|

اختتامیه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر برگزار شد

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در محل سالن هامون با حضور نویسندگان، مترجمان و ناشران کتاب‌های نوجوان برگزار شد. جایزه کتاب مهر، اولین جایزه کتابی است که دختران نوجوان آن را داوری می‌کنند.

اختتامیه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر برگزار شد

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در محل سالن هامون با حضور نویسندگان، مترجمان و ناشران کتاب‌های نوجوان برگزار شد. جایزه کتاب مهر، اولین جایزه کتابی است که دختران نوجوان آن را داوری می‌کنند.

جشنواره کتاب مهر با هدف ترویج کتابخوانی، برای آشنایی بیشتر دختران نوجوان با جهان ادبیات و در نتیجه، افزایش اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های آنان و نیز ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین نویسندگان و نوجوانان و کمک به معرفی آثار نویسندگان متعهد در حوزه نوجوانان در سال ۱۳۹۰ به پیشنهاد تعدادی از نویسندگان و مؤسسه نیکوکاری مهر طه تأسیس شد.

داوران نوجوان جایزه کتاب مهر، علاوه بر مطالعه رمان‌های نوجوان چاپ‌شده در سال قبل، به بررسی و نقد آنها می‌پردازند و با برقراری ارتباط مؤثر و فعالیت گروهی، انتخاب بهترین کتاب را نیز تجربه می‌کنند.

ایده جایزه کتاب مهر برای افزایش سطح آگاهی دختران نوجوان و در قالب یک فعالیت فرهنگی شکل گرفت و به مرور با همکاری نهاد‌های مدنی و مؤسسات مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی، گروه‌های مختلفی به این جشنواره اضافه شدند. 

یازدهمین دوره این جشنواره با حضور داورانی از مؤسسه نیکوکاری مهرطه، مؤسسه توانمندسازی مهر و ماه، انجمن درخت کوچک تهران و قزوین، برخی مراکز کانون پرورش کودکان و نوجوانان در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اردبیل و نیشابور، مؤسسه شکوفا، مؤسسه توکا انوشه دستان پرواز از مشهد، نوجوانان باغچه حواس و نوجوانان کتابخانه بهار در روستای رمین چابهار برگزار شد.

در طول برگزاری یازدهمین جشنواره، جلسات متعددی با نویسندگان ایرانی کتاب‌های دوره یازدهم برای نقد و بررسی حضوری داوران نوجوان تشکیل شد.

دختران نوجوان ۱۳ تا ۱۸ سال طی یک سال در گروه‌های مختلف با همراهی سرگروه‌ها، به مطالعه و نقد و بررسی کتاب‌ها پرداخته‌ و پس از مطالعه هر کتاب، فرم‌های مخصوص داوری را تکمیل کرده و در اختتامیه پیش‌رو نتایج نقد و بررسی آنها به‌صورت مکتوب اعلام خواهد شد.

کتاب‌های منتخب برایند داوری همه دختران نوجوان از مؤسسات مختلف بوده و هرساله چهار برگزیده در زمینه کتاب ویژه تألیف، کتاب ویژه ترجمه، کتاب تقدیری تألیف و کتاب تقدیری ترجمه انتخاب می‌شود. یک جایزه ویژه هم از طرف جشنواره به یک فعال فرهنگی و مروج کتاب که تلاش مجدانه‌ای برای ترویج و توسعه کتابخوانی داشته، اهدا می‌شود.

دبیرخانه جایزه کتاب مهر از تمام ناشران، نویسندگان و مترجمان دعوت می‌کند برای مشارکت در این اقدام مؤثر فرهنگی، رمان‌های نوجوان منتشرشده در سال ۱۴۰۲ (چاپ اول) را برای داوری در اختیار داوران نوجوان جشنواره و مخاطبان اصلی آن قرار دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها