|

جنگ‌افروزی جدید اسرائیل و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

آغاز جنگ سوم لبنان

در اولین ساعات روز گذشته، ارتش اسرائیل با ورود به خاک لبنان، سومین جنگ لبنان را کلید زد. نیروی زمینی اسرائیل در عملیاتی که نام «پیکان‌های شمالی» بر آن نهاده شده، در عملیات «محدود، متمرکز و هدفمند»، از جنوب، وارد خاک لبنان شد و هدف از این عملیات کاهش توان نظامی حزب‌الله و فراهم‌کردن شرایط برای بازگشت ساکنان مناطق شمال اسرائیل به محل سکونتشان عنوان شده است.

آغاز جنگ سوم لبنان

در اولین ساعات روز گذشته، ارتش اسرائیل با ورود به خاک لبنان، سومین جنگ لبنان را کلید زد. نیروی زمینی اسرائیل در عملیاتی که نام «پیکان‌های شمالی» بر آن نهاده شده، در عملیات «محدود، متمرکز و هدفمند»، از جنوب، وارد خاک لبنان شد و هدف از این عملیات کاهش توان نظامی حزب‌الله و فراهم‌کردن شرایط برای بازگشت ساکنان مناطق شمال اسرائیل به محل سکونتشان عنوان شده است. حمله جدید اسرائیل به لبنان فقط با گذشت چند روز از هدف قرارگرفتن سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل به ضاحیه بیروت انجام می‌شود.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت نیروهای اسرائیلی در جریان عملیات زمینی خود در لبنان تونل‌ها و تسلیحات حزب‌الله را کشف کرده و یافته‌های خود را با جامعه بین‌المللی به اشتراک خواهند گذاشت. دنیل هاگاری اعلام کرد که ارتش اسرائیل بسیاری از تونل‌های حزب‌الله را در عملیات زمینی و هوایی خود به روستاهای جنوب لبنان از بین برده و عملیات زمینی خود را در اسرع وقت به پایان خواهد رساند. اسرائیل در تشریح این عملیات که گشایش جبهه‌ای جدید در جنگ به شمار می‌آید، گفته‌ بر‌اساس تصمیمات مقام‌های سیاسی، ارتش اقدام به عملیات زمینی متمرکز و محدود در منطقه جنوب لبنان علیه اهداف و زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان کرده است.

گفته شده که برنامه این عملیات از ماه‌ها قبل در ستاد کل و فرماندهی شمال طراحی شده و نیروها در ماه‌های گذشته برای این عملیات آموزش دیده‌اند. عملیات «پیکان‌های شمال» بر‌اساس ارزیابی اوضاع و در کنار درگیری‌ها در غزه و جبهه‌های دیگر ادامه دارد.

وزیر خارجه اسرائیل پیش از این گفته بود که تل‌آویو به دو شرط حاضر به آتش‌بس در لبنان است: خلع‌ سلاح حزب‌الله و انتقال نیروهای حزب‌الله به قبل از رودخانه لیتانی در جنوب لبنان. تل‌آویو ادعا کرده که حزب‌الله لبنان قصد انجام حمله‌ای مشابه حمله هفتم اکتبر سال گذشته را داشته است. در آستانه این عملیات، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفته بود‌ نیروهای حزب‌الله برای مقابله با حمله زمینی اسرائیل آماده هستند.

این نخستین حمله زمینی اسرائیل به لبنان بعد از گذشت حدود 18 سال است. آخرین بار، در جنگ سال 2006 (جنگ 33‌روزه) بود که ارتش اسرائیل وارد خاک لبنان شد.

اسرائیل و لبنان دارای مرز زمینی به طول حدودا 100 کیلومتر هستند. لبنان از جنوب با شمال اسرائیل هم‌مرز است. آمریکا از این عملیات حمایت کرده اما سازمان ملل متحد از «تمامی طرفین» خواسته از تشدید تنش اجتناب کنند. این سازمان می‌گوید: «ادامه روند فعلی بهای گزافی در پی دارد». در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که تل‌آویو از رسانه‌ای‌شدن عملیات زمینی خود قبل از آغاز آن خشمگین است و دولت بایدن را مسئول درز‌ زودهنگام عملیات به رسانه‌ها می‌داند. پیش از این نیز تنش‌های مشابهی میان واشنگتن و اسرائیل ایجاد شده بود.

افزایش قیمت نفت

متعاقب افزایش نگرانی‌ها درباره فشار احتمالی عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه در پی حملات اسرائیل به لبنان، قیمت نفت افزایش یافت. به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه نوامبر با ۵۱ سنت یا ۰.۷۱ درصد افزایش به ۷۲.۴۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۴۳ سنت یا ۰.۶۳ درصد افزایش به ۶۸.۶۱ دلار در هر بشکه رسید.

با افزایش نگرانی‌ها درباره عرضه نفت در پی به اجراشدن محرک‌های مالی چین -‌دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین واردکننده نفت- در هفته گذشته، قیمت نفت برنت حدود سه درصد و قیمت وست‌تگزاس اینترمیدیت حدود پنج درصد کاهش پیدا کرد و نتوانست اعتماد بازار را تضمین کند.

با‌این‌حال، متعاقب تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله و حوثی‌ها، قیمت‌ها تحت تأثیر احتمال گسترش مناقشات خاورمیانه تعیین شدند.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت فیلیپ‌نوا، گفت: «عرضه مازاد یکی از نگرانی‌های اصلی بازارهای نفت است. اما این بازارها به‌ طور کلی از تشدید بحران خاورمیانه که می‌تواند میزان عرضه تولیدکنندگان کلیدی را کاهش بدهد، می‌هراسند».

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به ارتش اجازه داده که تعداد نیروهای خود را در خاورمیانه افزایش دهد. پنتاگون نیز گفت‌ اگر ایران به نیروها یا منافع آمریکا حمله کند، واشنگتن اقدامات لازم را برای دفاع از مردم آمریکا در دستور کار قرار خواهد داد. در گزارش رویترز آمده است که تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در شرکت آی‌جی، گفت: «در بحبوحه حمله اسرائیل به حزب‌الله، قیمت نفت همچنان تحت تأثیر پویایی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود».

او گفت: «با توجه به پایان فرایند کاهش داوطلبانه تولید اوپک‌پلاس در اول دسامبر، نفت خام وست‌تگزاس اینترمیدیت ممکن است به پایین‌ترین قیمت در سال ۲۰۲۱ برسد و در محدوده ۶۱ تا ۶۲ دلار در هر بشکه قرار بگیرد».

سیکامور افزود: «از این گذشته، با وجود تغییر رویه مسالمت‌آمیز چین و با توجه به پیشرفت این کشور در کربن‌زدایی و برقی‌کردن سیستم حمل‌ونقل، معلوم نیست این روند به تقاضای نفت بیشتر منجر شود یا خیر».

تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند در یادداشتی نوشتند که بازارها در ساعات پایانی منتظر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، خواهند بود که قرار است سرنخ‌هایی درباره سرعت تسهیل پولی بانک مرکزی ارائه کند. هفت سیاست‌گذار دیگر بانک مرکزی نیز قرار است در هفته جاری سخنرانی کنند. همچنین قرار است داده‌های مربوط به فرصت‌های شغلی و استخدام خصوصی به‌همراه نتیجه نظرسنجی‌های آی‌اس‌ام در زمینه تولید و خدمات منتشر شود. ساچدوا از فیلیپ‌نوا گفت: «با توجه به اینکه فدرال‌رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی بزرگ به سیاست‌های تسهیل پولی روی آورده‌اند، بهبود وضعیت اقتصادی محتمل است». او گفت: «اینکه تقاضا چه واکنشی به سیاست‌های تسهیل پولی نشان می‌دهد و تقاضای چین در پی تزریق محرک اصلی در هفته گذشته به چه میزان احیا می‌شود، درنهایت به پویایی بازار نفت سروشکل خواهد داد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها