادهایی که به‌شدت تأکید داشت صنعت خودروسازی برای رقابت‌پذیر‌شدن و رشد بهتر باید واردات را به مجموعه سبد خود اضافه کند، شورای رقابت بود.

او به مصوبه 617 شورای رقابت در آبان‌ سال گذشته به منظور تسهیل و رفع بوروکراسی واردات خودرو به کشور اشاره کرد و افزود: شورای رقابت، این موضوع را به سازمان حمایت سپرد که مستقیما توسط این سازمان انجام شود و تأخیری ایجاد نشود.

سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: اگرچه اقدامات خوبی انجام شده و نمی‌توان انکار کرد، اما به هر ترتیب این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست و قطعا واردات باید به سال‌های قبل از 1397 برگردد؛ چراکه واردات خودرو به میزان کافی، بازار را متعادل می‌کند و به صنعت خودروسازی داخلی نیز کمک خواهد کرد.

دادجو‌توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای رقابت در قیمت‌گذاری دخالت می‌کند یا خیر؟ عنوان کرد: ما در قیمت‌گذاری خودروسازی باید طبق دستورالعمل هیئت تعیین قیمت کالا مربوط به سال گذشته عمل کنیم. در حقیقت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای کمپانی‌ها و افراد واردکننده این کار را انجام می‌دهد و هیچ منعی هم برای این قضیه از طرف شورای رقابت وجود ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها