|

نماینده آمریکا در سازمان ملل از رویکرد ارتش اسرائیل علیه غیرنظامیان انتقاد کرد

موضع غیرمعمول واشنگتن در آستانه مذاکرات

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در یک موضع‌گیری که می‌تواند حاکی از بروز تنش بیشتر میان واشنگتن و تل‌آویو باشد، ارتش اسرائیل را متهم کرد که با وجود هشدارهای پیشین همچنان غیرنظامیان را در غزه هدف قرار می‌دهد.

موضع غیرمعمول واشنگتن در آستانه مذاکرات

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در یک موضع‌گیری که می‌تواند حاکی از بروز تنش بیشتر میان واشنگتن و تل‌آویو باشد، ارتش اسرائیل را متهم کرد که با وجود هشدارهای پیشین همچنان غیرنظامیان را در غزه هدف قرار می‌دهد. آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به اتهام‌های مطرح‌شده از سوی سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره حملات ارتش اسرائیل به مدارس، کارکنان بشردوستانه و غیرنظامیان در غزه، از این سخنان به‌عنوان نشانه‌ای از ناامیدی فزاینده ایالات متحده درباره اقدامات متحد نزدیک خود در آستانه نخستین سالگرد جنگ غزه یاد کرده است. اسرائیل بارها مدعی شده است که حماس اغلب از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و سعی دارند با اختفا در مراکز اسکان و تجمع غیرنظامیان از گزند حملاتی که در واکنش به عملیات هفت اکتبر انجام می‌شود، در امان بمانند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در سخنانی غیرمعمول در نشست شورای امنیت، علیه اقدامات اخیر ارتش اسرائیل موضع گرفت و گفت که بسیاری از حملات هفته‌های اخیر نظامیان اسرائیلی که منجر به مجروح یا کشته‌شدن پرسنل سازمان ملل و کارکنان نهادهای بشردوستانه شد، «قابل پیشگیری بودند». در این نشست، تعداد دیگری از اعضای شورای امنیت نیز به هدف‌قرار‌گرفتن مدرسه‌ای در غزه از سوی ارتش اسرائیل اشاره کردند که پیش‌تر از سوی «آنروا»، آژانس امداد‌رسان سازمان ملل متحد، به محل اسکان آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود. بنا بر گزارش‌های تأیید‌شده، دست‌کم شش کارمند آژانس امدادرسان سازمان ملل در این حمله که ۱۸ قربانی از‌جمله تعدادی زن و کودک به جا گذاشت، جان خود را از دست دادند.

اما اسرائیل می‌گوید که یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس را در این مجتمع که محل اسکان غیر‌نظامیان اعلام شده، هدف قرار داده است. دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در این زمینه تأکید کرد که شماری از اعضای حماس در این حمله هدف قرار گرفته‌اند. نماینده اسرائیل در سازمان ملل سپس از چهار نفر (به‌ظاهر از کارکنان محلی آژانس امداد‌رسان سازمان ملل) نام برد و مدعی شد که این افراد روزها برای آنروا و شب‌ها برای حماس کار می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل درباره حمله اخیر انجام‌شده از طرف ارتش اسرائیل به مدرسه اسکان غیرنظامیان در غزه شده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، به اعضای شورای امنیت گفت که کشورش مصرانه لزوم تسهیل عملیات بشردوستانه در غزه و حفاظت از کارکنان نهادهای بشردوستانه و مراکز اسکان آوارگان را که از سوی آنروا ایجاد شده است، به مقامات اسرائیلی گوشزد خواهد کرد. او تأکید کرد که ایالات متحده همچنان از کشته‌شدن عایشه‌نور ایگی، فعال آمریکایی ترک‌تبار که هفته گذشته در جریان تظاهراتی در کرانه باختری مورد اصابت گلوله ارتش اسرائیل قرار گرفت، خشمگین است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نظامیان اسرائیلی احتمالا ایگی را به اشتباه هدف قرار داده‌اند؛ کابینه اسرائیل نیز از آغاز تحقیقاتی در این زمینه خبر داده است. ولی سفیر آمریکا در سازمان ملل معتقد است اسرائیل دارای یک ارتش حرفه‌ای است و به‌خوبی می‌داند که چگونه برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اطمینان حاصل کند. خانم گرینفیلد سپس تصریح کرد که ایالات متحده از رهبران نظامی اسرائیل انتظار دارد که «تغییرات اساسی» را در عملیات خود اعمال کنند تا با فعالیت‌های بشردوستانه در تضاد نباشد و زمینه حمله به مدارس و دیگر تأسیسات غیرنظامی را فراهم نکند. او گفت: «ما همچنین با اسرائیل صریح بوده‌ و اعلام کرده‌ایم مطلقا هیچ دلیلی وجود ندارد که نظامیان اسرائیلی به طرف خودروهای مشخص‌شده سازمان ملل شلیک کنند، همان‌گونه که به‌تازگی در موارد متعددی رخ داده است».

سفیر آمریکا در سازمان ملل سپس اقدام حماس در استفاده از مکان‌های غیرنظامی را «تهدید‌ی مداوم» خواند و بر ضرورت دستیابی به آتش‌بس و توافق برای آزادسازی گروگان‌ها در غزه تأکید کرد. او ضمن اشاره به تلاش‌های کشورش به همراه میانجی‌های مصری و قطری برای نزدیک‌کردن دو طرف مخاصمه به یک توافق یادآور شد که این مسئله در نهایت نوعی سازش و توافق دشوار است و به اراده سیاسی طرفین نیاز دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، قرار است در همین راستا، در روزهای آینده برای گفت‌وگو بر سر تدوین یک پیشنهاد توافق به اسرائیل و حماس عازم  مصر شود.

هدف جدید  نتانیاهو  در  جنگ

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکی از اهداف جنگ جاری را فراهم‌کردن زمینه بازگشت شهروندان به خانه‌های خود در بخش‌های شمالی عنوان کرد. او در‌این‌باره تأکید کرد که بازگشت و اسکان دوباره ساکنان شمال که به دلیل حملات و شلیک‌های تقریبا روزانه حزب‌الله لبنان از این منطقه گریخته‌اند، اکنون جزء اهداف جنگی کابینه او به شمار می‌روند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز گذشته در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب تصریح کرد که کابینه سیاسی و امنیتی بنیامین نتانیاهو به‌تازگی به روزآمد‌کردن اهداف جنگ‌ دست زده است تا بازگشت امن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌های‌شان را نیز به‌عنوان یکی از هدف‌های جنگی جدید شامل شود. جروزالم‌پست در همین راستا با انتشار گزارشی شمار شهروندان اسرائیلی گریخته از مناطق شمالی پس از آغاز درگیری‌ها با حزب‌الله را ۶۰ هزار نفر عنوان کرده و آورده است که کابینه امنیتی اسرائیل بازگشت این افراد را به‌عنوان هدف جنگی دیگری علاوه بر اهداف قبلی تأیید کرده است. بنا بر این گزارش، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه خود به نقل از مقامات امنیتی بر تداوم اقدامات جاری به منظور دستیابی به هدف اعلام‌شده تأکید کرده است.

مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی پارلمان اسرائیل، کنست، در گزارشی شمار دقیق افراد تخلیه‌شده از مناطق شمالی اسرائیل را ۶۸‌هزار‌و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است. در گزارش این مرکز تحقیقاتی و اطلاع‌‌‌رسانی آمده است که چندین شهر واقع در امتداد مرزهای شمالی به واسطه شلیک راکت و گلوله‌های توپخانه نیروهای حزب‌الله متحمل خسارات درخور‌توجهی شده‌اند. یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش‌تر آشکارا از قصد خود برای اضافه‌کردن بازگشت مهاجران به فهرست رسمی اهداف جنگی خبر داده بودند. نابودی حماس و بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده در غزه تاکنون به‌عنوان اهداف اصلی کابینه اسرائیل در جنگ جاری عنوان شده بود. بنیامین نتانیاهو پیش از دیدار با فرستاده آمریکا تأکید کرد که درگیری‌های فرامرزی میان ارتش اسرائیل و حزب‌‌الله در شمال اسرائیل «نمی‌تواند ادامه یابد». نتانیاهو «تغییر در موازنه نیروها در مرز شمالی» را لازم و ضروری دانست و وعده داد که امنیت را به این منطقه بازگرداند تا تخلیه‌شدگان بتوانند با خیال راحت به خانه‌های‌شان بازگردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها