|

چرا مناظره پنسیلوانیا مهم است؟

اولین رویارویی مستقیم کامالا هریس و دونالد ترامپ که سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر (۹ شب به‌ وقت شرق آمریکا و ۴:۳۰‌ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) برگزار شد، بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی را در انتظار نگه داشت تا ببینند نامزدهای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این مناظره حیاتی و چالشی چه نمایشی ارائه می‌کنند.

چرا مناظره پنسیلوانیا مهم است؟

اولین رویارویی مستقیم کامالا هریس و دونالد ترامپ که سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر (۹ شب به‌ وقت شرق آمریکا و ۴:۳۰‌ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) برگزار شد، بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی را در انتظار نگه داشت تا ببینند نامزدهای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این مناظره حیاتی و چالشی چه نمایشی ارائه می‌کنند.

تا روز انتخابات آمریکا در ماه نوامبر، کمتر از دو ماه باقی مانده و مناظره شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز که در مرکز قانون اساسی ملی در فیلادلفیا برگزار شد، فرصتی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا‌ و کامالا هریس، معاون جو بایدن، بود تا در شرایطی که رقابت میان آنها بسیار نزدیک است، رأی‌دهندگان بلاتکلیف را تحت‌ تأثیر قرار دهند. به نوشته آکسیوس، رویارویی حساس و تاریخی هریس و ترامپ، دومین مناظره ریاست‌جمهوری آمریکا در ۵۰ سال گذشته است که در پنسیلوانیا برگزار شد. اما چرا برگزاری این رویارویی در پنسیلوانیا اهمیت دارد و در گزارش‌های مختلف بر آن تأکید می‌شود؟

پنسیلوانیا مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ایالت‌ میان هفت ایالت نوسانی آمریکا‌ست که تصمیم می‌گیرد کدام نامزد به کاخ سفید راه یابد. پنسیلوانیا با ۱۹ رأی الکترال، یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌ها در عرصه مبارزات انتخاباتی است و بیشتر کارشناسان بر این باورند که هر‌کس بتواند رأی پنسیلوانیا را به دست آورد، به کاخ سفید راه خواهد یافت. انتخابات‌های گذشته آمریکا نشان داده که دموکرات‌ها در پنسیلوانیا موفق‌ بوده‌‌ و توانسته‌اند کمبودهای خود در بسیاری از ایالت‌های دیگر را از طریق آن جبران کنند. افزون بر آن، مهم‌ترین دلیل این موضوع را شاید بتوان در این دید که پنسیلوانیا به‌رغم اینکه یک ایالت نوسانی حیاتی و زادگاه دموکراسی آمریکا‌ست، در میزبانی این رویداد سیاسی مهم سابقه کمی دارد. فیلادلفیا، بزرگ‌ترین شهر پنسیلوانیا، آخرین بار سال ۱۹۷۶ میزبان مناظره ریاست‌جمهوری میان جیمی کارتر دموکرات و جرالد فورد، رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه‌ بود. آن مناظره که در سالن ولنات‌استریت برگزار شد، با یک نقص فنی خدشه‌دار شد و ۲۷ دقیقه آن به سکوت گذشت. از زمان اولین پخش تلویزیونی مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۶۰، ایالت‌های غربی و شرقی میزوری و نیویورک تاکنون میزبان بیشترین رویارویی‌ نامزدها بوده‌اند. از سال ۱۹۸۸، کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری مناظرات عمومی انتخابات را سازماندهی کرده است. به گفته لری سیسلر، تحلیلگر سیاسی، این گروه غیرحزبی از آن زمان ترجیح داد ‌سه مناظره ریاست‌جمهوری و یک مناظره معاون رئیس‌جمهوری عمدتا در محوطه‌های دانشگاهی برگزار شود. با‌این‌حال، کارزار نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ این بار سنت‌شکنی کرد‌ند و با دور‌زدن قواعد کمیسیون مناظرات، در توافق با یکدیگر، تصمیم گرفتند در استودیوی شبکه‌های تلویزیونی مناظره کنند. به این ترتیب، اولین مناظره میان ترامپ و جو بایدن به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد و پس از انصراف بایدن از انتخابات پیش‌‌رو، هم ترامپ و هم هریس بر سر گفت‌وگوی مستقیم به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز در فیلادلفیا به توافق رسیدند. ترامپ ابتدا با طرح انتقادهایی از شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز و متهم‌‌کردن آن به جانبداری از دموکرات‌ها، قصد نداشت در این مناظره شرکت کند، اما در‌نهایت با آن موافقت کرد.

مناظره هریس و ترامپ در استودیو تماشاچی نداشت و با وجود تلاش نامزد دموکرات‌ها، میکروفن‌ در طول گفت‌وگوی طرف مقابل خاموش بود. این مناظره ۹۰‌دقیقه‌ای را دیوید مویر، مجری برنامه «اخبار جهانی امشب»‌ و لینسی دیویس، مجری برنامه زنده شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز، اجرا کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها